mr_green skrev:
Beror inte allt på hur man kör oxå. Säg att man optimerar bilen och kör mest landsväg och lugnt överlag. Då dricker ju bilen mindre diesel. Jag har ju iaf fått för mig att då blir det mindre partiklar. Sen även om man börjar gasa mera överlag så förkortar man nog inte livslängden på dpf:n med många mil.
Som sagt så har jag aldrig upplevt något sånt med mina bilar. Och jag känner många som oxå har kört optimerat i många år utan fel. Jag anser att man ska optimera om möjligheten finns. Körglädjen höjs, förbrukningen sjunker, bilen får en jämnare gång. Det går liksom att dra lite längre på växlarna vid accelaration. Man behöver inte växla ner i backar.
Men välj ett känt trimställe. Bsr, vtech, promotech, turbocenter, autotech.
Under förutsättning att man aldrig utnyttjar sin extra effekt och bilen förbrukar mindre mängd bränsle så jovisst då bör en mindre mängd partiklar bildas.
Men, vet du vad som händer i motorn när bränslemängden minskas och laddtrycket ökas?
Kör man på ett vis att man utnyttjar sitt effekttillskott så ökar partikelmängden och förkortar livslängden på filtret med många mil.
Självklart bör motorn hålla några tusen mil om den körs under normala förhållanden, men hur sliten är den jämfört med en opillad som körts under samma förhållanden tror du?
Har du haft möjligheten att jämföra på något vis?
Har du kunnat räkna partiklar i oljan med hjälp av ett laboratorium?
Har du haft möjlighet att mäta skillnader på två identiska motorer som körts under identiska former i en övervakad laboratoriemiljö?
Har du upprepat vägt partiklarna i DPF?
Det har jag när jag har medverkat vid flertalet liknande tester, därav min envishet gällande effektökning och slitage.
Om vi förenklar lite:
Vi kikar på denna Mazda återigen, då tråden handlar om den, med de olika effektnivåerna orörda 109hk samt påskruvade 143hk som endast har fått omställd mjukvara.
Körs dessa i en kontrollerad miljö och körs med ömsom snäll trottel ömsom full trottel vid olika belastningar vilken tror du då påfrestar hårdvaran mest?