drown skrev:
Kul initiativ att åka norrut.
Oroa dig inte för utrustningen. Alla bilar är byggda för att klara klimatet. Vinterdäck är bättre än sommardäck, dubbdäck är bättre än dubbfritt och det är bättre att ha extraljus än att inte ha det men i slutändan så kommer du fram ändå. Bilarna är gjorda för att gå i det klimatet.
Vid riktig kyla så sätter du en kartongbit framför kylaren så att du få upp värmen i kupén.
Jag jobbar bland annat i biltestbranschen i Arjeplog och mitt intryck av den här tråden är att riskerna låter lite överdrivna. Slappna av bara. Jag brukar ha med mig kläder, lampa och startkablar i bilen, inte för att jag har haft nytta av det men för att det kan vara bra att ha. Framförallt lampan, det är najs med en lampa om man ska koppla släp eller nåt. Den enda gången jag använder snökedjor numera är när jag är i Norge och jobbar.
Tips: Kör E6 i Norge mellan Narvik och Trondheim. Då får du se delar av ofoten, bergen i Nordland och kalfjällspassagen över Saltfjell. Du behöver bara åka färja på ett ställe. Kostar 102 nok för två vuxna i en bil och sen ett litet tillägg per person. Norge är ett sanslöst vackert land.
Sverige och Norge är inga u-länder som saknar kommunikationer utan om nåt händer så finns bärgare max en timme bort som längst, om du skulle få haveri just vid riksgränsen så är det 13 mil till Kiruna vilket blir lite över en timme men om du bara har en jacka eller nåt så är det hanterbart.
Sen, kalla inte Norrbotten för Norrland. Alla förstår direkt att du är söderifrån om du säger Norrland eller Lappland. Ingen Norrbottning skulle förnedra sig genom att kalla sig själv för norrlänning.
Vill ni förlänga vistelsen kan ni alltid köra norröver mot finnmark och troms i norge. Samma sanslösa norska natur och en intressant upplevelse. Sen kan ni köra E8 ner genom finland till Haparanda där ni svänger in på E4 söderut.