ehedman skrev:
Jag tror på det här med att man ska ha plus minus noll på sina konton när man dör. Något sånt. Således ges du nu ett ypperligt tillfälle att sålla ut en större del av potentiellt arv för att rädda din gamla skorv.
"Den som har mest prylar när han dör, han vinner!"? Men jo, jag håller med dig. Sparkonton är farliga, det blir så lätt att man sparar för sparandes skull, och sedan används aldrig pengarna till något. Lika bra sätta sprätt på skiten, även om de svider
Pengar är inget problem!! Antingen har man dem, eller inte, men oftast kommer det ändå mer av dem
Iceen skrev:
Rörbärarmar är trevliga grejer, sånt skulle man velat ha
Egentligen inga större problem att bygga själv juh, bara så tidskrävande
Du gav upp med din egen skorv, och skulle sälja den?
Djo skrev:
Ny ram också nu jäklar
du, här kommer de hända saker,
Köpte mig en ny bakaxel också!
Som jag konstaterat, och där efter fullständigt ignorerat, så är min nuvarande bakaxel i långt gånget stadie av
"HejKomOchHjälpMig". Den behöver genomgång och nya lager, vilket var på tok för tråkigt.
Så jag plockade upp en ny bakaxel från en fyrhjulsdriven S10, med diffspärr
Om jag fattat det rätt, så är det en Eaton G80 Mekanisk diffspärr. Många avskyr den tydligen, men den gör sitt jobb, trots en viss förmåga till att plötsligt och spektakulärt explodera
Här är en video på
hur den fungerar, och här är en
trevlig amerikans vhs-video på den in action.
Det smäller till, och så låser den båda hjulen. Känns som speciellt underbara egenskaper på vinterväglag
Ännu en fördel med bakaxeln från en 4x4 är att den är bredare! Pga en liten tankevurpa från min sida, så fick jag dock med mig en axeln från en ZR2, vilken är bredare + bredare
sååå .... de löser sig.
Så, jag har ju tidigare nämnt att skorven håller på att gå av på mitten?
Spricka främre rambenUndersida balkMMmmmm, känns lika tryggt som swingersparty utan i Angola utan kondom.
Att behöva smyga över varje farthinder för att inte lägga några påfrestningar på ramen känns som fel metod för skorven.
Därav en ny ram.
Bränslerör och bromsrör satt kvar, jag utgår från att de är i bättre skick än vad som sitter på skorven idag, så de kommer troligast att återvinnas.
Alla andra små fästen, bultar och konstigheter har hamnat i en låda för rengöring.
Ramen är i mycket bättre skick än vad jag någonsin vågade hoppas på. Jag har skrapat och borstat lite, allt jag hittar är lätt ytrost.
Så, nästa steg: Blästra.
sedan svetsa.
Sedan pulverlack