2994
Sök

Volvo 740 årsm 85 svårstartad och går dåligt när kall

46 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
#1
Har en volvo 740 årsm 85 som är extremt svårstartad när den stått några dagar. Startar fint med motorvärmare och även då man rullar igång den. Men annars får man nöta i 5 min på startmotorn. Sedan går den piss dåligt när den är kall. Den rycker fruktansvärt mycket och har en förmåga att dö på låga varv. När den dock blivit varm märks ingenting. Sedan kan den stå 1-2 dagar och starta lätt. men 3 dagar eller mer så får man nöta i 5 min igen.
Har bytt olja och filter, rotor, fördelarlock, styrbox och tändspole. Gnista finns. Även testat spruta startgas i insuget utan resultat. Bränslepumpen verkar pumpa bränsle också.
Så vad kan detta vara?
Senast redigerat av orion1 (23 september 2015)

6 Inlägg
24 september 2015
#2
Inte helt 100 om det sitter kallstartsrelä på 85orna men om de gör så kan det vara så enkelt att de har gett upp.

jag röker inte,jag svär inte,jag dricker inte.....FAN jag glömde pipan på system bolaget!

46 Inlägg
24 september 2015
Trådstartare
#3
kennielofstedt skrev:
Inte helt 100 om det sitter kallstartsrelä på 85orna men om de gör så kan det vara så enkelt att de har gett upp.

Det är ju choke så tror inte det finns nått kallstartsrelä.

46 Inlägg
25 september 2015
Trådstartare
#4
Ingen?

Forummoderator
26 351 Inlägg
25 september 2015
#5
Gör ju inget om du skriver vad för motor du har..men när du säger choke så gissar jag på B230K?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

46 Inlägg
27 september 2015
Trådstartare
#6
Mack skrev:
Gör ju inget om du skriver vad för motor du har..men när du säger choke så gissar jag på B230K?

Det är en B230A förgasare

311 Inlägg
28 september 2015
#7
Dämpkolven i förgasaren kärvar, gummi membranet i förgasaren trasig, chokevajern trasig / feljusterad. Där e några enkla grejor att kolla till att börja med


46 Inlägg
29 september 2015
Trådstartare
#8
kajc skrev:
Dämpkolven i förgasaren kärvar, gummi membranet i förgasaren trasig, chokevajern trasig / feljusterad. Där e några enkla grejor att kolla till att börja med

Har kollat detta nu och hittar inget fel...

197 Inlägg
4 oktober 2015
#9
Hmm b230a är ju en fin motor men är den svårstartad när de är kallt så känns det ju som dne inte får tillräkligt med soppa ful gas full choke startar den inte ändå så hade jag först kollat gummit vid trottel // trottelnålen (det som sitter i förgasaren alltså nummer 2 byt bensinfiltret under bilen detta fick jag göra på min 740 när den betedde sig så det fungerade fint , sen blev den svårtartad igen ett år senare då hade förpumpen den som sitter i bensintanken gått sönder och då tog de en jävla tid innan den stora bensinpumpen under bilen fik fram soppa till motorn .

så nummer 1 gummit förgasaren
    nummer 2 byt bensinfiltret under bilen
    nummer 3 förpumpen i bensintanken den kan strula när locket på den rostat sönder med


2 250 Inlägg
4 oktober 2015
#10
Lossa slangen på insugningsröet som går till bromsservot (stor svart burk).
Plugga nippeln tillfälligt där slangen satt.
Blir det bra, så är membranet i servot trasigt och luft sugs in till grenröret den vägen.

Lossa stora luftslangen mellan luftfilter och förgasare.  Stick in en mejsel och lyft kolv o nål till ca hälften. Starta....
Vad hände?


Sök