3214
Sök

Däck att rekommendera till en framhjulsdriven bil som behöver fäste

49 Inlägg
23 november 2015
Trådstartare
#1
undrar vad för rekommendationer på däck ni skulle säga att man skall ha på en s60 t5a för maximalt grepp? (sommardäcken) pratar jag som .  alla "Normala" däck utan slicks då

7 454 Inlägg
23 november 2015
#2
Den som kan svara rätt på den frågan borde få Nobelpriset i fysik.
Har din bil inte TC = Traction Controll?roll

1 861 Inlägg
23 november 2015
#3
Nå R-däck historia typ ^^


...has left the building...
4 474 Inlägg
23 november 2015
#4
Goodride SV308 eller Linglong L688...

Eller lite mer seriöst: Köp valfritt premiumdäck (Continental, Michelin, Pirelli, Good Year osv....). Men som någon skrev innan, R-däck med minimalt mönster borde ge bäst grepp på torra vägar, tex Toyo R888, Federal 595RS-R, Yokohama A048, Dunlop Direzza, Kumho V70A osv...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 861 Inlägg
24 november 2015
#5
dawwe skrev:
Goodride SV308 eller Linglong L688...

Eller lite mer seriöst: Köp valfritt premiumdäck (Continental, Michelin, Pirelli, Good Year osv....). Men som någon skrev innan, R-däck med minimalt mönster borde ge bäst grepp på torra vägar, tex Toyo R888, Federal 595RS-R, Yokohama A048, Dunlop Direzza, Kumho V70A osv...

Federal däcken som nämns här är faktiskt hel najs! En kompis kör sådana på sin SAAB 900 Nordic extreme greppar helt okej smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
24 november 2015
#6
Man får dock inte glömma att R-däck behöver "värmas" lite för optimalt fäste...Så TS får köra rätt inspirerat, ofta...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 861 Inlägg
24 november 2015
#7
dawwe skrev:
Man får dock inte glömma att R-däck behöver "värmas" lite för optimalt fäste...Så TS får köra rätt inspirerat, ofta...

Stämmer bra! Man lär provicera rätt duktigt innan dom tar som dom ska smile


6 632 Inlägg
24 november 2015
#8
Goodyear Eagle F1

Håller inte länge men greppar fint
Senast redigerat av Malheus (24 november 2015)

De/Dem

3 121 Inlägg
24 november 2015
#9
Jag tolkar TS som att det är mer fäste vid rattlåsrace han är ute efter.
Kan inte rekommendera R-däck för rakt-fram-åka, alldeles för hårda däcksidor så de greppar inte ultimat från stillastående, dessutom måste de värmas (inte genom att burna utan rejält inspirerad körning) ordentligt innan de greppar bra.

Riktigt mjuka, premium sommardäck brukar betta bra, men ännu bättre är däck typ M/T ET Street Radial I eller II (dot märkta och gatgodkända),


Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
24 november 2015
#10
Malheus skrev:
Goodyear Eagle F1

Håller inte länge men greppar fint

Kör med dessa. Varför håller dem inte länge?


2 751 Inlägg
24 november 2015
#11
Michelin SS(Super Sport) skall jag har som nästa däck smile
Dem slår du inte big_smile

Annars tycker jag Nokian zLine eller Black fungerar bra för FWD, lite billigare också.

Who Djaa bless no man curse

174 Inlägg
24 november 2015
#12
Skulle faktiskt rekomendera "Nankang NS-2R" också. Ett ganska billigt R-däck som bettar riktigt bra.

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.

49 Inlägg
26 november 2015
Trådstartare
#13
torsen skrev:
Den som kan svara rätt på den frågan borde få Nobelpriset i fysik.
Har din bil inte TC = Traction Controll?roll

Antispinn finns, men de är inget man kör med i Funktion när man vill att det skall skjuta på

201 Inlägg
26 november 2015
#14
linusbreden skrev:
undrar vad för rekommendationer på däck ni skulle säga att man skall ha på en s60 t5a för maximalt grepp? (sommardäcken) pratar jag som .  alla "Normala" däck utan slicks då

Då skall du ha däck av mjukare sort, går åt fortare men greppar bättre..

Mjuka däck är Michelin/Goodyear. Har kört med både Pilot Sport och Eagle F1 och det är mycket gott grepp.
Men Bridgestone Potenza var däcken som helt förstörde rondellkörningen, fick knappt ut bakvagnen på blött.

49 Inlägg
27 november 2015
Trådstartare
#15
viccoA skrev:
Jag tolkar TS som att det är mer fäste vid rattlåsrace han är ute efter.
Kan inte rekommendera R-däck för rakt-fram-åka, alldeles för hårda däcksidor så de greppar inte ultimat från stillastående, dessutom måste de värmas (inte genom att burna utan rejält inspirerad körning) ordentligt innan de greppar bra.

Riktigt mjuka, premium sommardäck brukar betta bra, men ännu bättre är däck typ M/T ET Street Radial I eller II (dot märkta och gatgodkända),

Alltid skoj när man har fäste från 0, men inget jag strävar efter eftersom jag vet vad jag har att förvänta mig en bil med hyffsat bra tryck och framhjulsdrivet, dock är det skoj att få ner något i backen när man slänger i 2an
Men tack för informationen !

5 089 Inlägg
27 november 2015
#16
Börja se över resten utav bilen innan däcken om du är ute efter grepp. Rätta dämpare och bussningar gör stor skillnad smile

Annars har micky thompsson lagliga lågproflsdäck smile

\Lindgren


Sök