2922
Sök

Varför är det svårt att hålla avståndet till framförvarande bil?

21 Inlägg
22 december 2006
#21
Det är några saker personbilsförare som regel inte fattar vad gäller lastbilar:

1, Lastbilar är spärrade vid ca 90 km/h, det gör att det är svårt att köra om personbilar som kör ungefär lika fort. Då kör jag nära för att ha en chans att köra om när nästa raka kommer, släpper då personbilen om mig utan att öka farten eller slicka mittlinje är jag ur vägen hyfsat fort och den föraren slipper irritera sig på mig mer.

2, Vi chaufförer arbetar faktiskt när vi är på vägarna eller står i vägen i stan!!! Vi vill inte jävlas utan är vi i vägen på nåt vis så finns det oftast en anledning till det, försök att tänka ett steg längre nästa gång ni blir irriterade på oss.

3, Våra hastighetsmätare kalibreras regelbundet och är väldigt exakta medans personbilsmätarna oftast visar ca fem för mycket. Det märks väldigt tydligt på vägar med fartkameror eller när polisen är ute att folk inte har koll på hur fort de kör egentligen...


Rallyförare
1 075 Inlägg
22 december 2006
#22
svar till 2 & 3:
Han blev troligtvis irriterad på att du kastade dig ut framför i segfart när han va påväg att köra om...

Kan jag ha rätt där?

Vid samma situation skulle jag i ditt ställe antingen avstå från omkörning och vänta tills han har kört om ELLER gasa på regält så den andra bilen (han) slipper bromsa ner.
Det är vad jag kallar hänsyn & samspel i trafiken...


Sen ifall ni fortåkare vill ha lite kul:
Sätt på en övningskörningsskylt på bilen.
Ja lovar er att ni kommer märka att både unga grabbar & gamla gubbar pressar sina bilar till max för att hänga på när dom blir omkörda big_smile
Jag fick en 70-årig gubbe att pressa sin gamla rem-johan i 160 blås på 73:an. big_smile big_smile

Finns inget roligare smile
Senast redigerat av carnageman (22 december 2006)


Rallyförare
1 075 Inlägg
22 december 2006
#23
Det finns en tråd om just detta här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 51&p=3
Inlägget näst längst ner på sidan. Du får pröjsa mannen. Dessutom blir du av med kortet och försäkringsbolaget kommer garanterat inte vilja pröjsa för skador som uppkommit med flit.
bojboj skrev:
när någon idiot lägger sig i röven på min bil och blinkar med helljusen. då trycker jag allt jag kan på bromsen. så får han bakom hoppas att han har snabb reaktionsförmåga. han ligger för nära mig och kör han då in i mig så e det bara till att pynta. eller som när en buss oxå ville köra om på 110 sträcka. now way!!! han får inte ens köra så fort. så jag kör brevid en bil med släpkärra på den två filiga mororvägen och höll samma hastihget som han så att bussen inte kommer förbi.
Jag skulle gladerligen preja en liten skitbil som du har om jag fick chansen, så passa dig wink
Du är jäkla kaxig för att sitta i en liten polo big_smile big_smile
Senast redigerat av carnageman (23 december 2006)


Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
23 december 2006
#24
bojboj skrev:
när någon idiot lägger sig i röven på min bil och blinkar med helljusen. då trycker jag allt jag kan på bromsen. så får han bakom hoppas att han har snabb reaktionsförmåga. han ligger för nära mig och kör han då in i mig så e det bara till att pynta. eller som när en buss oxå ville köra om på 110 sträcka. now way!!! han får inte ens köra så fort. så jag kör brevid en bil med släpkärra på den två filiga mororvägen och höll samma hastihget som han så att bussen inte kommer förbi.
Det är lag på att INTE hindra andra förares framfart, även om de kör olagligt.
Surt men sant

Jag skiter fulkommligt i vad andra gör i trafiken, men jag håller koll på dem, försöker tänka åt dom så att säga. På så sätt vet jag var de flesta andra i trafiken vill och kan planera därefter.

Ett tips som inte är billigt men effektivt mot häckkörare. Vinkla bakrutespolningen så långt bakåt det bara går, fyll spolarvätske tanken med mycket sprit (den blåa skiten)(vatten ska i med så blanda 2delar sprit och 1delar vatten). Vänta bara tills du har en rövsniffare på kornet, sen är det bara att spola tills han nästan bli packad av all sprit du öser aver han big_smile
Funkar garanterat smile


199 Inlägg
23 december 2006
#25
bojboj skrev:
när någon idiot lägger sig i röven på min bil och blinkar med helljusen. då trycker jag allt jag kan på bromsen. så får han bakom hoppas att han har snabb reaktionsförmåga. han ligger för nära mig och kör han då in i mig så e det bara till att pynta. eller som när en buss oxå ville köra om på 110 sträcka. now way!!! han får inte ens köra så fort. så jag kör brevid en bil med släpkärra på den två filiga mororvägen och höll samma hastihget som han så att bussen inte kommer förbi.
Ärligt talat, hellre 200 häckkörare än 1 sån som dig, undrar vilka som ställer till med flest olyckor egentligen...

Dessutom att köra bredvid ett fordon med släpkärra i samma hastighet på motorväg, vilken irritation bland andra förare som ligger bakom har du inte skapat?

Ger inte mycket för det beteendet heller i trafiken..


Dunken
23 december 2006
#26
Som f,d yrkeschaufför så e man skitless på folk som inte fattar vad hjälpa varann i trafiken betyder. Blir lika trött när man får läsa vad folk har för åsikter om lastbilar..
Ta bojboj inlägg tex moget, ja eller hur. Men vi kan vända lite på det att om du skulle tvärnita framför mej, då kan jag ta mina böter om det blir nåra så kan du leva med din whiplash resten av livet. För det är kontentan av just ditt inlägg, för det tycker jag isf att det e värt för att få bort en idiot från vägen. Och är det nån som kommer ikapp släpp då förbi den så e ni ju av med problemet, enkel lösning på det problemet..

12 086 Inlägg
23 december 2006
#27
Ja, håller med.. jag brukar dutta till på bromsen så de vaknar. Nått jag blir förbannad på dock som går emot dig är tex om man har lite brottom o kommer ganska fort på motorvägen. Ligger i vänsterfil och kör om, då ska någon jävel ut o köra om precis framför mig så jag får nita för att inte köra in i honom? Borde inte de falla under "man får under inga omständigheter försvåra en omkörning"

O de där med lastbilar blir man förbannad på, händer aldrig mig personligen men ibland ser man hur de ligger knappt en billängd bakom nån stackars pansionär.

2 201 Inlägg
23 december 2006
#28
det är klart att man ser en fortare bil mer än 2 meter bakom. du ser den på bra avstånd. men ligger jag redan på omkörning så är det inte så lätt att byta fil bara för att släppa fram en som kommer långt över hastigeten. o jag ska inte behöva öka farten bara för att för att han ska slippa bromsa o kanske tjäna 30 sekunder på sin färd. om vi tar tex motorvägen, om jag ligger i 110 o redan ligger på en omkörning av tex 2 lastbilar o det kommer en bil i 130, varför ska han köra ända in i mig o sen bromsa o stressa. jag behöver inte köra in bakom lastbilarna o jag får inte öka farten. avstånd underlättar för alla.     det är sånna som inte vet vad avstånd är som orsakar olyckor.
Senast redigerat av peter_1976 (23 december 2006)

2 182 Inlägg
23 december 2006
#29
Kom å tänka på en annan sak som ä jävligt korkat och som de flesta här säkert varit med om.
Man kommer på 70 sträckan och kommer ifatt en bil som kör 50-60Km/h, man kör om honom/henne och kör sen ifrån, sen när man kommer till en 50 sträcka så kommer han/hon ifatt, blinkar med helljusen å kör jävligt nära bakom bilen.För att sen köra om å ligga å puttra fram i 30-40 på 50 vägen. Då kör man om igen, och samma procedur upprepas igen, tills nån svänger av.
Har varit med om detta själv å det är jävligt irriterande.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Jubelidiot
196 Inlägg
23 december 2006
#30
zajja skrev:
Verkar som att folk ligger speciellt nära när man har en övningskörningsskylt på med, lite jobbigt faktiskt...
mm håller med har provat kört utan skyllt iblamd och det e mycket bättremen har inga problem med rövsniffare. visst jag övningskör men har inga problem med att trycka plattan i mattan för att bli av med dem.
men polisen då tänker ni! den e så lat hör att de sitter dag ut och dag i och väntar på att det ska bli lördag så de får ta ett raggarvarv med bilen på torget för att stoppa traktormaffian. och skulle de få för dej att jaga en så e det bara att köra in i skogen,för där hänger de inte med smile

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^

8 879 Inlägg
23 december 2006
#31
Benan skrev:
FOLK KAN INTE KÖRA BIL!!!
Så enkelt e det... Att folk inte dör oftare e otroligt! Man ser den ena iditen efter den andra.. Inte för jag e nån ängel i trafiken, men jag vill tro att jag vet vad jag pysslar med iafal, tillskillnad då från 75% av resten av Sverige´.
Lite off topic, men att folk inte dör oftare beror helt enkelt på att man bara dör en gång. wink

God Jul

Fotograf på tierpidag.se

.......
2 655 Inlägg
23 december 2006
#32
bojboj skrev:
när någon idiot lägger sig i röven på min bil och blinkar med helljusen. då trycker jag allt jag kan på bromsen. så får han bakom hoppas att han har snabb reaktionsförmåga. han ligger för nära mig och kör han då in i mig så e det bara till att pynta. eller som när en buss oxå ville köra om på 110 sträcka. now way!!! han får inte ens köra så fort. så jag kör brevid en bil med släpkärra på den två filiga mororvägen och höll samma hastihget som han så att bussen inte kommer förbi.
idioti...

137 Inlägg
23 december 2006
#33
På tal om att ligga bakom lastbilar, förra vintern låg jag bakom en för kunde inte köra om på en gång pga att det var mycket trafik.
Sen rätt som det är så flyger det ner en STOR isbit från lastbilstaket, kanske 1 dm tjockt och 1m bred. Träffar rakt på min vindruta, så passa er det var lite läskigt faktiskt. smile

"Shackle-razzle-futzal-craz"

Nknn
23 december 2006
#34
Förstår inte heller varför det ska vara så svårt att hålla avstånd. Men enda anledningen jag kan komma åp måste vara att dem inte vet hur livsfarligt det är.

Det mest efterblivna jag varit med om var när jag for hem från stockholm, och höll 130Km/h på motorvägen. Då kmr en bil så småningom ikapp mig och lägger sig typ 50 meter bakom. Jag provade räkna med 3 skeunders regeln och jag hann knappt räkna till 1.
Där låg han i säkert 5min och jag undra vafan han höll på med, ska han köra om lr har han planerat och  ligga mig i röven såhär resten av resan? Tydligen. Så jag drar ett finger till han i bakrutan och då kör han tlllslut om mig, tack o lov.

Hade jag bromsat ner 30-40 km/h lite snabbt där hade han drämt rätt in i mig. att man inte förstår sånt. Helt jävla otrlogigt.
Senast redigerat av N0kan (23 december 2006)

83 Inlägg
23 december 2006
#35
Nu i veckan när jag låg i normal hastighet i en avfartsfil så kom det upp en BMW o la sig 10m bakom mig, så jag gjorde som ja brukar, blinkar lite med bromsljuset brukar oftast hjälpa.
men va händer, jo idioten lägger sig ennu närmare o blinkar med helljusen!!! vad vill han, hade jag legat i vänsterfil så hade jag fattat (flashar själv sega bilar i vänsterfil) men när man ligger i en fil som några hundra meter senare vänger av vägen!?

Upprepade proceduren med att blinka lite med broms ljus, ingen reaktion från bilen bakom, Då föll mitt omdömme och jag la huvet hårt mot nackstädet, blinkade till ett par gånger till undertiden jag växlade ner, bromsa till ganska hårt för att sen gasa fullt iväg...
Den sista (IDIOT) årgärden funkade men hade lika gärna kunnan sluta i stora smärtor och plåtskador.

Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
23 december 2006
#36
jag håller alltid avstånd men det finns ett tillfälle jag brukar lägga mig klistrad i några 100meter för att visa att vissa är livsfarliga. när det är t.ex 50 eller 70 och man kommer körande på huvudleden så gasar det ut någon jävel rakt framför då brukar jag lägga mig riktigt nära. meningen med de vet jag inte riktigt men vill inte att den som kör ska känna sig bekväm med de den gjorde precis!


526 Inlägg
23 december 2006
#37
dusty skrev:
jag håller alltid avstånd men det finns ett tillfälle jag brukar lägga mig klistrad i några 100meter för att visa att vissa är livsfarliga. när det är t.ex 50 eller 70 och man kommer körande på huvudleden så gasar det ut någon jävel rakt framför då brukar jag lägga mig riktigt nära. meningen med de vet jag inte riktigt men vill inte att den som kör ska känna sig bekväm med de den gjorde precis!
Precis så jör jag med.. När folk slänger sig ut framför och luskör.. Händer också att jag kan slå på helljuset några sekunder..


268 Inlägg
23 december 2006
#38
Vill lägga till en sak med det här att "folk" kör ut framför en kvittar var stans, ska kanske skriva att jag då kör lastbil...
Så fort "folk" ser att man kommer MÅSTE dom bara ut framför en, för ligga bakom en lastbil går ju bara inte tydligen, och de är inte de värsta att dom bara kör ut. Sedan håller dom ju inte hastigheten på vägen heller. och då blir de ju att man ligger för nära dom, för dom ska öka o för att dom ska lära sig att inte köra ut sådär. Vet att de är jävligt dumt att ligga nära osv, men man blir ju bara så sjukt jävla förbannad på sådanna IDIOTER!!!!!! o nu tror ja att ja talar för alla lastbilschafförer tongue.

Menar dom som gör så leker ju med livet, ta bara nu mot vintern, visst de är inte vidare mycket vinter här nere i skåne som de är nu. men när väl halkan är här så har man ju inte lika "kort" bromssträcka som vanligt, o en lastbil på 60 ton är väl inge vidare skoj o bli överkörd av. Det är ingen av mina drömmar i alla fall de vill ja lova........


2 Inlägg
23 december 2006
#39
håller med ovanstående... Jag kör å Lastbil... Inte roligt...

Life is a bitch and then you die

873 Inlägg
24 december 2006
#40
Jag läser rätt ofta situationen bakom mig och försöker underlätta omkörningar.
Även när jag tycker det är olämpligt. Det blir ju inte mer lämpligt för att jag försvårar.

Men jag blir ändå förbannad, riktigt förbannad på rövslickare av mina exempel 1 och 2 !

1.
Rövslickaren som ligger bakom dig på en helt fri väg och förväntar dig att du ska lägga dig i vägrenen trots att han inte visar att han ska köra om på något annat sätt än att lägga sig i häcken på dig.
På en HELT fri väg.
Bara du och han, raksträcka, ingen i andra filen.
VET de inte hur man gör en NORMAL omkörning längre?

2.
Rövslickaren som lägger sig bakom dig på en helt fri väg, och vägrar köra om!
Oavsett hur fort eller långsamt du kör.

Han dyker upp bakom dig efter att du varit ensam på vägen ett bra tag. Och liggar sedan så nära att du kan se hans fula tryne. Ofta är det en ful liten klen jäkel i t-shirt eller en medelålders tant. (Gubbar, inte lika ofta. Men de gör andra irriterande saker.)

Man märker detta ofta när man kör ensam på en väg. Man möter inte enstaka bilar, utan två eller fler bilar som ser ut att vara ihopklistrade!
På en i övrigt FRI väg!?


Varför kör folk fort tills de stöter på en annan bil för att sedan ligga bakom hur nära som helst, vägra köra om, och inte fatta att de gör något fel?

Sådana människor som blir förvånade av att deras guldfisk dog i tvättmaskinen.

Don't get mad, get even.


Sök