dawwe skrev:
Vi kan fastslå att oljorna med de två olika klassningarna du nämner ÄR kompatibla. Att det finns skillnader är självklart, precis som att oljetillverkarna friskriver sig för ev avvikelser från de data (denistet mm) de uppger på databladen.
Du ser på saken från helt fel håll. Oljorna är inte kompatibla, det skulle innebära att man i vilket fall som helst skulle kunna välja vilken av dom som helst, och så är inte fallet.
Just Saabs motorer kan köra *på vilken som helst av dom klassningarna*! Det betyder inte att oljorna i varje avseende är kompatibla! I andra motorer kan det mycket väl vara så att ena oljan funkar men inte den andra, och ytterligare en annan motor så kan det vara tvärtom.
dawwe skrev:
Var jag påstått att klassningen är avhängig av metallen i lagren får du gärna visa mig, det är din
tolkning av det jag skrev, men inte betydelsen av mina ord.
Du skrev, och jag citerar "Metall är metall även i en Saab motor, o jag kan inte tänka mig att vev/ramlager är tillverkade i helt andra material i en Saab, även om det kan finnas mindre skillnader i legeringarna så klart."
Att tolka det som att du menar att klassningen beror på metallen i lagren känns fullkomligt logiskt.
dawwe skrev:
Du e go...Du snackar i cirklar. Det läggs även miljarder på reklam för att vi skall veta "vad som är bäst".
Reklam skiter jag fullständigt i, annars hade jag väl kört på Castrol som alla andra som tittar på reklam.
Det är en viss skillnad på att lägga miljarder på reklam, som bygger på att hypea en produkt, och att lägga miljarder på klassningar och tester, som faktiskt konkret bevisar vad en produkt går för. Många väljer att tro på det första, jag tror mer på det andra.
Jag går efter egen erfarenhet och det jag sett i oljelabb och analyser när jag väljer olja.
dawwe skrev:
När man snackar om vanliga bruks oljor som vi gör (väl?) så måste de vara "bra" på allt. Nu på senare tid har ju oljorna fått snävare viskoklasser, 0W30 är vanligt, men det finns även de som rekommenderar 0W20, jag kan gissa/ana vad det beror på, kan du
? Återigen, jag påstår ju precis det du skriver att olja INTE är "Hokus-Pokus", men du
tolkar det jag skriver helt fel, igen...
Oljor är inte "bra" på allt! En olja designad för en högvarvig turbomotor funkar säkerligen skit i en lågvarvig diesel! En olja som är duktig på att lösa upp och absorbera föroreningar är bra, men håller inte lika länge som en kemiskt snäll olja som låter bli föroreningarna. Allt är kompromisser, dom är inte bra på "allt"! Detta är inte rocketscience och kräver inte mer än lite sunt förnuft för att förstå.
Och återigen blandar du in viskositet, medans jag enbart pratat om klassning. Förstår du inte skillnaden eller varför återkommer du ideligen till viskositeten? Viskositet kan man laborera friskt med beroende på skick på motorn, klimat, körsträckor osv, medans man aldrig bör avvika från klassningen.
dawwe skrev:
Och, kan vi släppa allt dravel om Dexos osv. Vi säger samma sak egentligen men du vägrar förstå att det kan finnas andra än du själv som är minst lika pålästa?
Det finns massor med folk som är lika och ofta till och med mer pålästa än mig, dom brukar dock inte ha några problem alls att förstå vad jag säger.