3723
Sök

S-max rycker, troligen automatlådan

6 Inlägg
15 oktober 2015
Trådstartare
Hej på er.

Har ett problem på min s-max(2.0 tdci automat 2008) som gäckat mig sedan förra vintern.
Blien smårycker vid lätt belastning, ungefär som när du har en för högväxel i på en manuell vid låga hastigheter.

Problemet uppdagar sig tydligast när bilen varit igång nån minut, för att sedan nästan helt försvinna när allt blivit riktigt varmt. Den funkar ok när den är iskall.

Min teori är att oljan i lådan är dålig alt., för låg oljenivå.

Motorn känns som om den funkar fint, även om den kanske går lite rått när den är kall, det är ju endå en diesel.

Är jag inne på rätt linje, eller kan det vara nått annat? Kan jag kolla oljenivån i lådan på något sätt?

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
15 oktober 2015
Vad är det för rök? Vit? svart? Tjock? vad luktar röken?

6 632 Inlägg
15 oktober 2015
Powershift eller vanliga automaten?

De/Dem

2 306 Inlägg
16 oktober 2015
zekezeke skrev:

Han sa rycker, inte ryker. tongue

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
16 oktober 2015
Mew skrev:
zekezeke skrev:

Han sa rycker, inte ryker. tongue

haha vafan, hur trött får man bli lol

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
16 oktober 2015
Hur är det med bränslefiltret? Kanske så enkelt?

6 Inlägg
16 oktober 2015
Trådstartare
Det är en Vanlig Automat med momentomvandlare.

Bränslefiltret alltså. Det känns inte som om det har med motorn att göra. Den funkar bra när den är riktigt varm.

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
16 oktober 2015
Hm. kan det vara nån reglersond då? att förvärmningen är dålig och matar för mycket bränsle - ryckig gång? borde dock ge felkod.

men pröva byt oljan i lådan ändå. Bör inte vara så dyrt jobb, såvida du inte vill göra det själv.

6 632 Inlägg
16 oktober 2015
Bränslefiltret ska bytas var 6000mil/3år, du behöver även en handpump att koppla in då bilarna inte har någon för-pump i tanken.

zekezeke skrev:
Hm. kan det vara nån reglersond då? att förvärmningen är dålig och matar för mycket bränsle - ryckig gång? borde dock ge felkod.

men pröva byt oljan i lådan ändå. Bör inte vara så dyrt jobb, såvida du inte vill göra det själv.

Växellådan ska vara ca 53 grader varm, tappas ur sen fyllas på med ca 7 liter.
Starta, kör igenom växlarna, motor igång och ta bort den lilla nivåpluggen och montera tillbaka när den börjar droppa.

Annars blir det liiiite tokigt. smile Dessa växellådor är griniga på rätt nivå..

De/Dem

Sök