2556
Sök

Fartkameran tog mig,kan kortet ryka nu???:(

512 Inlägg
11 september 2015
Bara foto är ej tillräckligt för att få en fällande dom.

Skriv ej under nåt, erkänn inget. Låt det gå till tingsrätten och neka.

Klart! Gå därifrån fri. (=

8 883 Inlägg
11 september 2015
_Thor_ skrev:

Stämmer inte för femöre. Vart hittar du fakta som stödjer ditt påstående?
Eller är det bara vad du tror eller önskar.
Går det till tingsrätten så är det nästan garanterat en fällande dom om man läser statistiken i deras domar i liknande ärenden.

Fotograf på tierpidag.se

512 Inlägg
11 september 2015
Hamilton skrev:
_Thor_ skrev:

Går det till tingsrätten så är det nästan garanterat en fällande dom om man läser statistiken i deras domar i liknande ärenden.

Jag har erfarenhet från andra sidan av rättssalen du är van att sitta på.

http://www.metro.se/nyheter/sa-slipper- … mc3VSkAdI/

Här är en artikel som påstår att i 35% av fallen som går till TR (tingsrätten) leder det till fällande domar. - Vart får du din statistik ifrån undrar jag?

Usch för den "ta-ditt-straff-mentalitet" som existerar på detta forumet.

Muttley
11 september 2015
_Thor_ skrev:
Hamilton skrev:
_Thor_ skrev:

Här är en artikel som påstår att i 35% av fallen som går till TR (tingsrätten) leder det till fällande domar. - Vart får du din statistik ifrån undrar jag?

Fast. Om man gör fel, ska man vara feg och smita då?
Om du gör fel mot någon individ smiter du med svansen mellan benen då med?

Jag är upplärd lite att man skall göra rätt för sig och de kommer jag rätt långt på

512 Inlägg
11 september 2015
tkd_rille skrev:
_Thor_ skrev:
Hamilton skrev:

Jag är upplärd lite att man skall göra rätt för sig och de kommer jag rätt långt på

Vem har farit illa av detta menar du? Är det din uppgift att trycka ned folk?

Visst är det en fin gest att krypa till korset när man gjort fel. Men varför ska vanligt folk ta sitt straff när buset kommer undan med det?

-

Det är 65% chans att trådskapen kommer undan utan böter och med kortet i behåll, och 35% chans att hon får samma straff som om hon självmant erkänner. Det finns inget att förlora på att ta det till TR.

Och angående om pappan får ett brev och bes identifiera föraren kan jag meddela att det ej finns någon angiverilag i Sverige. Det är bara att slänga ett sådant brev. - Dock så kollar dem självklart på närmsta familj och ser vem dem ska skicka boten till så det kommer ej ske.

8 883 Inlägg
11 september 2015
_Thor_ skrev:
Hamilton skrev:
_Thor_ skrev:

Det 35% i artikeln som du hänvisar till är inga tingsrättsdomar om du läser artikeln så ser du att det är strafföreläggande.

Fotograf på tierpidag.se

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 september 2015
Surt, men låt saken ha sin gång, det är inte kört än. Jag brukar ALLTID fälla ner solskyddet när jag passerar en fartkamera trots att jag i 99% fallen passerar i laglig hastighet. Om nu den jävla kameran mäter upp farten knasigt (tex har man med Polisens laser lyckats mäta upp hus som rör sig i 10-tals km/h trots att de är fast förankrade i marken o inte på ett lastbilssläp) o den blixtrar trots att man håller laglig hastighet så kommer det bli svårt att motbevisa kameran...Så låt den ta en bild på ett solskydd i värsta fall smile. En bekant är en "notorisk" fortkörare o han gör likadant med solskyddet. Nu kör han ofta långt o ofta på nätterna, tex vägen mellan Karlstad-Göteborg har ju en del kameror. Han passerar kamerorna rätt ofta i farter mellan 130-180, o han säger att det är ytterst sällan de har blixtrat, o de gånger de har blixtrat har det inte kommit ut nån bot...En gång när hans hund blev akut sjuk körde han som en dåre de 5 milen till veterinären, gasen i botten innebar ca 225km/h, o en kamera blixtrade, men det kom ingen bot trots att han säger att han förmodligen inte var snabb nog med solskyddet...Du får hoppas på det bästa, och det är väl som så att det är Polisen som skall bevisa din skuld utom rimligt tvivel o inte du som skall bevisa att du är oskyldig...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

512 Inlägg
12 september 2015
Hamilton skrev:
_Thor_ skrev:
Hamilton skrev:

Det 35% i artikeln som du hänvisar till är inga tingsrättsdomar om du läser artikeln så ser du att det är strafföreläggande.

Det var väl du som påstod dig ha statistik?

När du säger det så går det att tyda den där artikeln på fler sätt. Så den var inget bra vald.

239 Inlägg
12 september 2015
Är det inte bättre o ringa polisen och fråga än att folk på Garaget gissar hej vilt?

Muttley
12 september 2015
_Thor_ skrev:
tkd_rille skrev:
_Thor_ skrev:

Vem har farit illa av detta menar du? Är det din uppgift att trycka ned folk?

Visst är det en fin gest att krypa till korset när man gjort fel. Men varför ska vanligt folk ta sitt straff när buset kommer undan med det?

-

Det är 65% chans att trådskapen kommer undan utan böter och med kortet i behåll, och 35% chans att hon får samma straff som om hon självmant erkänner. Det finns inget att förlora på att ta det till TR.

Och angående om pappan får ett brev och bes identifiera föraren kan jag meddela att det ej finns någon angiverilag i Sverige. Det är bara att slänga ett sådant brev. - Dock så kollar dem självklart på närmsta familj och ser vem dem ska skicka boten till så det kommer ej ske.

Jag reagerade på din text "ta ditt straff".  De låter som på dig att kan man smita så smit vad de än gäller. 
Nu får de ju se vad som händer.  Men vem som helst som åker på en bild sv en kamera är mer än värdig om man missar de gigantiska skyltarna.

398 Inlägg
12 september 2015
Den oansvarige skulle också föreslå WAZE, en app som varnar för de flesta hindren längs våra vägar. Typ automatiska fotografer.

332 Inlägg
12 september 2015
Trådstartare
Jag hoppss de bara blir böter..bara betala o sen inge mer. Vad händer om ja nu kört för fort o dom vill ta mitt kort? Dtår de i brevet då att du har kört för fort o ditt körkort ryker typ? Ne fan får så ont i magen av detta..

332 Inlägg
12 september 2015
Trådstartare
En ja snacka med han sa att kortet förmodligen kommer ryka o då måste ja ta om de o det tar upp till två år sa han då innan man får sitt lämp intyg elr va de kallas...kan de verkligen stämma!???? Trodde man bara blev av me kortet en period o sen fick man tillbax de...inte att man skulle vänta på lämpintyget två år o sen ta om hrls kortet:s

Cupra_
12 september 2015
HBB skrev:
En ja snacka med han sa att kortet förmodligen kommer ryka o då måste ja ta om de o det tar upp till två år sa han då innan man får sitt lämp intyg elr va de kallas...kan de verkligen stämma!???? Trodde man bara blev av me kortet en period o sen fick man tillbax de...inte att man skulle vänta på lämpintyget två år o sen ta om hrls kortet:s

Om du har prövotid och typ torskar för vårdslöshet i trafik kanske. Har du ingen prövotid och bara kör för fort blir det nästan alltid bara böter.

Blir du av med kortet för att du kört 105 på 70-väg blir det böter och indraget kort en viss tid, sedan får du tillbaka det om du inte har prövotid.
Har du prövotid så får du ta om det men att det skulle ta 2 år vid en vanlig fortkörning har jag svårt att tro.

Eftersom det var en fartkamera dessutom så känns det inte som de kommer ta kortet imorgon oavsett. Om du erkänner eller att de på annat sätt kommer fram till att det var du så ska det ändå utredas och grejas ang kortet. Mig veterligen är det transportstyrelsen som ev kan återkalla kortet vid fortkörning i fartkamera. Med andra ord lär du ju ha kortet ett bra tag till oavsett hur det går.

332 Inlägg
12 september 2015
Trådstartare
Tack för ditt svar:) ja jag körde 110-113 på 70 sträcka..skulle precis stampa på bromsen o då blixtra de till o mätarna va  på 110-113 nånting...sad så jadu antingen blire fet böter elr indraget kort...sad  bara vänta o se... men undra hur långt tid de tar o hur ofta dom läser av den där kameran?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
12 september 2015
HBB skrev:
Tack för ditt svar:) ja jag körde 110-113 på 70 sträcka..skulle precis stampa på bromsen o då blixtra de till o mätarna va  på 110-113 nånting...sad så jadu antingen blire fet böter elr indraget kort...sad  bara vänta o se... men undra hur långt tid de tar o hur ofta dom läser av den där kameran?

Det kan vara så att informationen går direkt till Kiruna och då har dom din bild sedan länge.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

332 Inlägg
12 september 2015
Trådstartare
Ja så kan de oxå bli... Ja då får dom jämföra bilderna:p

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 september 2015
En vanlig bil visar mellan 5-10 km/h för mycket runt 100-110. Mig klippte polisen med laser i somras (98 på 70 väg), blev böter endast. Polisen sade att man får alltid 3 km/h "rabatt" för att kompensera för mätfel/whatever, så i mitt fall var den uppmätta hastigheten 101-3=98 km/h, allt enligt polisen som klippte mig. Är det likadant med fartkameror så är det precis på håret, dvs 113-10-3=100 km/h. Isf klarar du dig precis undan med en varning vilket man får om man kört 25-30 km/h för fort på väg med lägst(?) 50 som tillåten hastighet. Vid 101 km/h brukar kortet ryka, normalt i 2 månader. Jag har dock inte fått hem nån varning än, vet inte hur det funkar heller för den delen, men det borde ju skickas ut (från Länsstyrelsen?) kan man tycka, men det kommer säkerligen även om det nu var 3 månader sedan jag åkte dit

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

332 Inlägg
12 september 2015
Trådstartare
Hoppas dom drar av några km för då kanske jag klarar mej precis sad

11 Inlägg
12 september 2015
Är du skriven på samma adress som din far? Dom jämför bara personen på bilden med dom som är boende på samma adress som ägaren av fordonet... Dom kommer troligen att försöka få din far att berätta vem det är på bilden men han har ingen skyldighet att uppge vem det är så då hänger det på om han har lust att berätta eller inte.. Åker du ditt på att ha kört fortare än 100 km/h så blir du av med kortet i två månader men du har möjlighet att överklaga för att du tex behöver körkortet i arbetet eller liknande. Be din chef att intyga att det är så så kommer du troligen att få tillbaka det efter en månad! Så var det iaf för mig när jag gjorde samma grej. Lycka till! smile

Sök