3534
Sök

Däcktrycksvarnare

176 Inlägg
1 december 2015
Trådstartare
#1
Måste ställa en fråga om däcktrycksvarnare, min far köpte en nya hyundai i20 i denna finns tydligen däcktrycksvarnare, han har vanliga stålfälgar 185 15", fick vinterdäck med till den stålfälgar 14", jag bytade dom nu till honom och sen började däcktryckvarnaren lysa strax efter, på hyundai verkstaden påstår man att man måste kallibrera om systemet varje gång man byter däck, inte kan detta vara rätt och detta ska ta 1 timme på verkstan, ska man verkligen behöva göra detta varje gång man byter vinter / sommardäck jag vet inget om detta system, det är inte så att han skulle fått 15" på vinterhjulen så det är det som gör att systemet visar fel

Hoppas någon här kan detta smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
1 december 2015
#2
Swirre66 skrev:
Måste ställa en fråga om däcktrycksvarnare, min far köpte en nya hyundai i20 i denna finns tydligen däcktrycksvarnare, han har vanliga stålfälgar 185 15", fick vinterdäck med till den stålfälgar 14", jag bytade dom nu till honom och sen började däcktryckvarnaren lysa strax efter, på hyundai verkstaden påstår man att man måste kallibrera om systemet varje gång man byter däck, inte kan detta vara rätt och detta ska ta 1 timme på verkstan, ska man verkligen behöva göra detta varje gång man byter vinter / sommardäck jag vet inget om detta system, det är inte så att han skulle fått 15" på vinterhjulen så det är det som gör att systemet visar fel

Hoppas någon här kan detta smile

Om det verkligen är så är det ruskigt förbannat dåligt men hoppas att nån kommer att svara här i tråden.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 966 Inlägg
1 december 2015
#3
Det låter som ett skämt att något dylikt ska behöva åtgärdas på verkstad vid däckskifte, och att det ska ta en timme dessutom.

Nej, troligtvis kan du göra detta själv via några knapptryck i instrumentpanelen. Googla och se, fler borde ha haft samma problem tycker man.

5 127 Inlägg
1 december 2015
#4
Mycket möjligt att den behöver besöka verkstad för att lära in dom nya sensorerna.
Inget ovanligt alls men oftast brukar detta bara behövas endast en gång eller när ventilerna byts mot en för bilen okänd ventil. Dvs totalt 8 ventiler.
Vissa bilar bla Subaru behöver man växla i instrumentet mellan sommardäcksventiler och vinterdäckens ventiler. Men det bör stå i instruktionsboken.
Vissa bilar behöver endast köras ett par kilometer över ca 40km/h.

Detta eftersom det sitter sändare i sensorerna för däcktryck så bilen behöver veta vilka sensorer som sitter på bilen.

Detta gäller så klart om bilen har den typen av övervakning av däcktrycket.

Läser den via absen så brukar det räcka med ett knapptryck.
Det står i sånt fall i instruktionsboken.
Senast redigerat av mb_pucken (1 december 2015)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

89 Inlägg
1 december 2015
#5
Vissa sensorer går att programera så dom får samma adress oavsett man har sommar- eller vinterhjul.
Vissa bilar kommer bara ihåg fyra adesser. Har man då olika adresser på sommar- och vinterhjul får man åka in till verkstaden varje gång man byter hjul.
Själv kör jag utan sensorer både på sommar- och vinterhjul eftersom det inte är lag på att ha det.
Den lilla varningslampan stör mig inte.
Senast redigerat av REJ (1 december 2015)


7 454 Inlägg
1 december 2015
#6
Swirre66 skrev:
Måste ställa en fråga om däcktrycksvarnare, min far köpte en nya hyundai i20 i denna finns tydligen däcktrycksvarnare, han har vanliga stålfälgar 185 15", fick vinterdäck med till den stålfälgar 14", jag bytade dom nu till honom och sen började däcktryckvarnaren lysa strax efter, på hyundai verkstaden påstår man att man måste kallibrera om systemet varje gång man byter däck, inte kan detta vara rätt och detta ska ta 1 timme på verkstan, ska man verkligen behöva göra detta varje gång man byter vinter / sommardäck jag vet inget om detta system, det är inte så att han skulle fått 15" på vinterhjulen så det är det som gör att systemet visar fel

Hoppas någon här kan detta smile

Måste börja med att fråga om din fars bil har TPS-system via ventiler eller ABS-systemet?

Om det är TPS-system medelst ventiler, är du säker på att han köpt fälgar med ventiler?

Skickar man efter på nätet och endast anger däcks- och fälgdata så kanske man inte får med ventiler eftersom nyare bilar har TPS via ABS.
TPS-ventiler går, med mycken möda och stort besvär, att eftermontera om ventilhålet vidgas, i alla fall på vissa fälgar. Men då blir det kostnader i storleksordningen 6.000:- till 8.000:-.

Om bilen har TPS via ABS så måste bilen, i alla fall Honda -16, köras en ½ timma ungefär.
Därefter lyser indikeringslampan för TPS-avvikelse.
Endast några knapptryckningar, enligt instruktionsboken, för att kalibrera systemet så att lampan släcks.

Huyndai är ju ett koreanskt lågprismärke så de kanske inte har det nya och moderna TPS-systemet.

Men en timma för att kalibrera om TPS-systemet, höst och vår, låter horribelt.

Köpte 2006 en ny Jeep som det inte, enligt märkesåterförsäljaren VEHO BIL i Kungens Kurva, gick att kalibrera om TPS-systemet på när man bytte hjul. Körde därför med en bit eltejp över indikeringslampan i närmare 6 år.tongue

Hoppas det löser sig för dig.smile

296 Inlägg
2 december 2015
#7
Stopp och belägg nu, kunskap om däcktrycksvarnare har en del, skillnader mellan biltillverkare är färre som vet.
Ingen felinformation nu, och tips om vad som funkar på premiumbilar gäller inte ekonomiburkar från Korea.

TPMS är lag på och har varit hela 2015, har för mig även 2014 så Hyundai har precis som alla biltillverkare det på sina nya bilar. Hyundai har TPMS via ventilerna. Dessa ventiler kostar nånstans 500-1500 styck.
De passar där normala gummiventiler passar, bara att skruva i, har själv gjort det på hundratals hjul.
Du ser om det är TPMS ifall ventilen är i metall. Med våra TPMS-ventiler fick vi varningsklistermärken som vi satte på insidan av fälgen (Inte där däcket är monterat)

Hyundai är en känd krångelbil när det kommer till dessa däcktrycksvarnare,
man får inte byta plats på hjulen från där de suttit tidigare, då måste man kalibrera om dem.
Till skillnad från premiumbilar där det bara är att slänga på vinterdäcken med rätt sorts varnare i på valfri plats.
Alltså måste däcken tillbaka till där de suttit innan varje gång man tar loss dem.

Minns tyvärr inte om man var tvungen att kalibrera om när man bytte mellan sommar och vinter,
men om Hyundai själva sagt detta så tror jag definitivt det, har för mig det var så iallafall,
vi lade på mycket däck till Hyundai och fick lära oss först och främst att däcken skulle tillbaka på samma plats,
så fort man tagit loss dem, jag var dock inte den som hanterade datorn till detta, men vi kalibrerade om dem hela dagarna och jag minns inte att det var vårat "fel".
tror Hyundai är rätt ensam med detta, har ett svagt minne om Subaru också som tidigare nämnt i tråden.

"Man får vad man betalar för" kanske inte märks i försäljningshallen men så fort man ägt bilen i någon vecka så börjar det märkas mer och mer wink


89 Inlägg
2 december 2015
#8
Text från Transportstyrelsens hemsida.

"Sverige har valt att inte införa kravet på TPMS i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk. Det beror på till stor del på att  huvudsyftet med TPMS uppnås ändå, eftersom vi i Sverige skiftar mellan sommar- och vinterhjul två gånger per år. I samband med det bytet kontrolleras även däckstrycket vilket innebär regelbundna kontroller. På så sätt minskar risken för långvarig körning med för lågt däckstryck med svenska bilar.

Det här innebär i praktiken att TPMS som system kommer vara ett obligatoriskt utifrån EU-krav fram till ibruktagandet, det vill säga när bilen ställs på första gången. Därefter blir det ett frivilligt system för svenska fordonsägare. Sverige har heller inga regler om att TPMS på personbilar ska kontrolleras vid exempelvis kontrollbesiktning.

Fordonsägaren kan givetvis välja att behålla systemet och underhålla det så att det fungerar som det var avsett i EU:s reglering."


10 164 Inlägg
2 december 2015
#9
Renault har ju inte tänkt på detta med sommar och vinter så på nyare sådana går det endast att programmera in 4 ventiler och således måste dom kalibreras in vid bytte jätte smart mycket troligt Hyundai har gjort samma.

kanske går programmera bort tpms på Hyundai, går ju göra på vissa bilar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Muttley
2 december 2015
#10
REJ skrev:
Text från Transportstyrelsens hemsida.

"Sverige har valt att inte införa kravet på TPMS i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk. Det beror på till stor del på att  huvudsyftet med TPMS uppnås ändå, eftersom vi i Sverige skiftar mellan sommar- och vinterhjul två gånger per år. I samband med det bytet kontrolleras även däckstrycket vilket innebär regelbundna kontroller. På så sätt minskar risken för långvarig körning med för lågt däckstryck med svenska bilar.

Det här innebär i praktiken att TPMS som system kommer vara ett obligatoriskt utifrån EU-krav fram till ibruktagandet, det vill säga när bilen ställs på första gången. Därefter blir det ett frivilligt system för svenska fordonsägare. Sverige har heller inga regler om att TPMS på personbilar ska kontrolleras vid exempelvis kontrollbesiktning.

Fordonsägaren kan givetvis välja att behålla systemet och underhålla det så att det fungerar som det var avsett i EU:s reglering."

Glöm inte länken. Annars kanske de som sprider fel info inte tror på dig wink
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … ngssystem/

7 454 Inlägg
2 december 2015
#11
Jo men även om man i Sverige inte måste ha TPS så har de flesta bilar detta efter 2006 då kravet infördes på vissa marknader, USA bl a.
Därmed följer den blinkande TPS-lampan var sig man vill eller inte då man byter hjul på en bil med det gammalmodiga amerikanska systemet med däckrycksventiler.
Moderna bilar har däcktrycksövervakning via ABS, som tillåter hjulbyten och enkel kalibrering via knappningar enl instruktionboken.
Man får vad man betalar för.tongue

296 Inlägg
3 december 2015
#12
Det är inte lag i Sverige, men biltillverkarna har kravet på sig. Vi som köper bilar tillverkar de sällan själv.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … av-pa-tpms

Alltså, enligt krav så ska bilarna utrustas med systemet, du lär vara rätt haj på datorer för att eliminera systemet från bilen även efter den sålts som nybil.
Senast redigerat av 3milius (3 december 2015)


1 271 Inlägg
3 december 2015
#13
torsen skrev:
Jo men även om man i Sverige inte måste ha TPS så har de flesta bilar detta efter 2006 då kravet infördes på vissa marknader, USA bl a.
Därmed följer den blinkande TPS-lampan var sig man vill eller inte då man byter hjul på en bil med det gammalmodiga amerikanska systemet med däckrycksventiler.
Moderna bilar har däcktrycksövervakning via ABS, som tillåter hjulbyten och enkel kalibrering via knappningar enl instruktionboken.
Man får vad man betalar för.tongue

Det är ju en stor skillnad på systemen. TPMS visar även däcktrycket  på varje hjul individuellt inne i bilen. Tyvärr dyrt att underhålla till skillnad från TPS men med mycket större noggrannhet.
Senast redigerat av Soulman (3 december 2015)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

296 Inlägg
3 december 2015
#14
Soulman skrev:
torsen skrev:
Jo men även om man i Sverige inte måste ha TPS så har de flesta bilar detta efter 2006 då kravet infördes på vissa marknader, USA bl a.
Därmed följer den blinkande TPS-lampan var sig man vill eller inte då man byter hjul på en bil med det gammalmodiga amerikanska systemet med däckrycksventiler.
Moderna bilar har däcktrycksövervakning via ABS, som tillåter hjulbyten och enkel kalibrering via knappningar enl instruktionboken.
Man får vad man betalar för.tongue

Det är ju en stor skillnad på systemen. TPMS visar även däcktrycket  på varje hjul individuellt inne i bilen. Tyvärr dyrt att underhålla till skillnad från TPS men med mycket större noggrannhet.

Ehm.. va?

TPMS står för Tire Pressure Monitoring System.

Jag håller med om att det finns olika varianter men alla går under kategorin TPMS.


10 164 Inlägg
3 december 2015
#15
3milius skrev:
Det är inte lag i Sverige, men biltillverkarna har kravet på sig. Vi som köper bilar tillverkar de sällan själv.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … av-pa-tpms

Alltså, enligt krav så ska bilarna utrustas med systemet, du lär vara rätt haj på datorer för att eliminera systemet från bilen även efter den sålts som nybil.

Ska gå göra på Volvo fick jag veta när jag jobbade på en däckverkstad i höstas inte gjort det själv dock.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
3 december 2015
#16
Personligen fattar jag inte vad lagen och dessa däcktrycksvarnare ska vara till för egentligen. Hur svårt kan det vara att kolla till däcken med jämna mellanrum och kolla trycket på nån mack för den som inte har egen kompressor men de som har egen tryckluft kan göra detta hemma hur ofta som helst egentligen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

10 164 Inlägg
3 december 2015
#17
Vettemannen skrev:
Personligen fattar jag inte vad lagen och dessa däcktrycksvarnare ska vara till för egentligen. Hur svårt kan det vara att kolla till däcken med jämna mellanrum och kolla trycket på nån mack för den som inte har egen kompressor men de som har egen tryckluft kan göra detta hemma hur ofta som helst egentligen.

/Benny

Du skulle bara veta fick hjälpa en ung tjej och hennes vänner vid ok q8 hur det funkade och vilket tryck dom skulle ha, bilen hade den spännande kombinationen 0,4 -1 -0,3 och 1,5 att säkerheten inte är den bästa med dylikt däcktryck kan du ju förstå.

folk är för inkompetenta eller för lata det är sanningen egentligen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
3 december 2015
#18
Djo skrev:
Vettemannen skrev:
Personligen fattar jag inte vad lagen och dessa däcktrycksvarnare ska vara till för egentligen. Hur svårt kan det vara att kolla till däcken med jämna mellanrum och kolla trycket på nån mack för den som inte har egen kompressor men de som har egen tryckluft kan göra detta hemma hur ofta som helst egentligen.

/Benny

Du skulle bara veta fick hjälpa en ung tjej och hennes vänner vid ok q8 hur det funkade och vilket tryck dom skulle ha, bilen hade den spännande kombinationen 0,4 -1 -0,3 och 1,5 att säkerheten inte är den bästa med dylikt däcktryck kan du ju förstå.

folk är för inkompetenta eller för lata det är sanningen egentligen.

Jag tror det beror till absolut största delen på lathet!!!! Sen så kan det finnas nån som inte kan men då måste man be om hjälp. De däcktrycken du skriver om kan ju vara rent livsfarliga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

10 164 Inlägg
3 december 2015
#19
Vettemannen skrev:
Djo skrev:
Vettemannen skrev:
Personligen fattar jag inte vad lagen och dessa däcktrycksvarnare ska vara till för egentligen. Hur svårt kan det vara att kolla till däcken med jämna mellanrum och kolla trycket på nån mack för den som inte har egen kompressor men de som har egen tryckluft kan göra detta hemma hur ofta som helst egentligen.

/Benny

Du skulle bara veta fick hjälpa en ung tjej och hennes vänner vid ok q8 hur det funkade och vilket tryck dom skulle ha, bilen hade den spännande kombinationen 0,4 -1 -0,3 och 1,5 att säkerheten inte är den bästa med dylikt däcktryck kan du ju förstå.

folk är för inkompetenta eller för lata det är sanningen egentligen.

Jag tror det beror till absolut största delen på lathet!!!! Sen så kan det finnas nån som inte kan men då måste man be om hjälp. De däcktrycken du skriver om kan ju vara rent livsfarliga.

/Benny

Ja hjälpte dom gärna (gick ju fortare så jag kunde kolla bland annat) så och sen var dom trevliga.

Rent livsfarliga kan man minst sagt säga. Sen hade dom bara ett halvljus påpekade det dom visste men det var deras mors bil och hon hade bokat tid för det.

bra sådär kolsvart kväll början till natt.

//Erik.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 271 Inlägg
3 december 2015
#20
Vettemannen skrev:
Personligen fattar jag inte vad lagen och dessa däcktrycksvarnare ska vara till för egentligen. Hur svårt kan det vara att kolla till däcken med jämna mellanrum och kolla trycket på nån mack för den som inte har egen kompressor men de som har egen tryckluft kan göra detta hemma hur ofta som helst egentligen.

/Benny

Det är inte ett dugg svårt men många förstår inte hur viktigt det är att kolla trycket. Sen kanske andra i familjen använder bilen som inte ens förstår att man behöver tanka den...

Har du aldrig haft en pyspunka när du långkör kan du naturligtvis inte uppskatta TPMS.
Senast redigerat av Soulman (3 december 2015)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017


Sök