Hade tydligen missat de här bilderna, och alla vet att bilder är bra! Bestämde mig ju för att köpa en ny vev så jag skulle slippa skicka den gamla för slipning och massa annan bearbetning... Så här är då den nya oljepumpen, och hylsan med splines som ska värmas fast på vevaxeln efter att den slipats till rätt dimension
Rengjorde oljepumpen, kontrollmätte och monterade pumphuset. När jag ändå hade plockat fram allt för att få rent bitar så tog jag tag i resten. Det som blev kliniskt rent slog jag in i plastfolie innan jag la det i en låda, hängslen och livrem men känns bättre att vara på säkra sidan.
Hittade även några delar som inte gick att få helt fria från gamla lagerbitar, som tur är finns det nya att köpa!
Jag har även hunnit testa lackboxen! Plåten sitter kring någon pedal under instrumentbrädan, så den hade nog överlevt i 100 år även utan färg, men det var enkelt att kasta in den i blästerskåpet och sen ta fram en sprayburk för att se om fläkten + filtret gör mer än att leva om.
So far, so good...
Sen det riktiga testet! Hagmans epoxyprimer som alla hyllar. Lärde mig tre saker av det;
1. Att hänga upp småsaker för att lägga på lite färg med sprayburk är enkelt, färgsprutan har mycket bättre drag
2. Varken penseltvätt, lacknafta, förtunning eller bräkleen hjälper för att rengöra lacksprutan
3. Färgdammsfiltret är inte tillräckligt effektivt
Här är beviset på nummer 3 (och kanske lärdom nummer 4, jag behöver täta alla skarvar/öppningar i ventilationssystemet). Det hade inte varit fel med en större fläkt heller, riktiga boxar designas med ett flöde på 0,5 m/s och lägsta acceptabla enligt internet är 0,1 m/s. Ni kan ju gissa vilket jag gick på