3177
Sök

Finns det några fler MILJÖBILAR här på garaget? (E85, RME, BIOGAS mm)

Rallyförare
1 075 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
#1
Jag har hittils haft fyra stycken
saab 900 -88 E85
saab 900 -94 (9-3 karossen) E85
Citroën BX Gr H rallybil E85
Opel Vivaro RME

Vaknade till rättså regält redan förra vintern. Det har ju varit riktigt skumma årstider de senaste 15-20 åren men denna vinter tar nog priset.

Det är inte lätt att få "svenssons" att konvertera sina gamla bensin & dieselbilar.
Många är oroliga att något ska gå snett.
Oljebolagen plöjer ner massor med $$$$$$$$ på att muta journalister & biltillverkare för att förhindra redan byggda bilar att konverteras och förhindra nyproduktion av miljöbilar.
T.ex är en känd myt att E85 framställs av amazonas regnskog.
Denna myt ligger med största sannorlikhet oljebolagens mutpengar bakom.
E85 som går att tanka på våra svenska bensinmackar framställs liksom RME ifrån rapsblomman. Alla har vi nog råkat ut för lite skrämselpropaganda  vad gäller miljöbilskonvertering?
Rätt inställd så utvecklar en E85 driven bil betydligt mer hästar än en motsvarande som är optimerad för bensin.

Finns det några fler här som konverterat, som kan påvisa / motbevisa funktionen?

MVH / Johan


324 Inlägg
18 december 2006
#2
Vad är RME? Är det liknade Diesel?

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

873 Inlägg
18 december 2006
#3
Tror inte det hade varit något problem alls.
Om våra politiker verkligen VILLE att vi skulle köra miljövänligare.

Allt det de säger i dag är bara en ursäkt att plocka oss på så mycket pengar de bara kan och kalla oss miljöbovar när de ändå är i farten.

1. I dag är det OLAGLIGT att etanolkonvertera. Hmmm.
Varför? Jo för att bensinbolagen vill att du ska fortsätta köpa deras olja, och biltillverkarna vill att du ska köpa ny bil varje år. Varför ska du få konvertera din gammla bil när du kan köpa en ny miljöbil för 300.000:-? Duh.

2. Det är lika dyrt att köra på E85 som bensin. Hur går det ihop när majoriteten av priset på bensin är skatt.. skatt skatt och "miljöbovskatt"
ToM så att många tankar bensin i sina hybrid bilar för att det kan vara billigare!


1. Gör det lagligt att konvertera.
2. Ta bort skatten på E85


Tror det skulle hända grejer då.
Men det kommer aldrig hända något förens bolagen och staten slutar skylla på individen och inser att ansvaret ligger hos dem.
De kan ändra saker över en natt om de bara ville.

Don't get mad, get even.

Rallyförare
1 075 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
#4
Bara så ni vet så är den totala skatten på E85 1.40:- medans den är drygt 9:- litern på bensin & diesel. Självklart ligger skattepolitiska orsaker bakom den förra regeringens ställning mot E85-konvertering. Lite artiklar om det finns här: www.sr1.se/miljohotet.html
R.M.E är en förkortning som betyder rapsmetylester och alla moderna dieselbilar går att köra på denna sörja big_smile
Både E85 & RME framställs som sagt av svenskodlad rapsblomma.
Senast redigerat av carnageman (18 december 2006)


12 086 Inlägg
19 december 2006
#5
Skulle precis säga att E85 är väl inte beskattad alls.. men de kanske är lite då smile

171 Inlägg
19 december 2006
#6
kör min 240 på e85 funka skit fint å sen vart den piggare oxå smile  dock lite hård startad när de är kallt

Volvo 240glt -84
Volvo 240tic -81
Audi a4 2,0t quattro -06

1 414 Inlägg
19 december 2006
#7
Jag har en 9-5 Biopower som körs enbart på E85...
Senast redigerat av Founder (19 december 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Moderator+
1 081 Inlägg
19 december 2006
#8
carnageman skrev:
Bara så ni vet så är den totala skatten på E85 1.40:- medans den är drygt 9:- litern på bensin & diesel.

Det är iofs fel
2,722 energiskatt (fast skatt)
2,027 koldioxidskatt (CO2) (fast skatt)
2,440 moms 25% (rörlig mervärdesskatt)
7,189 summa skatt
12,20 summering till pumppris kr per liter (18 maj -06)

Förvisso sjukt mycket skatt det med men inga dryga 9kr. Detta var även i maj -06 med ett högre bensinpris än idag.

Vem jag?

231 Inlägg
19 december 2006
#9
Klippt från Ny Teknik:

"Svensk produktion av fordonsbränslet etanol är bara lönsam om regeringen höjer tullen på importerad etanol. Mer än 80 procent av den etanol som driver svenska personbilar och bussar importeras just nu från Brasilien".

Läs hela artikeln som är från September i år:

http://www.nyteknik.se/art/41871


194 Inlägg
20 december 2006
#10
Vi har en etanolkonverterad bil. En Suzuki Swift från -89. Är lite tråkig när det är kallt och man ska starta, men med en motorvärmare så är det inga problem. Men när gradantalet sjunker under tio grader plus så bör man börja så smått med motorvärmare. Det krävs dock inga längre perioder. Nu när vi fick en liten köldknäpp på typ fem-sex minusgrader så krävs bara en kvart med motorvärmare.
Motorn har blivit kalasren inuti, och när vi byter olja nu för tiden så är den sabla mycket finare än förut (när bilen gick på bensin).
Bilen blir också piggare av etanolen (är min uppfattning). Innan var det jobbigt att komma upp i sjuttio på plan väg. Nu går det betydligt fortare, och bilen svarar mer på gasen till och med i uppförsbackar.

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

Rallyförare
1 075 Inlägg
20 december 2006
Trådstartare
#11
Även om det nu är som dú säger här så skövlas INTE amazonas regnskog för etanolens skulle....
9-5 AERO M-06 skrev:
Klippt från Ny Teknik:

"Svensk produktion av fordonsbränslet etanol är bara lönsam om regeringen höjer tullen på importerad etanol. Mer än 80 procent av den etanol som driver svenska personbilar och bussar importeras just nu från Brasilien".

Läs hela artikeln som är från September i år:

http://www.nyteknik.se/art/41871


231 Inlägg
20 december 2006
#12
Nej, det gör det inte ännu då man för tillfället odlar sockerrör för att framställa Etanol, men om efterfrågan ökar dramatisk så kommer den troligtvis att påverkas då odlingsbara arealer här i Sverige och övriga Europa/Världen inte på långa vägar räcker till för det egna behovet och man tvingas utöka odlingarna i tex Brasilien!

Nu verkar det dock som den värsta hysterin har lagt sej kring E85-bilar då det defacto inte är vidare lönsamt för många beroende på bilmodell... Tror tyvärr inte Svensson är tillräckligt mijlömedveten än för att köpa en ngt dyrare bil enbart i miljösynpunkt!

(Sen finns det tydligen outredda hälsoeffekter/miljöeffekter vid kallstarter med E85..)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? … p;a=492260

Vad det gäller RME är det ok så länge man bara åker på det (och lyckas få tag på det). Att ta en "gammal" dieselbil, förvisso förberedd för RME som har gått på diesel kan ge problem i början..

klippt från Gröna bilister:

"Att gå från att ha kört bara diesel under flera år till RME kan ge bekymmer. Det beror på att RME fungerar som ett lösningsmedel. Diesel ger små mängder sediment och avlagringar som löses upp av RME-bränslet och fastnar i bränslefiltret. För att gå från en långvarig anvädning av enbart diesel till RME får man pröva sig fram försiktigt med små mängder/liten andel RME i början och sedan succesivt öka andelen.

Att gå från att ha kört i huvudsak RME till diesel ska inte möta några problem.

Audi:s kundtjänst avråder i december 2004 från att blanda diesel och RME i Audis RME-modeller annat än i nödfall".
Senast redigerat av 9-5 AERO M-06 (20 december 2006)


886 Inlägg
20 december 2006
#13
hur gör man för att etanolkonvertera en bil då?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Vw trimmare
2 995 Inlägg
21 december 2006
#14
carnageman skrev:
Jag har hittils haft fyra stycken
saab 900 -88 E85
saab 900 -94 (9-3 karossen) E85
Citroën BX Gr H rallybil E85
Opel Vivaro RME

Vaknade till rättså regält redan förra vintern. Det har ju varit riktigt skumma årstider de senaste 15-20 åren men denna vinter tar nog priset.

Det är inte lätt att få "svenssons" att konvertera sina gamla bensin & dieselbilar.
Många är oroliga att något ska gå snett.
Oljebolagen plöjer ner massor med $$$$$$$$ på att muta journalister & biltillverkare för att förhindra redan byggda bilar att konverteras och förhindra nyproduktion av miljöbilar.
T.ex är en känd myt att E85 framställs av amazonas regnskog.
Denna myt ligger med största sannorlikhet oljebolagens mutpengar bakom.
E85 som går att tanka på våra svenska bensinmackar framställs liksom RME ifrån rapsblomman. Alla har vi nog råkat ut för lite skrämselpropaganda  vad gäller miljöbilskonvertering?
Rätt inställd så utvecklar en E85 driven bil betydligt mer hästar än en motsvarande som är optimerad för bensin.

Finns det några fler här som konverterat, som kan påvisa / motbevisa funktionen?

MVH / Johan

Finns väll 2 problem:

1.kyla + etanol går inte ihop därförr har vi e85 i varmare länder går det köra i princip ren
etanol utan problem...

2.Oavsett om du får mer hästar så drar den mycket mer etanol än bensin! Och etanolen ligger stax efterbensinpris då den vart lite för populär...att tanka etanol går tyvvärr jämt ut
hade den varit billigare så man faktiskt hade tjänat på det så hade det garanterat varit mycket fler etanolbilar...

3.När man startar en "Miljöbil" kan man känna sig yr det är nämligen  farliga gifter för människan vid starter! Precis som jämförelese med miljövänligare diesel som är bättre för naturen men som fortarande med partikelfilter är mycket gifitgare för människan än bensin!
vi väljer vilekt vi tar kål på först....

alternativa bränslen forskas det dygnet runt om oljebolagen har själva egna lab då dom vet att oljan inte är för evigt måste dom ha en "alternativ" lösning/ersättning för oljan som
skall tiläggas inte bara används inom bilvärden....e85 var ett steg i riktningen ren etanol funkar tyvärr inte i norden......

"Historien visar på mycket stora variationer i klimat, den tid vi nu lever i är en bråkdel av alla historiska förändringar i klimatet.
Stora meteoritnedslag, vulkanutbrott, mm påverkar miljön mycket mer än vad vi människor kan åstadkomma. "

jorden har ändrats 100-000tals gången under miljoner år likaså behöver inte vi ligga bakom denna gång samtidigt märker man hur klyftig moder jord är när det gäller balansen blir det för mkt människor tex asien börjar jorden själv att ta ut dom med fågelinfluensor osv
likaså med djurarter många ahr försvunnit medans nya har kommit!

En sak till: Vi hade för 10.000år sen en istid i sverige/hela norra jordklotet och den smälte eller hur? den uppvärminginen stod inte människan själv för!


21 Inlägg
26 december 2006
#15
Dessa är väl heller inga egentliga problem,,

1, jovisst är det så, att haken med ren etandrift är just kallstarter utan någon form av förvärmning, men med användning av motorvärmare eller annan smart förvärmning så är detta inga som helst problem, det visar en allt större erfarenhet på.
Och det är korrekt för att underlätta just för kallstarter har vi bränslet E85 som nu även vintertid heter E75, för att helt säkerställa säkra kallstarter även i riktigt låga temperaturer utan hjälpmedel.

2, Helt korrekt genom att etanolen har ungefär 30% lägre energivärde mot bensin så går det åt lite mer bränsle och även där visar erfarenheten på att mellan 20-30% i ökad förbrukning.
Men som prislägena nu är på bränslena har det "tappats" en del etanolåkare som i en del fall går back på detta, men fortfarande väljer trots det att fortfarande mer se till den miljömässiga/ekologiska biten och fortfarande stå där vid etanolpumpen.

3, Nja detta är en sanning med modifikation, man blir minst lika mycket yr bakom en kallstatrad bensinare som båda ger mindre bra för människan skadliga ämnen, och där för att minska dessa skall man oavsett bränsle alltid eftersträva att använda motorvärmare.

Sedan vad man väljer att ta "kol på först" har och kommer förmodligen att trätas om tills denna planet går under och därav väljer jag inte att ta upp dessa disskusioner här och nu,, utan anser i nuläget med det att etanolen som exempel är ett bra bränsle som är fullt kompatibel med dagens allt äldre vagnpark, till bättre alternativ finns.
Och på vägen som upptäcks av allt fler vilket "kul" bränsle etanolen är, se bara inom racingvärden vad som kommer mer och mer bara där...

"spritmisbrukande helnykterist och ej miljömupp, bara sunt förnuft"
Senast redigerat av Etanol (26 december 2006)

44 Inlägg
27 december 2006
#16
Det här var en intressant tråd, men med ett och annat inlägg som skiljer sig från verkligheten.

carnageman skrev:
Oljebolagen plöjer ner massor med $$$$$$$$ på att muta journalister & biltillverkare för att förhindra redan byggda bilar att konverteras och förhindra nyproduktion av miljöbilar.

Oljebolagen satsar mer och mer på alternativa bränslen i form av "rena" sådana som E85 resp. inblandning av etanol eller RME i bensin/diesel. Produktion av miljöbilar i form av flexifuel eller flexifuel/hybrid gynnar försäljningen av E85. Alltså positivt för oljebolagen.

T.ex är en känd myt att E85 framställs av amazonas regnskog. Denna myt ligger med största sannorlikhet oljebolagens mutpengar bakom. E85 som går att tanka på våra svenska bensinmackar framställs liksom RME ifrån rapsblomman.

E85 och Amazonas - se andra inlägg om detta. Om efterfrågan på etanol ökar betydligt ökar behovet av odlingsbar mark oavsett land --> i Sydamerikas fall risk för att t ex Amazonas far illa. Etanolen i svensk E85 kommer normalt sett från Sydamerika och är då gjord med sockerrör som råvara eller från Sverige. Svensk etanol produceras från spannmål, se t ex www.agroetanol.se. Raps används endast för tillverkning av vegetabiliska oljor och RME, inte till etanol.

44 Inlägg
27 december 2006
#17
Sandman skrev:
1. I dag är det OLAGLIGT att etanolkonvertera. Hmmm.
Varför? Jo för att bensinbolagen vill att du ska fortsätta köpa deras olja, och biltillverkarna vill att du ska köpa ny bil varje år. Varför ska du få konvertera din gammla bil när du kan köpa en ny miljöbil för 300.000:-? Duh.

Det är inte olagligt att konvertera bilen till etanol. I dagsläget krävs dock (om jag har förstått rätt) ett nytt typgodkännande av bilen. Vägverket jobbar på att förenkla lagstiftningen kring detta. Det kan man läsa mera om i en utredning från VV, "Redovisning av regeringsuppdrag angående efterkonvertering av personbilar för alternativbränslen" http://www.vv.se/filer/28895/rattad_slu … bilaga.pdf

2. Det är lika dyrt att köra på E85 som bensin. Hur går det ihop när majoriteten av priset på bensin är skatt.. skatt skatt och "miljöbovskatt"
ToM så att många tankar bensin i sina hybrid bilar för att det kan vara billigare!

Skillnad i pris och förbrukning mellan E85 och bensin har redan kommenterats. De hybridbilar som finns på marknaden, t ex Toyota Prius, har kombinationen bensinmotor och batteri. Så vitt jag vet finns ännu inte kombinationen flexifuelmotor/batteri. Flexifuel är ju de som kan köras på bensin eller E85.

De kan ändra saker över en natt om de bara ville.

Fullt så enkelt är det inte. Bolagen har inte den makt du tror.
Senast redigerat av Pomela (27 december 2006)

44 Inlägg
27 december 2006
#18
carnageman skrev:
R.M.E är en förkortning som betyder rapsmetylester och alla moderna dieselbilar går att köra på denna sörja big_smile
Både E85 & RME framställs som sagt av svenskodlad rapsblomma.

När man stoppar in en annan sörja i bilen bör man vara uppmärksam på att både RME och etanol/E85 kan vara mera aggresiva mot material. Det kan t ex bli mera korrosion eller påverkan på slangar. Det tar man hänsyn till när man utrustar t ex en oljedepå eller mack för att hantera RME, etanol och E85.

Under förutsättning att bilen har rätt material i prylarna (eller en riskbenägen ägare) så kan man pytsa i RME i dieseln. Man bör dock tänka på 95 Aeros inlägg också om övergången från diesel till RME. Att hiva i etanol i bensinaren kräver en del pyssel.

Råvara till RME och E85 - se mitt tidigare inlägg.
Senast redigerat av Pomela (27 december 2006)

44 Inlägg
27 december 2006
#19
MeloveGolf skrev:
"Historien visar på mycket stora variationer i klimat, den tid vi nu lever i är en bråkdel av alla historiska förändringar i klimatet.
Stora meteoritnedslag, vulkanutbrott, mm påverkar miljön mycket mer än vad vi människor kan åstadkomma. "

jorden har ändrats 100-000tals gången under miljoner år likaså behöver inte vi ligga bakom denna gång samtidigt märker man hur klyftig moder jord är när det gäller balansen blir det för mkt människor tex asien börjar jorden själv att ta ut dom med fågelinfluensor osv
likaså med djurarter många ahr försvunnit medans nya har kommit!

En sak till: Vi hade för 10.000år sen en istid i sverige/hela norra jordklotet och den smälte eller hur? den uppvärminginen stod inte människan själv för!

Nja, de flesta forskare är ense om att förändringen av klimatet går mycket fortare nu än vad som kan vara naturligt trots de variationer som alltid har förekommit. Jag rekommenderar att du ser t ex Al Gores film "En obehaglig sanning". Den innehåller mycket tänkvärda uppgifter, bilder m m.

Rallyförare
1 075 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
#20
Pomela skrev:
När man stoppar in en annan sörja i bilen bör man vara uppmärksam på att både RME och etanol/E85 kan vara mera aggresiva mot material. Det kan t ex bli mera korrosion eller påverkan på slangar. Det tar man hänsyn till när man utrustar t ex en oljedepå eller mack för att hantera RME, etanol och E85.

Under förutsättning att bilen har rätt material i prylarna (eller en riskbenägen ägare) så kan man pytsa i RME i dieseln. Man bör dock tänka på 95 Aeros inlägg också om övergången från diesel till RME. Att hiva i etanol i bensinaren kräver en del pyssel.

Råvara till RME och E85 - se mitt tidigare inlägg.

Sprit är mycket skonsammare mot gummiblandningar än t.ex bensin.
DVS skonsammare mot packningar & slangar.
Det som händer på vissa väldigt gamla / slitna slangar är att spriten gör ren dom från gamla bensinavlagringar/beläggningar. Ibland fastnar dessa avlagringar i filtren (har aldrig varit med om det och ändå har jag konverterat bilar med 40000mil på mätarn.
I vissa fall är det så att bensinavlagringarna är det ända som hindrar dessa utslitna slangar från att läcka, och då när dom tvättas rent av spriten så börjar dom såsa.
Så det där är faktiskt en myt.

RME däremot stämmer bra. Modernare dieslar (1995 och framåt) har packningar som är godkännda för RME. Kan meddela att jag nu kört över 1000mil på RME i vivaron helt utan problem. Very nice!!
Senast redigerat av carnageman (19 januari 2007)



Sök