3302
Sök

Snurra hjulet, låter lite?

53 Inlägg
4 november 2015
Trådstartare
Hej,
Om jag hissar upp min bil och snurrar hjulet så snurrar det tämligen ok ca 2-3varv innan det stannar.
Men det är något som "skrapar".

Kan det ev vara så att klossarna ligger lite emot skivan, om det är så är det normalt?

Bytte skivor för 120mil sedan, även klossar.

Kollade idag kolven och den ser OK ut.

Skivan blir varm men inte kokhet efter jag har kört en 3mil.

Tycker det är lika på båda sidorna.
Därför jag antar att det är normalt?

Herr
1 722 Inlägg
5 november 2015
Bromssköld kanske ligger åt? nåt som fastnat mellan bromsskiva - bromssköld?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

2 751 Inlägg
5 november 2015
Lite tar det i, gjorde på min både innan och efter byta av bromsskiva och belägg. Låter det dock ojämnt alltså att du får oljud vid t.ex kvart över och sen helt tyst då är skivan skev.

Who Djaa bless no man curse

53 Inlägg
5 november 2015
Trådstartare
DasAuto skrev:
Lite tar det i, gjorde på min både innan och efter byta av bromsskiva och belägg. Låter det dock ojämnt alltså att du får oljud vid t.ex kvart över och sen helt tyst då är skivan skev.

Okej, som jag misstänkte.

Skivorna är inte skeva.

Ända som är, att höger fram samt vänster bak blir lite varmare än övriga skivor.
Har kollat kolv, att beläggen glider fint m.m. Men allt ser ok ut.

Dom blir inte mycket varmare men så att det känns skillnad iaf.

2 751 Inlägg
5 november 2015
johanssonr skrev:
DasAuto skrev:

Skivorna är inte skeva.

Ända som är, att höger fram samt vänster bak blir lite varmare än övriga skivor.

Ja då låter det precis som att något tar i för mycket. Bromsskölden skall nog inte kunna utveckla någon större värme även om den tog i rejält. Du får nog kolla upp oken och klossarna igen, kan vara så att dem sitter lite fel just klossarna.

Vet inte vad för bil du har, men på min t.ex så "masserar" bromsarna skivorna när regnsensorn är igång för att få bort fukt och annat från skivan(Så att bromsverkan blir bättre) vet inte om det kan vara något sådant som hakat upp sig på din. Kanske lite långsökt men värt att testa att slå av regnsensorn och köra en runda.
Senast redigerat av DasAuto (5 november 2015)

53 Inlägg
5 november 2015
Trådstartare
DasAuto skrev:
johanssonr skrev:
DasAuto skrev:

Skivorna är inte skeva.

Ja då låter det precis som att något tar i för mycket. Bromsskölden skall nog inte kunna utveckla någon större värme även om den tog i rejält. Du får nog kolla upp oken och klossarna igen, kan vara så att dem sitter lite fel just klossarna.

Vet inte vad för bil du har, men på min t.ex så "masserar" bromsarna skivorna när regnsensorn är igång för att få bort fukt och annat från skivan(Så att bromsverkan blir bättre) vet inte om det kan vara något sådant som hakat upp sig på din. Kanske lite långsökt men värt att testa att slå av regnsensorn och köra en runda.

Tog lös allt idag igen.
Kolvarna ser bra ut.
Beläggen löper lätt.

Skivorna är inte skeva.

Dock så har jag inte samma ljud med mina sommar däck som är 16".
Mina vinterdäck på plåtfälgat 15" har detta ljud.

Vet inte om det va så förut då detta är första vintern jag äger bilen.

Vad kan detta vara?

La mig under och kollade men kunde inte se att något tog i.
Men lik förbannat skrapar något i när däcket har snurrat ett varv.

Är det kanske fel plåtfälgar till bilen eller är fälgen trasig?

Precis köpt nya vinterdäck till den och då balanserade dom hjulet.

Bilmekaniker
29 Inlägg
5 november 2015
Kan det vara att vinterfälgarna är för små att det tar i bromsoket? Vad är det för bil? Sitter det 15 tum original?

53 Inlägg
5 november 2015
Trådstartare
Seger skrev:
Kan det vara att vinterfälgarna är för små att det tar i bromsoket? Vad är det för bil? Sitter det 15 tum original?

Hej,
Jag tycker inte att dom tar i bromsoket.

Det är en Ford focus 1.6 TDCi kombi 2009.

Vet inte vad som sitter original, sommar fälgarna är iaf 16".

Skivorna ska passa 15"/16".

Däcket tar i vid ett speciellt ställe sen tar det inte i förens det stället dyker upp igen.
Väldigt underligt.

2 751 Inlägg
5 november 2015
Kan de va något som kommit löst inne i däcket, någon ventildel som kanske åker runt i ett av plåtfälgarna?
Eller har du kanske detta ljudet med samtliga vinterhjul.

53 Inlägg
5 november 2015
Trådstartare
DasAuto skrev:
Kan de va något som kommit löst inne i däcket, någon ventildel som kanske åker runt i ett av plåtfälgarna?
Eller har du kanske detta ljudet med samtliga vinterhjul.

Vet inte om jag har detta ljud på alla däcken.
Får ta och kolla det imorgon.

Ända jag vet är att ljudet försvinner om jag sätter på mina 16" sommarfälgar vilket är irriterande då jag precis köpte nya vinterdäck till 15".

Om det är samma ljud runt om så kan man kanske anta att det är fälgarna det är fel på.
Kanske är fel ET eller vad allt heter.

Vilket innebär att jag lär köpa nya fälgar 😭

Får pröva imorgon att skifta vinterdäcken dvs sätta ett bakhjul ifram och pröva om det blir bättre då.
då kan man iaf utesluta en fälg.
Senast redigerat av johanssonr (5 november 2015)

53 Inlägg
5 november 2015
Trådstartare
Enligt fordonsregistret ska det sitta 16" på denna bil.
Kanske är därför det låter lite?

Men mina skivor m.m ska vara anpassade för 15/16".

Enligt instruktionsboken så skall jag kunna ha 15" men dom rekommenderade ett visst märke på däcken.

53 Inlägg
6 november 2015
Trådstartare
Båda sidorna i fram har samma symptom, om jag snurrar däcken så skrapar det ca efter halva däcket sen släpper det.
Ända skillnaden är att höger däck har ett mer metalliskt ljud i skrapet.

Vad sjutton kan det vara?
Ny skivor + belägg, smörjt upp oken och dom löper fint, gjort rent m.m.
Fyrhjulsinställning + balansering av däcken gjorda.

Plåtfälgen har iofs rätt så mycket rost och t.o.m blivit ett genomrost i en skarv kan det vara det?
Att fälgen helt enkelt inte är bra.

Bilen är upphissad när jag snurrar på däcken.

Hållt handen på fjädern och fjäderspenet men inte kännt några vibrationer när jag har snurrat.
Senast redigerat av johanssonr (6 november 2015)

Sök