2983
Sök

kompresor svårt att instalera?

778 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
#1
kompresor svårt att instalera? jag vet inte varför alla köper turbo för när komprsor är biligare?

Meister
6 763 Inlägg
19 december 2006
#2
jag vet inte om det är svårare. men jag tror att de är lite mode. sedan vill dom väll kanske ha "turbokicken". själv skulle jag välja kompressor för att det ger ett fränare ljud och bättre effekt på låga varv. fast om de blir v8 så är jag lite suger på turbo för att de inte är speciellt många som åker med de


2 Inlägg
19 december 2006
#3
Vart har du hittat billiga kompressorer??

7 120 Inlägg
19 december 2006
#4
Turbo har mycket skönare ljud och sen tycker jag att man ska ha turbo i 4 cylindriga och 6 cylindriga motorer och sen kompressor i 8-cylindriga och uppåt.

Meister
6 763 Inlägg
19 december 2006
#5
man vill ju ha vinandet från kompressorn! de är ju inge fränt ljud med turbo. det är möjligtvis dumoen men kompressorn vinner ljud mässigt..


1 867 Inlägg
19 december 2006
#6
Kompressor kräver mycket mer "fabrication" för att monteras, de flesta kan svänga ihop ett grenrör och köpa en turbo för 2000kr, inte många har vad det krävs för att göra remhjul och monteringsbraketter för kompressorn.
Var har du fått det ifrån att kompressor är billigare? jag har aldrig sett en vettig kompressor som inte kostar runt 10 000kr.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
19 december 2006
#8
ett kit tar ca 8-10 timmar (100% klart bara tuta&köra) med rätt verktyg....dom flesta tkr det är häftigt när laddtrycket kommer....Kompressor passar på alla motor oavsett cylindrar men visst kan man tycka att små bilar ska ha sniglar istället då dom har så lite kraft från början + att dom ofta vill vara miljövänliga.....

BTW kompressor/Turbo ligger ganska lika i pris om man jämför kit i europa i usa är dock kompressorn lite billigare om man jämför turbo kit/Kompressor kit till samma bil...


778 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
#9
ja precis jag menar nyt kostar ju 40.000kr med allt ! sen kopresor kostar 25.000kr det är ju nestan halva priset

jag menar universal kitt på www.stylingkompaniet.se
Senast redigerat av Sluskk (19 december 2006)

197 Inlägg
19 december 2006
#10
skall man göra det på 8-10 timmar får man ha exakt alla grejjer som behövs å en gammal rostig 240.
för vem lyfter ur motor tar isär den byter alla slitedelar kontrollerar att allt står rätt till med under del å topp
å ska kompressorn göra underverk med effekten får man ju porta topp,byta kammar,kolvar "smidda måttbeställda med kompsänkning"
sen sätter ihop monterar  kompressorkittet å lyfter i bilen väldigt svårt att tro att det kan genomföras på en nyare bil men kan du bevisa motsaten så gör det!
bygga ett fäste för kompressorn kan vem som helst göra som lekt med lego men få det att fungera är en annan femma.
sen till frågan det beror helt på´vad det är för bil vad den tänkta effekten ligger på  vad ekonomin tillåter

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

Bilplåtslagare
324 Inlägg
19 december 2006
#11
Men vad menar du? ska du montera kompressor på din Galant? Köp en fördig bil isätllet. Ge up den gamle skorven!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
19 december 2006
#12
chrillemk2gti:

Jag pratar 100% kompletta kit ingen "Universal" där du ska fixa fästen mm själv
underverk med effekten beror på vilken typ av motor du har mustang gt 05
v8 4.6L 305Hk orgianl => 575 RWHP Med orginal grejjer ganska fin ökning med
med bara halv ladd (14 psi) detta funkar naturligtvis inte på nån 4cylindrig motor
utan kompsänk + smidda saker om man vill ladda mer än 8psi....

Sluskk:
stylingkompaniet har dock "Twin screw" flåsar från tomgång men har ingen direkt "high-end power" märks även på hur mkt effekt dom klarar av.....centrifugal är ju att rekommendera
inte samma botten drag men jäklar mycket mer effekt brukar dock bara användas på lite
manligare pjäser tex v8:or....


Klubbmannen
19 december 2006
#13
Turbo används i huvudsak främst för att det har högre verkningsgrad än en kompressor.
Även om kompressor skulle vara billigare, vilket inte är troligt men jag reserverar mig för att ha fel, så får man fortfarande mer effekt för pengarna med stressfläkt.

Det är inte direkt så att alla bilkoncerner och privatpersoner varit dumma nog att inte kolla i prislistor.

Kan dra ett exempel som de flesta sett i Top Gear. En McLaren SLR har en toppeffekt på 620 hk. Vid effektpeaken snor kompressorn 120 hk. "Egentligen" utvecklar motorn 740 hk vid effektpeak på motsvarande laddtryck.
En turbo snor inte så mycket effekt. Effektkurvan får man leva med. Och det gör man gott i om man hade tänkt försöka köra ekonomiskt. Låga varv = lågt laddtryck = låg bränsleförbrukning.

Simple as that. Vid sidan av andra mindre aspekter. Kompressorn har antagligen inte alls samma livslängd exempelvis. Jag har tyvärr ingen hårdfakta eller siffror att presentera för att visa hur pass stor skillnad det är. Så insatt är jag inte i ämnet.
Senast redigerat av Klubbmannen (19 december 2006)

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
20 december 2006
#14
Om man söker på blocket tex efter turbo så får man upp XXX annonser och söker man efter en kompressor så får man upp max 20st.
-Orkar inte kontrollera siffrorna,Men så är det.
Alltså eftersom det finns fler turbo aggregat än kompressorer,Så är turbon billigare. Eftersom det finns fler.

Jag skulle ha valt kompressor över turbo vilken dag som helst vid nyinstallation/tillverkning, Så mycke smidigare att installera
Kompressor:
2xremhjul,rem och en hållare för kompressor.Om det skulle behövas,vissa kompressorer skruvas fast direkt på insuget.(evt:oljeledningar,vissa behöver inte)
Turbo:
Mäta för ett nytt avgasrör,svetsa,bocka,mera svetsning och bockning och sen en ny downpipe ALT: mera svetsning,lite bockning om det inte finns färdiga downpipes och oljeledningar.

Nu har jag bara räknat lite på dom yttre montage delarna,På en bilmodell som absolut inte har ngr turbo syskon/brorsor som det finns delar som passar.Sen vad som behövs göra inne i  motorn är lika för båda.
Men om det finns en turbo modell som delarna passar ifrån.Då är det en annan femma.
Turbo: begagnat,grenrör,Evt:begagnad turbo,downpipe och oljeledningar.Allt är bolton och mycke billigare eftersom allt är begagnat.
Senast redigerat av jinxs (20 december 2006)

Diesel is the blood of satan.

778 Inlägg
20 december 2006
Trådstartare
#15
FordEsci skrev:
Men vad menar du? ska du montera kompressor på din Galant? Köp en fördig bil isätllet. Ge up den gamle skorven!

vem på står att jag har en galant :S

524 Inlägg
20 december 2006
#16
Ingen som vill köpa min kompressorbil då tongue


Klubbmannen
20 december 2006
#17
jinxs skrev:
Om man söker på blocket tex efter turbo så får man upp XXX annonser och söker man efter en kompressor så får man upp max 20st.
-Orkar inte kontrollera siffrorna,Men så är det.
Alltså eftersom det finns fler turbo aggregat än kompressorer,Så är turbon billigare. Eftersom det finns fler.

Kompressorer existerar i mindre utsträckning eftersom dom används i mindre utsträckning.
Supply by demand. Och det finns skäl till varför de används så lite.

En centrifugalkompressor är måhända lättare att montera. Men det kvarstår fortfarande ett problem. Det får inte plats. Såvida du inte hade tänkt att köra utan motorhuv.
Skruvkompressor kan du inte heller montera hur som helst. För en sådan behöver du ett specialgjutet insug, och plats.
Ett turboaggregat går fint in på ställen där det finns gott om utrymme.
Turbo vinner biltillverkarnas hjärtan med sin högre verkningsgrad, laddkurva, och det faktum att den får plats utan besvär.
Senast redigerat av Klubbmannen (20 december 2006)

1 Inlägg
21 december 2006
#18
Klubbmannen skrev:
Turbo används i huvudsak främst för att det har högre verkningsgrad än en kompressor.

Sant, men det beror också på vilken kompressortyp vi pratar om. Skruvkompressorn, eller Lysholm-kompressorn som den också kallas, har nästan samma verkningsgrad som en turbo plus att de laddar från låga varv vilket en turbo inte gör.

2 122 Inlägg
21 december 2006
#19
de är inte så svårt att sätta dit men att få den att funka utan att motorn exploderar är svårare

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Klubbmannen
21 december 2006
#20
LegacyGT skrev:
Klubbmannen skrev:
Turbo används i huvudsak främst för att det har högre verkningsgrad än en kompressor.

Sant, men det beror också på vilken kompressortyp vi pratar om. Skruvkompressorn, eller Lysholm-kompressorn som den också kallas, har nästan samma verkningsgrad som en turbo plus att de laddar från låga varv vilket en turbo inte gör.

Exakt. Biltillverkare siktar och har länge siktat på låg bränslekonsumtion.
Har du en turbo kan du glida omkring på undertryck, noll tryck eller lågt laddtryck, genom att hålla låga varv och vara försiktig med gasen. Ju mindre luft motorn drar, desto mindre soppa. Att då åka omkring med en kompressor som laddar från botten styrd av varvtalet och inte mängden och kraften avgasflöde, gör det svårt att hålla laddtrycket nere. Oundvikligen blir bilen mindre ekonomisk och mindre miljövänlig.
Plus platsproblemet i motorrummet. Kräver ordentlig genomtänkning och prioritering. Man får helt enkelt anpassa motorrummet vid tillverkningen så att den får plats. Som om inte motorrum utan kompressor var trånga nog i dagens läge. Jag behöver nog inte påpeka hur omöjligt det kan vara att meka motor utan att lyfta ur den på många bilar.


Sök