Hej! Jag är i bilköpartagen och funderar på en Volvo v40-99 1.8 med 115 Hk och jag undrar då om de är en mitsubishi eller volvomotor i den bilen? Och vad tycker ni om den bilen i övrigt - den har gått ca. 16000 mil och de begär 12000kr, kamremmen är bytt nyligen.
Jaaa, jag har ägt en s40 med GDI motor i ca nio år och kört ca 15000 mil med den. Jag inte haft några större problem med den. Det som är ett problem med GDI-motorerna är att det bildas mycket sot i motorn och det brukar leda till bekymmer. Genom att tänka på det här (och vidta vissa åtgärder som t.ex. lära på 98 oktanig bensin) så kan man skjuta upp problemet. Som jag skrev i början så har jag ägt en sådan bil länge och jag har varit nörd med den. Jag gjorde mig av med den (idag) pga att den blivit för liten för oss och att den underkändes på bes. pga dåliga avgasvärden. Att få ording på avgaserna skulle kosta mycket mer än vad bilen var värd så den såldes som reservdelsbil (då hade bilen gått ca 25000 mil). Ytterligare en sak som blev konstigt med bilen var dess tomgång som pendlade lite hur som. Detta brydde jag mig aldrig om utan körde så under många år.
Ja, jag tror inte att jag kommer att köpa en GDI motor igen. Jag är misstänksam när det gäller alla direktinsprutade motorer (förutom diesel). Läs på om GDI och ta ställning. Mvh Ibbe
va bra att den funkade för dig, måste vara ett undantag. en som jag jobbad med för typ 10 år sedan köpte en sån och det dröjde inte länge innan motorn gav upp och det blev motor byte.
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
va bra att den funkade för dig, måste vara ett undantag. en som jag jobbad med för typ 10 år sedan köpte en sån och det dröjde inte länge innan motorn gav upp och det blev motor byte.
Hmm... jag vet inte riktigt om man kan säga att "det funkade". Jag brukar sköta mina bilar (maskinellt) och kör bilvänligt så en bra motor bör hålla längre än ca 25000 mil, tycker jag . Men! Jag har ändå varit nöjd, har haft mycket glädje och nytta av den. När jag köpte den så kunde jag inte så mycket om GDI motorn förutom att jag varit nyfiken på den precis när den kom ut och monterades i Carisma. Eftersom jag haft Mitsubishi tidigare (och varit nöjd med den) så tänkte jag att det gjorde inget att det är mitsu motor den bör funka minst lika bra som volvos. Men! Där hade jag fel! Som jag skrev innan så tror jag inte att det blir fler GDI motorer för min del utan det får bli beprövade maskiner som brukar funka. GDI brukar krångla har jag noterat.
Det finns mycket att läsa på Mitsubishi forumet (motorer som finns i Volvo är exakt samma som funnits i Carisma). Sedan har det funnits massa YouTube klipp och annan info på nätet. Läs på mer innan du köper är mitt råd