Jag har länge varit sugen på en Saab efter jag körde en för första gången. Jag pendlar cirka 12mil om dagen och behövde en ny säker och pålitlig bil så jag köpte denna.
Det är en 9-3SC 2008 TiD 150HK 320NM 13900mil 1 Ägare Nyskick
Här kommer först blocket bilderna från firman jag köpte den av.
Det första jag gjorde när jag köpte bilen var att foliera grillen och ribban längst ner på fronten för att efterlikna Aero fronten samt "diffusorn" bak.
Köpte ny skylt också som jag klippte bort EU Märke och ramen runt.
Sen köpte jag sänkningsats, testa 2 olika men var ingen skillnad..
Sen köpte jag ny ratt och monterade silver lister i bilen och monterade nya mattor
Folieringen höll sådär såklart.. Var mest en test om hur det skulle se ut. Så jag plocka av grillen och lackade den på jobbet. Monterade nät i fronten och tonade även lycktorna.
Lackade dom äckliga vinterfälgarna som hade ärjat i samma färg som grillen. Blankt på bilderna eftersom det precis är lagt. Sen köpte jag en vinge också o kolfiber, monterade den sålänge men tyckte inte det såg rätt ut med mörk vinge..
Snyggt med svarta fälgar iallafall! Balanserade den innan montering!
Vingen. Efter mycket strul med scstyling fick jag en kolfiber istället för glasfiber vingen jag köpte först. Passformen var katastrof på den. Kolfibervingen var mycket bättre men långt ifrån perfekt. Fick slipa mycket för att bromsljuset skulle passa
Jag tyckte saaben var lite tråkig, laddet kom rätt sent för att vara en diesel och den var inte så livlig. Så jag köpte en PPC från BSR med ny programvara i. Slängde i den och provkörde. Slängde i ettan och for iväg 1 och 2an så kändes den så mycket piggare men sen en längre sträcka kände man att laddet var ännu senare.. Helt stendöd under 2000rpm. växla ner i backar osv.. Efter en vecka så började partikelfilret sätta igen sig. ( körde endast långa sträckor så tror absolut det var nån vajsing med bsr) .
Bsr vägrade hjälpa mig.. Åkte till saab och dom körde en manuell regenerering funkade ungefär i 5dagar så var det samma problem igen. Slängde ur bsr skiten och kapade upp och svetsa i ett rör i partikelfiltret, plugga EGR och åkte upp till Nordic som slängde i steg 2. Helt annan bil, tidigt ladd, grym effektkurva och så mycket skönare att köra..
Syns ingen skillnad underifrån Varför man pluggar EGR.
Täcklocken tillverkade en god vän här på garaget. Baardh
Köpte K-sport coils då jag ville ha nått hållbart och komformässigt. 36 olika lägen på hårdhet och man kan ställa massa camber på dom.
Slängde på fälgarna och åkte till garaget, halvvägs dit sprängs bakhjulet av okänd anledning.. så får ställa mig och slänga ut coils, baslådan, alla slutsteg och på med reservhjul.
Tempgivaren blev kortsluten för den hade slått i röret inne i partikelfiltret så fick skaffa en adapter till det. Köpte denna av skroten med helt förstörda gängor.. Så fick köpa en ny på saab för runt 1500:-
Dax att lacka den tråkiga vingen. Körde en specialare som jag inte sätt någon annan ha. La totalt 7 lager infärgad klarlack på det tråkiga bromsljuset också.
Av med det fina bromsljuset.
På med original vingen. Lagom tråkig.. photoshop bild