Calibrafrälst som man är, och även administratör på calibrateamsweden.se så kan man ju inte gå utan Calibra. Har haft ett antal, både sådana som jag kört med, fixat till och tillochmed skrotat, och nu står jag där med en som jag köpte av en kompis för några år sedan men som blivit stående pga att jag blivit föräldrer x2, renovering av boende och nån flytt m.m.
Han importerade bilen från Tyskland för 7-8 år sen tror jag men fick den aldrig godkänt hos SBP pga felaktiga avgasvärden. ALLT gjordes för att få detta åtgärdat, men lyckades aldrig få till det så det slutade med ett motorbyte (där det i efterhand visat sig att detta var helt rätt då där var en spricka i motorblocket mellan cylinder 2 och 3) men blev efter detta ståendes pga samma anledningar, alltså renovering, flytt, motorcykel och bristande intresse så kom där ett sms till mig med frågan om jag ville köpa den för en bra slant och jag var inte långsam med att hoppa på det tåget då jag visste hur bra skick den här bilen faktiskt var i.
Ska hämta bilen så startar den inte. Vet inte varför, bryr mig inte särskilt mycket. Får den till jobb (jobbar som bilmekaniker hos en Ford-ÅF i Helsingborg) och då ser den ut såhär..
Börjar såklart med att den inte startar.. ingen gnista. Efter att ha trixat fram och tillbaka med olika tändspolar och moduler så hade jag plötsligt gnista.. fråga mig inte hur. Startar bilen nu då? Självklart inte. Blåste lite lättantändlig gas i insugningsröret så starta den bara precis och dog direkt och där var ett JÄKLA oväsen från bränslepumpen och inget som helst bränsletryck. Ny pump beställes och levereras hem
Kom även lite instrumentlampor som jag sen kommit fram till att jag inte kommer att använda, men nu finns de på bild så..
Pumpen och nytt filter monterade, även lite ny soppaslang och nya klämmor då det gamla var i dåligt skick
Bilfan startar ändå inte.. River ner soppatanken och hittar det här lilla svinet..
Fick på lite strålkastare och stötfångare för att se en hel bil, tänkte att det kan vara bra för motivationen.
Hämtade reservdelsbil som inte hade nån motor i men massa annat som jag ville ha, och den var billig.
Och här har vi de båda
Allt detta hände mellan Januari - Juni i år. 23 September började projektet på allvar..
Detta är kl 14.00
Och detta är kl 16.00
Nu blir det mest bilder, minst text
Provmontering av fälgar, TSW Hockenheim 16x9 tum
Vevhusventilationsslang
Nylackat
"Hemmalackat"
Sliten gammal termostat
Målat toppen
Såhär är väl tanken att det ska se ut färdigt
Lackat kamremskåpan osså
Och fälgarna tillbaka från lack
Plockat ut ventilfjädrar och ventiler för att byta tätningarna innan jag bultar dit toppen för gott
Och här står vi idag
Updates kommer när nåt händer