2958
Sök

kompresor svårt att instalera?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
21 december 2006
#21
Klubbmannen skrev:
Turbo används i huvudsak främst för att det har högre verkningsgrad än en kompressor.
Även om kompressor skulle vara billigare, vilket inte är troligt men jag reserverar mig för att ha fel, så får man fortfarande mer effekt för pengarna med stressfläkt.

Det är inte direkt så att alla bilkoncerner och privatpersoner varit dumma nog att inte kolla i prislistor.

Kan dra ett exempel som de flesta sett i Top Gear. En McLaren SLR har en toppeffekt på 620 hk. Vid effektpeaken snor kompressorn 120 hk. "Egentligen" utvecklar motorn 740 hk vid effektpeak på motsvarande laddtryck.
En turbo snor inte så mycket effekt. Effektkurvan får man leva med. Och det gör man gott i om man hade tänkt försöka köra ekonomiskt. Låga varv = lågt laddtryck = låg bränsleförbrukning.

Simple as that. Vid sidan av andra mindre aspekter. Kompressorn har antagligen inte alls samma livslängd exempelvis. Jag har tyvärr ingen hårdfakta eller siffror att presentera för att visa hur pass stor skillnad det är. Så insatt är jag inte i ämnet.

hmm man ska veta att turbon också har sina "Roligheter" tex att man ska låta motorn stå en stund för att kyla ner sig...den har "Lag" osv kompressorn piskar turbon på vissa saker likaså att turbo piskar kompressorn på andra....kompressorn sägs av många källor faktiskt hålla bättre än turbon just pga av värmen osv...det finns dock nog inga riktiga mätningar
vissa älskar kompressor vissa älskar turbo....


4 Inlägg
2 mars 2007
#22
Ska köra med skruvkompressor på min volvo motor... Efter som jag jobbar med skruvkompressorer dagligen så var det ett självklart val. (och gratis).
Senast redigerat av lovertheboy (2 mars 2007)


1 785 Inlägg
2 mars 2007
#23
En kompressor måste vara rätt dimensionerad efter din motor också. Kolla på http://www.enem.se/lysholm.asp här finns beräknings exempel.

Fördelarna med kompressor är bl a överladdning från låga varv, temperatur, mindre problem med grenrör som knappt får plats på vissa bilar.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
2 mars 2007
#24
Polarn kör ju med dubbelturbo på sin V8 .. motorn langar väl ut en 1500hk nu så det pinnar på rätt jävla bra på strippen smile bland dem snabbaste i sin klass i sverige

Team Insane Racing

1 785 Inlägg
2 mars 2007
#25
Malm3n skrev:
Polarn kör ju med dubbelturbo på sin V8 .. motorn langar väl ut en 1500hk nu så det pinnar på rätt jävla bra på strippen smile bland dem snabbaste i sin klass i sverige

I det läget handlar det om mycket annat än just bara hög effekt. Att få ner kraften i marken. Att köra ett sådan fordon är enormt krävande. Inget man skulle vilja ha i sin bruksbil.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök