Ford focus (mk2) 1.6 TDCi 2009
- Kamrem + vattenpump bytt för 3000mil sedan.
- Olja, luftfilter, oljefilter & dieselfilter bytt för 500mil sedan.
- Egr ventil bytt för 100mil sedan.
- Det finns inga felkoder lagrade.
Hej,
Jag har lite funderingar och frågor som jag hoppas ni kan svara på, tack på förhand.
Fråga 1:
Jag har märkt att när jag startar motorn kall så tickar den ifrån höger sida ibland.
Detta tickande finns endast vid tomgång.
Om jag öppnar motorhuven så hör jag inget tickande utan hör det endast när jag sitter i bilen.
Och finns inte där om jag kör iväg.
Ibland kan det dyka upp när jag kör men endast under en Putte liten stund ca 30 sec - 1min.
Tickandet har inget med varvtal eller hastighet att göra, utom det är helt oberoende av det.
Men ändå så kan tickande gå upp och ner i hastighet mellan dom olika tick-ljuden.
Satt i bilen och forskade lite nyss och då tickade det snabbt, sen slutade det, sen tickade det sakta.
Dvs olika snabbt mellan tick ljuden.
Jag har för mig att den började låta så här nu när det är kallt ute och inte innan när det var + grader.
När bilen + kupén är varm så kommer inte detta tickande ljud fram.
Är osäker på om det är ifrån motorn eller inte, men får en känsla av att det är ifrån motorn.
Kan det vara extravärmen (diesel värmaren) som låter när den är igång?
Den hoppar ju igång av sig själv när det är varmt när man startar bilen för att hjälpa till.
Är detta normalt?
Ljud tickande inspelat i kupén, i första filmen kommer ljudet efter ett litet tag.
Film 1:
http://youtu.be/34uRkOMkz1I
Film 2:
http://youtu.be/-f84ZnxMBaY
Och här är en film från motorrummet, jag hör då inget missljud eller tickande gör ni det?
http://youtu.be/eXISzMq23-c
Fråga 2:
När jag aktiverar extravärmen som det heter i menyn så är den igång hela tiden även när jag har kört tex 15mil.
Den indikerar iaf det i färddatorn och ett gult "!" Tecken visas pga att den är igång.
Är detta normalt? Jag trodde den skulle stängas av när motorn + kupén blev varm.
Fråga 3:
När jag startar bilen så kan ibland varvmätaren hamna på tex 700rpm sen smyga sig upp till 750rpm.
Och ibland så går den till 700rpm sen till 800rpm sen ner och lägger sig stabilt på 750rpm.
OBS siffrorna är bara ett exempel och jag pratar om tomgång.
Här är en film på fenomenet.
http://youtu.be/9M63W-XgLKA
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Kamrem + vattenpump bytt för 3000mil sedan.
- Olja, luftfilter, oljefilter & dieselfilter bytt för 500mil sedan.
- Egr ventil bytt för 100mil sedan.
- Det finns inga felkoder lagrade.
Hej,
Jag har lite funderingar och frågor som jag hoppas ni kan svara på, tack på förhand.
Fråga 1:
Jag har märkt att när jag startar motorn kall så tickar den ifrån höger sida ibland.
Detta tickande finns endast vid tomgång.
Om jag öppnar motorhuven så hör jag inget tickande utan hör det endast när jag sitter i bilen.
Och finns inte där om jag kör iväg.
Ibland kan det dyka upp när jag kör men endast under en Putte liten stund ca 30 sec - 1min.
Tickandet har inget med varvtal eller hastighet att göra, utom det är helt oberoende av det.
Men ändå så kan tickande gå upp och ner i hastighet mellan dom olika tick-ljuden.
Satt i bilen och forskade lite nyss och då tickade det snabbt, sen slutade det, sen tickade det sakta.
Dvs olika snabbt mellan tick ljuden.
Jag har för mig att den började låta så här nu när det är kallt ute och inte innan när det var + grader.
När bilen + kupén är varm så kommer inte detta tickande ljud fram.
Är osäker på om det är ifrån motorn eller inte, men får en känsla av att det är ifrån motorn.
Kan det vara extravärmen (diesel värmaren) som låter när den är igång?
Den hoppar ju igång av sig själv när det är varmt när man startar bilen för att hjälpa till.
Är detta normalt?
Ljud tickande inspelat i kupén, i första filmen kommer ljudet efter ett litet tag.
Film 1:
http://youtu.be/34uRkOMkz1I
Film 2:
http://youtu.be/-f84ZnxMBaY
Och här är en film från motorrummet, jag hör då inget missljud eller tickande gör ni det?
http://youtu.be/eXISzMq23-c
Fråga 2:
När jag aktiverar extravärmen som det heter i menyn så är den igång hela tiden även när jag har kört tex 15mil.
Den indikerar iaf det i färddatorn och ett gult "!" Tecken visas pga att den är igång.
Är detta normalt? Jag trodde den skulle stängas av när motorn + kupén blev varm.
Fråga 3:
När jag startar bilen så kan ibland varvmätaren hamna på tex 700rpm sen smyga sig upp till 750rpm.
Och ibland så går den till 700rpm sen till 800rpm sen ner och lägger sig stabilt på 750rpm.
OBS siffrorna är bara ett exempel och jag pratar om tomgång.
Här är en film på fenomenet.
http://youtu.be/9M63W-XgLKA
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerat av johanssonr (21 november 2015)
0
0
0
0