3047
Sök

Varför är dieselmotorer så slöa jämfört med bensinmotorer?

7 436 Inlägg
4 september 2023
#181
Intressant tråd - trots att den är gammal.
Mest inlägg verkar komma från BMW-ägare.
De flesta verkar ha missat trådrubriken.
Har ägt väldigt många bilar, men inte så många dieslar.
Opel 2100 D, Shogun, Jeepar med VM Motori CRD 2.8, Land Rover med Td5(Storm) från BMW-eran och Land Rover från Ford-eran med Td4 (Puma).
OK, dieselvarianterna på bilarna ÄR slöare än bensinarna.
Men det skiljer också på dieselmotorer med samma storlek och i stort sett samma effekt.
En "BMW-diesel Storm" är betydligt svagare än en "Ford-diesel Puma" under samma förutsättningar vid terrängkörning.
Om man med en "BMW-diesel Storm" önska köra uppför ett brant berg så stannar BMW-motorn medans Ford Puma-motorn tuggar på tills alla 4 hjulen slirar - men motorn stannar inte.
Grundförutsättningen är att man inte rör gaspedalen utan låter motorerna tugga på på tomgång.
Ungefär samma M/T-däck i samma dimension = 245/85-15"
I rättvisans namn ska erkännas att Puman är lite lägre växlad på ettan än Stormen.
Men vad är det som gör att Puman är så mycket bättre än Stormen?
Är Ford så mycket bättre på att bygga motorer än BMW?
Varför är Stormen "slöare/orkeslösare" än Puman?

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
4 september 2023
#182
Ford ”Puma” heter väl även Duratorq?
Bmw ”storm” känner jag inte igen, är det mekpump eller common rail i en sådan pjäs? smile

Skulle ju vara intressant att veta borr och slag på respektive maskiner, kompression likaså.
Även utformning kolvtopparna.

Några andra faktorer är ju utformning på insugsrör - volym & gashastighet.
Avgasgrenrör - flaskhalsar och mottryck.
Turbo - mottryck och flöde.
Kanaler i toppen in & ut (detta är en hel jäkla vetenskap).
Mjukvara ”mappning”.

Kort och gott så kan man ju ta två st identiska kortblock och få dem att gå med två helt olika karaktärer genom att labba med ovanstående punkter.

Up the RA


Sök