3621
Sök

Kolla nivå växellådsolja VW Passat 1,9TDI 4M 2002

6 Inlägg
14 oktober 2015
Trådstartare
Tjena, som rubriken lyder. Vart kollar jag det? Finns det sticka under huven eller kan jag läsa av nivån underifrån på något sätt?

Aldrig reflekterat över detta men då jag nyss fick reda på att dom trodde det läckte både växellådsolja och motorolja mellan motorn och växellådan..
Känns som jag bör hålla koll på nivåerna framöver så kanske det hålls vid liv så länge det går, har inte möjlighet att plocka ner å fixa packningen eller vad det är som gett med sig..

Någon som sitter inne med kunskap om detta?

5 686 Inlägg
14 oktober 2015
Manuell växellåda?
Då måste man lossa nivåpluggen som är på sidan av lådan ungefär mitt på höjden av lådan. Om jag inte minns fel sitter den på diffhus-delen av lådan.
Är oljan ungefär i höjd med nivåpluggen så är det tillräckligt med olja.

Det sägs att lådorna är kinkiga med att inte ha för mycket oljevolym så det rekommenderas att inte fylla ända upp till nivåpluggen utan till just under kanten. Kan bli problem att få i växlarna annars.

Ett tips är att hälla i lite Omega 917 packningsskydd i både motor och växellåda, det mjukar upp gummi och fixar oftast oljeläckage sålänge packningarna och/eller packboxarna inte är skadade.

2 751 Inlägg
14 oktober 2015
960ftw skrev:
Tjena, som rubriken lyder. Vart kollar jag det? Finns det sticka under huven eller kan jag läsa av nivån underifrån på något sätt?

Aldrig reflekterat över detta men då jag nyss fick reda på att dom trodde det läckte både växellådsolja och motorolja mellan motorn och växellådan..
Känns som jag bör hålla koll på nivåerna framöver så kanske det hålls vid liv så länge det går, har inte möjlighet att plocka ner å fixa packningen eller vad det är som gett med sig..

Någon som sitter inne med kunskap om detta?

Jag bytte olja i min manuella 6vxl låda.
Man ska fylla upp tills det börjar spilla ut.

Who Djaa bless no man curse

Sök