Hmm, alltid svårt att börja med tråkigheter.. Har "reserverat" en begagnad ny vevaxel, men paypal har bråkat med mig i nästan två veckor.. Nästan så jag postar kontanter för att få det ur världen. Så det är ett kanske på att lyckas köpa ny vev..
Däremot lyckas jag bättre med att köpa synligt begagnade grejer! Som den här styrservooljekylaren från en BMW x5, rengjorde och la på lite ny färg så blev den nästan som ny. Kommer passa skitbra i fronten, originalkylaren började vara sliten och den var dumt monterad efter att fyrhjulsstyrningen blivit bortplockad, sen kan jag alltid skylla på att den här väger mindre med (aluminium)
Tog ut lite av frustrationen över beställningsproblemen på generatorn, började med att jag bara tänkte rengöra den lite men det spårade ur som så mycket annat! Blev en beställning med nya remskivor någon tidigare och det går inte att montera på smutsiga delar heller
Plockade isär, rengjorde och lackade eller blästrade för att få det att se ok ut.
Största problemet var att få ihop allt igen, statorn var lite lätt ivägen men tror jag lyckades bryta undan den nog utan att skada någonting. Sen kom punkten "trycka in kolen så rotorn går att få i läge", vilket inte gick för att ALLT var ivägen.. Löste det till slut genom att slakta en plastmugg och smörja in delarna i WD40, det gick att klämma mellan allt så det pressade in kolen. Säkert inte rätt sätt, men det gick så det kan inte varit helt fel heller
Inget får ju gå för bra, fick värma det nya remhjulet för att det skulle gå på axeln. Självklart så sitter det ju för långt ut ändå, så går det när man köper någonting från kina och låter bli att kontrollmäta.. (till mitt försvar så var de de enda svarta aluminiumhjulen jag hittade!)
Har även blivit att beställa en ny svängningsdämpare för säkerhets skull då den som satt på inte var så fräsch efter sina 24 år här i världen, fick även bli en ny bult då den ska dras med 500 (!!) Nm.
Innan någon kollar för noga på bilden, ja det är fel svängningsdämpare för min motor, fick den nyare modellen först men herrarna på DDesign skötte det exemplariskt så två tummar upp från mig till dom!
Vill börja plocka ihop motorn nu så jag får tillbaka plats på hyllorna igen, "att göra före sommaren"-listan är bra mycket längre än såhär! Hoppas på att få upp tempot snart, sommaren känns långt bort varje dag det snöar men snart smäller det till och så är den här..!