3233
Sök

Volvo 240 Förfining

Förfina en gammal 240 som jag tyckte behövde lite omsorg. En B230FK kommer att stå för fartresurserna.

30 248 Visningar
Projektet avslutat 1 maj 2018
356 Inlägg
30 november 2016
Trådstartare
#61
Körde vidare med elen på andra sidan bilen idag.


Gillade hur det blev på vänstra sidan (från förarens vinkel) så jag körde på samma tema på motsatta sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11731/11731-5f00ff9d93a1771c4d5ce0d525d7285d.jpg

Lika rent här nu som på andra sidan, några skruvhål som ska läggas igen bara.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11731/11731-56bb94261e80763920d90eec5714a129.jpg

Medans man höll på med kablar och elände så skruva jag bort torkarmotorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11731/11731-e562d107fe79b44c9830250b65bfa761.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11731/11731-57a43449bbef5235ecfaa909c27d72dd.jpg

Hm, kanske dags för en ny?
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11731/11731-19bb33e087c6bee0621af13edd53aac7.jpg

Anledningen till att jag tog bort torkarmotorn var för att kolla en eventuell lösning där man kan köra singeltorkare


Detta är nu skicket på motorutrymmet, kan nog bli riktigt bra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11731/11731-3563cf26366d7d00224d90ddd67e0103.jpg

356 Inlägg
30 november 2016
Trådstartare
#62
Amazon-Peter skrev:
är det inte bättre att du tar bort hela elsystemet som går under huven.
hade jag vart som du så skulle jag dra elsystemet inne ifrån bilen ut i hjulhuset och fram till fronten istället.
då finns ju bara motor elen kvar och den är inte riktigt lika lätt att gömma.
det går ju bara en kontakt till motorn ifrån originalhärvan men den kabeln kan du ju dra ut jämte kardantunneln.där syns den ju inte.
sen kan du ju även dra ut motor elen vid kardantunneln på så viss ser man endast kablarna på motorn.
kabeln till torkarmotorn drar du ju ut jämte torkarmotorn.
sen har du ett motorrum utan en massa kablar som syns.
visst blir det lite arbete men det är snyggt utan en massa kablar också.
ett tips är att du löder ihop alla kablar du skarvar o tejpar dom med vulktejp då minskar risken för en massa tråkigheter.

Bra tips där
Kommer med all säkerhet ta bort hela elsystemet för att göra allting rätt från början.
Nu har jag som det nämnts bara testat provisoriskt dragningarna i hjulhusen, det var ingenting
jag tänkt låta vara i detta skick, såklart ska allting dras snyggt och kopplas samman för att sedan dras i flexslangar av polypropylen. Kan inte yttra mig om vulktejp och dess kapacitet att skydda kablar då jag aldrig testat den, men visst kan man väl dra den på andra mindre kablar som sticker ut från de lite större härvorna.

356 Inlägg
18 december 2016
Trådstartare
#63
Då har de blivit en sväng i garaget igen.
Kliade mig länge o väl i knoppen hur jag skulle lösa resten av elen, Men när jag inte kom fram till något vettigt (Trött i skallebanken) så körde jag lite simplare uppgift i form av....skrapa mer asfaltsmattor lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11731/11731-95d58489c41bd32893c7ddfc552785fb.jpg


En matta före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11731/11731-dbadc3a833b70326db5688874c62d0a5.jpg

Och efter, här har jag avslutat med kallavfettning och sandpapper för att få bort all skit:
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11731/11731-89eeb611a45cc5c62b20e5f22e894a02.jpg


Mycket skit blir de tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11731/11731-fd00d4fc3eb557df83f00d28259011ce.jpg

356 Inlägg
28 december 2016
Trådstartare
#64
Inspekterar karossen lite ytterligare under alla asfaltsmattor, och efter lite sökande kom till slut de man inte ville veta av..genomgående rost mad
De dök upp en hel del i förargolvet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11731/11731-9d5a49ab62d2133084af84373e1fe88f.jpg


Kapat lite för att kolla skicket på golvet runt detta och de verkar friskt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11731/11731-133576c5b26c556e2cd70d5300726347.jpg


Det fanns några fler ställen där jag kommer behöva anstränga mig tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11731/11731-3a6f3bcaf1eec98afa4624d2f1f77470.jpg


Troligtvis blir de till att byta hela förargolvet, kanske enklare än att pyssla och dona på varje enskild fläck.
Senast redigerat av RobinBjolin (28 december 2016)

356 Inlägg
10 januari 2017
Trådstartare
#65
Amazon-Peter skrev:
RobinBjolin skrev:
Inspekterar karossen lite ytterligare under alla asfaltsmattor, och efter lite sökande kom till slut de man inte ville veta av..genomgående rost mad
De dök upp en hel del i förargolvet.
http://www1.garaget.org/gallery/images/12/11731/11731-9d5a49ab62d2133084af84373e1fe88f.jpg


Kapat lite för att kolla skicket på golvet runt detta och de verkar friskt.
http://www1.garaget.org/gallery/images/12/11731/11731-133576c5b26c556e2cd70d5300726347.jpg


Det fanns några fler ställen där jag kommer behöva anstränga mig tongue
http://www1.garaget.org/gallery/images/12/11731/11731-3a6f3bcaf1eec98afa4624d2f1f77470.jpg


Troligtvis blir de till att byta hela förargolvet, kanske enklare än att pyssla och dona på varje enskild fläck.

ju mer man river ju mer man hittar.
ska du få det snyggt så bytt hela golvsektionen i fram där.
om jag inte minns helt fel så finns det färdig ekonomiplåt till det.
det är ju alltid roligare att laga så det inte syns så att säga.  smile

Jo efter lite övervägande så kommer det bli så, har även upptäckt liknande skavanker på passagerargolvet, så det kommer bli samma procedur där smile

356 Inlägg
25 januari 2017
Trådstartare
#66
Så allesammans var de dags igen för en uppdatering, efter en längre tids tystnad i tråden tongue
Då jag inte kunnat prioritera en motorlyft pga snål ekonomi så fick man bokstavligt ta saken
i egna händer för att få ur den gamla b230f:en inklusive den trötta m47:an.
Med hjälp av lillebrorsan skruvade vi bort allting som höll motorn o låda på plats, alla kablar drogs ur vägen, sen spändes varenda muskel i våra kroppar o med riktig dragkamps-anda så lyckades vi dra motorn o lådan rätt ut från bilen utan att skada varken den eller oss själva smile

Så nu ska motorutrymmet rengöras ordentligt, kablarna ska som sagt dras om o gömmas
för ett cleant motorrum, och som avslutning  ska FK spisen i.

Orkade tyvärr bara ta en avslutningsbild på denna dags insats då jag bara ville spotta mig i
nävarna o få ut eländet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11731/11731-395fe2c05b4dfc298d23389a29e6ef7e.jpg

6 117 Inlägg
25 januari 2017
#67
Hej!
De där små hålen är lätt att svetsa så för allt i värden byta inte hela golvet! Det är mycket mer jobb och blir inte snygare!


356 Inlägg
25 januari 2017
Trådstartare
#68
jaka54 skrev:
Hej!
De där små hålen är lätt att svetsa så för allt i värden byta inte hela golvet! Det är mycket mer jobb och blir inte snygare!

Ok, tack för tipset smile

356 Inlägg
26 januari 2017
Trådstartare
#69
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11731/11731-0dac089bc665ee07d51be4b22867fe7a.jpg

Där kan den stå o skämmas tongue
Tjänade även en bra peng på att sälja iväg toppen smile

356 Inlägg
1 maj 2018
Trådstartare
#70
Tyvärr måste jag meddela att detta projekt kommer att läggas ner.
Har varit en lärorik o rolig resa, men här tar det slut.
Orken till projektet finns inte kvar, och med ett garagebyte runt hörnet så fanns
tyvärr inte platsen för det heller.
Tack till alla som följt det hela, projekt av den här storleken kommer det förmodligen
inte bli mer av men småprojekt kommer fortfarande läggas upp i kommande projekttrådar.
Håll utkik i min profil.

MvH Robin


Sök