Oj vilken tid det tog för mig och komma till skott och skriva! Jag jobbar för mycket och jag märker att jag inte är en stor talare/skrivare men jag ska göra mitt bästa
Kul att ni gillart!
Senast jag var i garaget så kladdade jag lite färg
Jo..
Planen nu är att få bilen besiktigad, det känns som ett ganska stort steg just nu. Det känns som det är allt som måste fixas för att lyckas med det. Som ni ser här nedanför så kommer jag måla bilen i denna färg men det handlar mest om att få färg på bilen just nu. Jag har inte resurser för att lacka så serriöst som jag vill just nu så jag kommer vi ett senare tillfälle måla om bilen igen
Det samma gäller motorn. Jag vill inte ha den modell rostig och i år är inte året jag hänger ur motorn. Så det kladdas lite färg där den sitter (mer eller mindre iaf) iväntan på bättre tider.
Nu mer till nått roligare.
IH 1210
Bakgrund
Bilen är en gammal brandbil. Om jag förstått rätt så har det varit en tankbil för och ta sig ut lite längre i skogen med vatten. Så mycket mer historia vet jag inte om bilen men jag ska forska lite. För och få ner vikten på bilen är axlarna bytta från dana 60 till dana 44 och nu reggad för B-kort. Dock inga diffspärrrar wtf, så det hamnar långt upp på önskelistan! Motorn är en söplande bensin v8 på 392c" som rullat ca 4000mil. Pratade med en kille för ett tag sen som var
mycket nöjd över att fått ned sin IH till 2.5L/mil med ett förgasar insprut. Jag överväger diesel!
En liten lista över vad jag kommer fixa med inär tid.
Lack
Håller redan på med.
El
Efter att "förrra ägaren" skulle ta ett sista varv i bilen så är elektronik i bilen till intet. Ett skutt gjorde att Batteriet nudda huven och kortslöt div kablar. Jag har rivet ur all elektronik som ni ser. Bara att börja om.
Fjärderfästen
Inte dom vackraste jag sett. Har dock uppenbarligen klarat sig igenom besiktning förr. Dom måste jag förbättra för att inte skämmas.
Stötdämpare
Dom är säkert slut, en hel hög med nya gör säkert susen.
Hyttfästen -
Tänkte få till det lite snyggt så att det ser original ut och inte syns att jag höjtkarossen. Det ska nog gå och ljuga ihop.
Flak -
Lär behövas ett litet inför besiktning. Är inte sugen på att regga om i detta skede till nått annat. så får se vad jag gör när jag kommer dit.
Bromsar
Vore bara dumt och inte fixa nu när jag har ändå plockat isär bilen så mycket som jag gjort. Har även nu klippt bort alla stålrör och demonterat OK mm.
Inredning
Helsoffa både i fram och i bak. Har även en plan att lyckas bygga om soffan i fram så jag kan fälla den 90 grader platt bakåt så att ryggstödet slutar precis där sitsen till soffan ibak börjar så jag kan få en hel säng i bilen. Klä med svart matta överallt typ, annars inget speciellt för tillfället.
Drivlina
Gå igenom lite knutar å byta oljor. normalstuffs.. Diffspärrar på sikt.. också väldigt dyra tycker jag.
Däck
Det här är ett dilemma. Bilen är reggad med 33" hjul och det sitter på. Men dom är ju på TOK för små.. dom kommer ju inte ens nå upp till karossen. Har fått tag i en snubbe som säljer mig 42" som är betydelig mer passande:) men dom var snuskit dyra...så dom köpar jag när jag har kommit så långt att jag behöver dem.
Säkert massor jag inte kommer på just nu men vi får ta lite undan för undan.
Nu har jag börjat CAD:a fram fjäderfästen och jag har även en idé för ytterligare en höjning som jag kan visa och kanske få lite feedback på innan jag tillverkar dem. Får ladda upp en bild snarast!
Jag har även hittat en dodge -71 bärgare som jag ska åka och kolla på. Kan bli en donator bil om man har otur å drar på sig mer skräp
Jag ska ta mer bilder till nästa gång jag skriver, ha det så länge!