3316
Sök

Bakbromsarna blir varma?

53 Inlägg
7 november 2015
Trådstartare
#1
Hej,
Nu när jag körde ca 14mil på motorväg och bromsade in så är fram bromsarna jummen.
Men bakbromsar skivorna kan man bara ta fingret på en sekund sen gör det ont.

Dom ryktet inte eller är röda, plåtfälgen är inte varm heller.
Lika varma så vitt jag kan känna på båda bakskivorna.
Är detta normalt?

Bytt skivor + klossar runt om, kollad under damasken på kolvarna och dom såg helt ok ut.
Putsade upp alla glidytor m.m så att beläggen rörde sig fritt.
Smörjde in glidpinnarna med.

Bytte bromsvätska + luftade nyligen med.

Ända som var att "toppen" på kolven, själva tryck ytan var rostigt lite men inget märkvärdigt.
Tyckte det gick lätt att skruva in kolvarna igen med.

Handbromsen sitter i bromsoket i bak.

Så vitt jag kommer ihåg så snurrade bakhjulen fritt och enkelt efteråt med, lite skrap men inte mycket men det kommer man ju aldrig ifrån.


Är detta normalt?
Är det jag som är "bil hypokondriker"?

10 Inlägg
7 november 2015
#2
När man bytt klossar och skivor, så brukar det gå tungt till en början, allt måste ju köras in ca: 50mil

Viktigt är att glid pinnar plockas ur och smörjs, ifall det är glid-ok

Så allt är nog normalt

53 Inlägg
7 november 2015
Trådstartare
#3
Opel05 skrev:
När man bytt klossar och skivor, så brukar det gå tungt till en början, allt måste ju köras in ca: 50mil

Viktigt är att glid pinnar plockas ur och smörjs, ifall det är glid-ok

Så allt är nog normalt

Har kört ca 100mil med den redan, iofs mycket E4 så kanske inte räknas då de inte varit så mycket bromsande.

10 Inlägg
8 november 2015
#4
Precis, vad har du för bil ? Låter som du har en Mercedes, då blir man hypokondriker big_smile

Ett bra tips är att man använder diesel och en pensel när man rengör bromsar och bromsok, då löses allt skit upp och smörjer sedan med koppar pasta på alla rörliga delar.
Senast redigerat av Opel05 (8 november 2015)

53 Inlägg
8 november 2015
Trådstartare
#5
Opel05 skrev:
Precis, vad har du för bil ? Låter som du har en Mercedes, då blir man hypokondriker big_smile

Ett bra tips är att man använder diesel och en pensel när man rengör bromsar och bromsok, då löses allt skit upp och smörjer sedan med koppar pasta på alla rörliga delar.

Ford focus 2009.

Smörjde med Bromsrengöring och använde stålborste så allt är rent iaf.

6 632 Inlägg
8 november 2015
#6
johanssonr skrev:
Handbromsen sitter i bromsoket i bak.

Så vitt jag kommer ihåg så snurrade bakhjulen fritt och enkelt efteråt med, lite skrap men inte mycket men det kommer man ju aldrig ifrån.

Om du hissar upp bilen idag, snurrar bakhjulen fritt då också?
Låter som du har påliggande handbroms.

De/Dem

6 632 Inlägg
8 november 2015
#7
johanssonr skrev:
Ford focus 2009.

Aa.. Ta en tång och dra i handbromsvajern på bromsoket. Om armen på bromsoket följer med en bit så kärvar vajern, annars måste du byta bromsok.

De/Dem

53 Inlägg
8 november 2015
Trådstartare
#8
Malheus skrev:
johanssonr skrev:
Ford focus 2009.

Aa.. Ta en tång och dra i handbromsvajern på bromsoket. Om armen på bromsoket följer med en bit så kärvar vajern, annars måste du byta bromsok.

Så det är så illa alltså?
Läste precis att handbromsen tjärvade på vissa Ford focus i bromsoket.

Tyckte inte att de va rost på bromskolven den va fin, och damasken va hel med.

6 632 Inlägg
8 november 2015
#9
Det är inte kolven som kärvar utan handbroms armen på dem.

De/Dem

53 Inlägg
8 november 2015
Trådstartare
#10
Malheus skrev:
Det är inte kolven som kärvar utan handbroms armen på dem.

Okej, så det är den armen som inte går tillbaka.

Enkel grej för att pröva det bör väll vara att koppla bort vajern från armen?
Det är väll armen som sitter på oket som du menar?

6 632 Inlägg
8 november 2015
#11
Armen som sitter på oket, ja.

Du behöver egentligen bara ta en gång och dra i vajern (Finns en metall klump på slutet, nyp i den med en polygrip)

De/Dem

53 Inlägg
8 november 2015
Trådstartare
#12
Malheus skrev:
Armen som sitter på oket, ja.

Du behöver egentligen bara ta en gång och dra i vajern (Finns en metall klump på slutet, nyp i den med en polygrip)

Jag har nu rivit och jag tycker att det knappt går att dra "ut" / "bakåt" nippeln då den är så spänd mot armen.

53 Inlägg
8 november 2015
Trådstartare
#13
Kopplade bort handbromsen helt från båda sidorna.
Blir ändå likA varma.

Framskivorna ljumna.

Bakskivorna blir heta, man kan endast lägga fingret på skivan i ca 2 sec sen gör det ont.
Gäller båda sidorna, därför känns det konstigt om de skulle vara bromskolven?

6 632 Inlägg
8 november 2015
#14
Ligger de emot på bägge sidor bak fast du inte har någon handbromsvajer i kopplad så behöver du ju två bromsok..

De/Dem

53 Inlägg
8 november 2015
Trådstartare
#15
Malheus skrev:
Ligger de emot på bägge sidor bak fast du inte har någon handbromsvajer i kopplad så behöver du ju två bromsok..

Men jag tycker inte att dom ligger emot.
Bakhjulen rullar fint, ca 3-5 varv med handkraft när bilen är upphissad.

167 Inlägg
9 november 2015
#16
Skumt hörru. Tror också på handbromsarmen. Klassiker att det börjar rosta och kärva där ju. Kör du en bit så blir det varmt även om det inte ligger emot så mycket. Plocka ner och smörj smörj smörj och passa på att byta belägg om de blivit utnötta.

53 Inlägg
9 november 2015
Trådstartare
#17
Ingooo skrev:
Skumt hörru. Tror också på handbromsarmen. Klassiker att det börjar rosta och kärva där ju. Kör du en bit så blir det varmt även om det inte ligger emot så mycket. Plocka ner och smörj smörj smörj och passa på att byta belägg om de blivit utnötta.

Så, kört ca 30 mil med handbroms vajern urkopplad från bakoket.

Och bakbromsarna är kalla, inte ens ljumna!

Så förmodligen är det lilla lilla som ligger på som jag inte ens märker som värmer upp dom.

Jag såg att tidigare ägaren har bytt vajrar funderar fall om han justerade den lite fel, dvs vajern.

Vart justerar jag vajern?
Lär jag riva mitt panelen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Sök