3355
Sök

Är dessa värden bra? Fyrhjulsinställningar.

53 Inlägg
29 oktober 2015
Trådstartare
#1
Hej,
Tänkte bara höra med er om dessa värden är bra?
Dvs om dom lyckades bra med min fyrhjulsinställning på min Ford focus kombi.
Ratten stod lite snett innan vilket den inte gör längre iaf, dom sa att bilen va "väldigt off" innan.

Men som sagt kan inget om detta mer än att dom verkar iaf hålla sig inom tollerans nivån enligt pappret eller?


http://forumbilder.se/ECSU6/image.jpeg
Senast redigerat av johanssonr (29 oktober 2015)

5 686 Inlägg
29 oktober 2015
#2
Det ser helt korrekt ut, allting är inom gränserna.

Det står ju både före-mätningarn, min- och max-värden och efter-mätning på pappret och allting ser korrekt ut.


53 Inlägg
29 oktober 2015
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Det ser helt korrekt ut, allting är inom gränserna.

Det står ju både före-mätningarn, min- och max-värden och efter-mätning på pappret och allting ser korrekt ut.

Jo såklart, varför har dom inte gjort Caster?

Jag har bytt dämparna helt runt om samt fjädrar sen gjorde dom den där inställningen.

Nu 100mil senare lär jag byta dämpare på höger bak pga att den dämpare som sitter där nu är fel från fabrik då den skrapar i sig själv lite vid dämpning.
Självfallet är det lika dämpare som jag sätter dit på höger.

Lär jag göra om fyrhjulsinställningen bara för det?
Det borde inte bli någon skillnad kan man tycka.

5 686 Inlägg
29 oktober 2015
#4
Caster brukar inte heller gå att justera.

Stötdämparbyten ska inte kräva hjulinställning, men beror såklart på hur bakvagnen är uppbyggd. Så länge man inte måste lossa något mer än själva stötdämparen så ska det inte behövas.

Edit:
Däremot om man måste ta bort ett helt fjäderben med camberjustering, som det ofta är fram på moderna bilar, så är en hjulinställning att rekommendera efter stötdämparbytet.
Senast redigerat av simlar (29 oktober 2015)


53 Inlägg
29 oktober 2015
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Caster brukar inte heller gå att justera.

Stötdämparbyten ska inte kräva hjulinställning, men beror såklart på hur bakvagnen är uppbyggd. Så länge man inte måste lossa något mer än själva stötdämparen så ska det inte behövas.

Edit:
Däremot om man måste ta bort ett helt fjäderben med camberjustering, som det ofta är fram på moderna bilar, så är en hjulinställning att rekommendera efter stötdämparbytet.

Bakaxeln är det två bultat som sitter i dämparen.
Sen är den lös, en övre och en undre.

Så antar att man inte behöver juster efter man bytt den.

5 686 Inlägg
29 oktober 2015
#6
johanssonr skrev:
simlar skrev:
Caster brukar inte heller gå att justera.

Stötdämparbyten ska inte kräva hjulinställning, men beror såklart på hur bakvagnen är uppbyggd. Så länge man inte måste lossa något mer än själva stötdämparen så ska det inte behövas.

Edit:
Däremot om man måste ta bort ett helt fjäderben med camberjustering, som det ofta är fram på moderna bilar, så är en hjulinställning att rekommendera efter stötdämparbytet.

Bakaxeln är det två bultat som sitter i dämparen.
Sen är den lös, en övre och en undre.

Så antar att man inte behöver juster efter man bytt den.

Nä då behövs det inte, bara byta och köra smile


408 Inlägg
30 oktober 2015
#7
Ser skitfint ut. Ut å GASA! akta trottoarkanterna nu big_smile

EDIT- lite kuriosa, man har oftast(nästan alltid) färdiga värden att gå efter till varje modell hos varje märke när det gäller standardbilar.
Senast redigerat av pompe90 (30 oktober 2015)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se


Sök