Jag brukar kalla VW Mk2 för världens bästa bil, inte för att de aldrig går sönder,
men att det är en barnlek att fixa allt som går sönder, oberoende av vad det är.
Mercedes W210 har jag själv haft funderingar på om det varit svårt att skruva med,
men efter att ha köpt en och bytt halva bakvagnen och kylare och lite grejer så märker jag att det är inga problem att fixa nånting egentligen. Fjädrarna kan vara lite krångliga att pyssla med, men inte så ofta man måste byta.
Det är välgjorda bilar bortsett från rostskyddet, någon har tänkt till när det gäller det mesta.
Visst, ta ur lysena för att byta lampor fram, men det är hur enkelt som helst att ta ut. Bara en sån sak,
och det är behagligt att ta ur hela insatsen för att stoppa i lampor.
Kolla bara upp vad du köper som man alltid ska göra, så blir det nog bra.
Funkar den bra vid köpet så funkar den nog bra länge till med rätt omsorg.
Finns ett stödlager som kostar 150kr och ett som kostar 1500kr om det är samma som W202.
Jag köpte en bil med trasigt 150 kronors, dodged a bullet som man brukar säga på amerikat.
Nog för att den där är tattarlackad fläckvis men 15 papp för en E420, då får man vara glad att framskärmarna existerar. Som sagt, den är 3000kr billigare än den med rakfyra.
3000kr räcker till bensin i någon månad
Bottom line, jag personligen skulle kalla W210 med V8 för driftsäkra bilar.
BMW, aldrig. Alla motorer har sina små egenheter. M40 käkar kamaxlar, M20 har kylproblem,
M50 har likt M20 plastdrev i vattenpumpen men till skillnad mot M20 går det att byta till en med metalldrev,
det är bara dumheter. För det mesta roliga och bekväma bilar att köra, men inget att skruva med.
Bara V8orna jag blivit övertygad om att de är pålitliga. Förutom oljeläckage, men det är ju relativt enkelt att fixa.