Volvo 142 74 renovering, rost lagning, lack, motor renovering mm.
Efter att man fått tag på en 142:a så börjas nu renoveringen! Mycket rost att laga men en hel del annat små fix görs med, även byte av bakaxel och renovering av motor mm. kommer komma en hel del bilder under tiden och hoppas... Visa mer
ja här kommer ett par bilder. fälgen fick sig en smäll på insidan också ser inte så farligt ut på bilden.
och här har vi undre armen som egentligen ska vara rak:/ är ju rätt så krökt. Har hittat en framvagn som jag troligen ska hämta imon sedan fixa till innan påsättning, den som är nu är ju rätt så risig. Tanken var ju att göra det med motor byte men blir väl ändrade planer mu:)
ja idag så har jag gjort klart ena länkarmen men ska byta bussningar på den. Denna armen var förstärkt med plattjärn så ska göra det till andra sidan med, kan nog "behövas"
sen så slet jag ut framvagnen idag, kommer nog renovera upp denna istället då den är lite bättre skick kommer byta bussningar på hela framvagnen sedan lämna in för hjulinställning.
har inte påbörjat bromsarna en väntar nog tills framvagnen är klar.
ja då kommer lite uppdatering. har nu skruvat isär båda framvagnarna så nu är det dags för slip/blästring.
sedan har jag svetsat på ett par plattjärn på ena länkarmen. det var redan svetsat på andra och kan ju behövas
sen fick jag mina ny saker som jag beställt som var följande:
* bussningar till alla länkarmar * spindelleder * krängningshämmare * bromslangar * ett par fjädrar. * ett par stötdämpare * en bromssköld alltid kul med nya saker
Ja då har det varit lungt ett tag här på sidan då det bara varit samma sak (plocka isär och blästra.)
Men nu är det bara bussningar kvar innan innan den sätts ihop igen och frambalken är snart klar.
Har även gjort klart skivorna och alla andra småsaker. Hade otur och fick en gnista från vinkelslip i ögat så ficka åka in och ta dän den samt borra bort rostring Men nu är det bara bromsar kvar som jag börjat införskaffa saker till:)
Ja då kommer det lite uppdatering från sist. Jag har köpt mig en 240 bakaxel som tanken var att sätta på men blir nog bara att byta innehållet så jag blir av med aga diffen
Har nu renoverat båda frambromsarna med kolvar och dylikt ska börja på de bakre oken i helgen.
Lagade fästet på bilen som var bra hål rostat ingen bild efter dock. Sedan har jag satt ihop skivorna igen. Känner att det börjar komma ihop nu, man är jävligt körsugen nu med
Nu blir det lite uppdatering igen Har tagit bort de gamla bromsrören och dragit nya. Sedan tagit bort bromscylinder och servo och bytt tätningar i cylindern, gjort rent behållaren och lackat om cylindern.
Sedan börjat bygga ihop framvagnen tror jag ska få ihop det imorgon så den kan lämnas in framöver för hjulinställning. Har inte gjort så mycket med bakdelen än då jag inte bestämt om jag ska ha 240 axeln eller inte.
Idag gjordes ett försök med en kompis att få framvagn på plats men var ett helvete att få den att passa i motorkuddar samt hålen för bultarna. Han ska ha med sig en större donkraft och göra ett nytt försök. Om någon har tips på hur man ska gå tillväga så skriv gärna. Det svåra är att motorn sitter i så det går inte ta ovanifrån:/.
Idag gick det lättare att få sakerna på plats och sitter som det ska. Nu ska bara bromsarna luftas och sen ska den in på hjulinställning onsdag nästa vecka
Ja igår fick jag ihop bilen så nu är det bara hjulinställning på onsdag, testkört lite och funkar fint var även och hämtade ett par 10" baser som ligger i bilen nu bild på dem kommer senare.
Ja då blir det lite update igen, har varit lite dåligt nu men har vart mycket annat sedan har jag kört mest efter att fått tillbaka den. men har byggt in 4 st 2,4A usb utag i ask koppen.
Tyvärr så gick min gamla mobil sönder så vart tvungen att köpa ny så då försvann lite 140budget 😢 även har bilen börjat krångla lite då man kommer upp vid ca 80 km/h så börjar ratten/bilen skaka. Ska efterdra alla skruvar imon o se om det hjälper men om någon känner igen symtomen så säg till! Har samma däck osv som innan kom för någon dagsen. Jag tror annars att det kan vara brickor som ställer camber som kan lossnat?.
Tillsist har jag fått tag på en turbo som jag tänkt sätta på nu så fort man fått in lite mer räser40 budget Så ska kolla om su förgasaren på rep motorn funkar så man har en reserv om det skulle gå åt skogen 😄
Ja idag har jag satt på su förgasaren och den verkar funka fint bättre en strombergaren:) så nu ska man försöka få igång lite turbo projekt med. Drog ävenn på ett bränsle filter.