3263
Sök

Hur fan får jag bort ratten?!

96 Inlägg
6 augusti 2015
Trådstartare
Tja!

Försöker få bort min ratt, som ej är original, för att byta spakcentralen. Har lossat ratten från de svarta skruvarna ni ser på "ansiktet" även lossat centrummuttern och den går inte loss. Även testat att bara lossa centrummuttern och ta o försöka dra bort ratten men fan, det går ju inte.

Lite bilder på hur det ser ut!

Edit: Det är en Audi 100 (c4) -1992

http://i57.tinypic.com/opai4w.jpg

http://i59.tinypic.com/29z8uix.jpg
Senast redigerat av andrem (6 augusti 2015)

Forummoderator
26 361 Inlägg
6 augusti 2015
Lossa centrummuttern och dra utav bara helvete på ren svenska..det brukar vara lösningen.
Akta så du inte får ratten rakt i ansiktet bara.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

96 Inlägg
6 augusti 2015
Trådstartare
Mack skrev:
Lossa centrummuttern och dra utav bara helvete på ren svenska..det brukar vara lösningen.
Akta så du inte får ratten rakt i ansiktet bara.

Jo, tycker fan jag har gjort det.....vill inte paja några gängor eller så. Man ska inte vrida loss ratten, alltså, till typ vänster. Som att lossa en mutter från en bult.

517 Inlägg
6 augusti 2015
Testa om det går att få tag om navet med klo avdragare, kan sitta ruskigt hårt. Vet ibland dom som har dragit ner navet över splainsen med centrum muttern.

96 Inlägg
6 augusti 2015
Trådstartare
MickeEng skrev:
Testa om det går att få tag om navet med klo avdragare, kan sitta ruskigt hårt. Vet ibland dom som har dragit ner navet över splainsen med centrum muttern.

Har inga sådana verktyg tyvärr hmm Men är det verkligen bara o dra? Har aldrig varit med om att den suttit så hårt.

517 Inlägg
6 augusti 2015
andrem skrev:
MickeEng skrev:

Har inga sådana verktyg tyvärr hmm Men är det verkligen bara o dra? Har aldrig varit med om att den suttit så hårt.

Japp, sitter på konisk splinsad axel.

4 693 Inlägg
6 augusti 2015
Kanske kan låna en avdragare av någon eller ev hyra på typ Cramo eller nått.
Slet i en ratt en gång så den såg nästan ut som en 8 när den var loss

Booyakasha!

7 454 Inlägg
6 augusti 2015
Först och främst måste jag absolut rekommendera dig att ha centrummuttern påskruvad cirka 3 varv.
Därefter så bänder du växelvis men knäna på höger och vänster sida under ratten så mycket du förmår.
Samtidigt slår du ett snärtigt slag med en rekylfri klubba eller kopparklubba på centrummuttern.

96 Inlägg
6 augusti 2015
Trådstartare
Fick loss den, var nära att jag fick ratten rakt på skallen men lyckades undvika det. Tack för hjälpen alla! smile

7 454 Inlägg
7 augusti 2015
andrem skrev:
Fick loss den, var nära att jag fick ratten rakt på skallen men lyckades undvika det. Tack för hjälpen alla! smile

Hadderrunte muttern på?roll
Skulle ju dels vara på rattstången för att skydda gängan när du gav axeln en kyss, dels för att förhindra att du fick ratten i nian.hmm
Många utslagna tänder och spräckta läppar utan muttern som säkerhet.lol

5 111 Inlägg
7 augusti 2015
Äh, det är ju Procon-ten på den, gänga av rattmuttern, hålla hårt som f... i ratten och köra in i en vägg borde väl funka då? lol

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 augusti 2015
Volvo544special65 skrev:
Äh, det är ju Procon-ten på den, gänga av rattmuttern, hålla hårt som f... i ratten och köra in i en vägg borde väl funka då? lol

Haha, snacka om att använda hjärnan

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sök