2542
Sök

Köpråd: Bil för max 30k

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 december 2015
Till o *tada* laga bilen ? big_smile . Och TS har redan deklarerat att han har inte mer än en "rostig gammal skiftnyckel och några skruvmejslar", tveksamt att det räcker till o byta lådan, om han nu har tid/ork/kunskap att göra det jobbet, med eller utan hjälp av vänliga vänner/bekanta.

Men låt oss släppa Volvo denna gång, TS har insett att även om Volvo 940 är billiga att laga så bör han satsa på en nyare, modernare, snålare, säkrare bil vilken förslagsvis behagar att inte gå sönder alls, och en sådan ryms inom den angivna budgeten smile
Senast redigerat av dawwe (27 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 137 Inlägg
27 december 2015
Returbilen tar 800:- för en växellåda  och det förutsätter att man plockar bort den själv
http://returbilen.se/anlaggningar.html?anl=

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
27 december 2015
dawwe skrev:
Till o *tada* laga bilen ? big_smile . Och TS har redan deklarerat att han har inte mer än en "rostig gammal skiftnyckel och några skruvmejslar", tveksamt att det räcker till o byta lådan, om han nu har tid/ork/kunskap att göra det jobbet, med eller utan hjälp av vänliga vänner/bekanta.

Men låt oss släppa Volvo denna gång, TS har insett att även om Volvo 940 är billiga att laga så bör han satsa på en nyare, modernare, snålare, säkrare bil vilken förslagsvis behagar att inte gå sönder alls, och en sådan ryms inom den angivna budgeten smile

Jag utgick från mig själv i inledningen och fick bilden av att TS hade möjlighet att göra det mesta själv. Det var en missuppfattning av mig.

Att man inte kan reparera allt för 500 kr är uppenbart, utan jag syftar på att alla delar går att frambringa för 500kr. Men vi lägger ner där...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

4 474 Inlägg
27 december 2015
Diwraz: Alla delar går inte att frambringa för en 500-ing, men många, om man inte har så höga krav på skick. Jag kan oxå laga det mesta på mina bilar, trots att de är lååångt mer komplicerade än en 940, men i mina svar så utgår jag från att TS har tummen mitt i handen, om inget annat anges tydligt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Evildan
27 december 2015
Corolla E120 är ett skottsäkert köp i prisklassen med en svårslagen ekonomi då skatt, försäkring och en förbrukning med 1.6 110hk på ca 7.0/7.5l/100km vid normal blandad körning, vid din landsvägskörning är den lägre om den körs snällt såklart.
Kamkedja.
Billiga delar de få gånger det behövs bytas några vilket även är enkelt då bilen är ruskigt enkelt konstruerad ur service/reparationssynpunkt.
Svagheter:
*Bromsar bak kan kärva om inte glidpinnar smörjs vartannat år/3000mil, detta pga att den genomsnittlige Corollaföraren kör försiktigt och därav motioneras inte bromsarna så mycket.
*Rost, misskötta bilar kan ha börjat rosta men genomsnitt Corollan är sällan en rosthög.

Är den då det minsta körglad? Som en Golf eller minst lika rolig som en bil ofta återkommande i köptrådar i prisklassen när det gäller körglädje den ohyggligt spännande Passaten. Tråkigare än en Alfa-Romeo 155 eller Focus mkI men betydligt driftsäkrare. wink

Förslagsvis:
http://www.blocket.se/uppsala/Toyota_Co … 10&w=1

4 474 Inlägg
27 december 2015
Och för all del, glöm inte det sportiga strykjärnet med prestanda från framtiden: Toyota Prius Gen1 big_smile

Evil: Jag har varken nämnt Passat eller nån BMW i denna tråd, men du var bara tvungen att ta upp den ena eller hur big_smile ?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
27 december 2015
dawwe skrev:
Diwraz: Alla delar går inte att frambringa för en 500-ing, men många, om man inte har så höga krav på skick. Jag kan oxå laga det mesta på mina bilar, trots att de är lååångt mer komplicerade än en 940, men i mina svar så utgår jag från att TS har tummen mitt i handen, om inget annat anges tydligt.

Om du läser igenom första inlägget, vilket jag svarar till i mitt första inlägg så är TS öppen för en veteranbil. Då förutsätter jag tvärtemot vad du gör, att man INTE har centrerad tumme.

Många saker går att "laga" med spett och slägga och ett par spray wd40 på en Hissingeprodukt. Till skillnad från smäck som andra förespråkar

4 474 Inlägg
27 december 2015
DiwraZ skrev:
Många saker går att "laga" med spett och slägga och ett par spray wd40 på en Hissingeprodukt. Till skillnad från smäck som andra förespråkar

O där kan vi sätta stopp för diskussionen. Ta inte allt på blodigt allvar, tro mig Volvo är inte svaret på alla köpråd. Jag har inte-inte-inte nämnt "mitt bilmärke" öht, jag har endast förespråkat en "bil ur VAG-koncernen eller motsvarande japs". Balansera dina inlägg big_smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
27 december 2015
dawwe skrev:
DiwraZ skrev:

O där kan vi sätta stopp för diskussionen. Ta inte allt på blodigt allvar, tro mig Volvo är inte svaret på alla köpråd. Jag har inte-inte-inte nämnt "mitt bilmärke" öht, jag har endast förespråkat en "bil ur VAG-koncernen eller motsvarande japs". Balansera dina inlägg big_smile

Japs är bra och tråkigt på samma vis som en gammal Volvo. VAG är dåligt eller sämre i alla fall jag varit med om. Men godkväll på dig

4 474 Inlägg
27 december 2015
Till TS: Jag rekommenderar dig att köpa en röd, blå eller svart bil. I undantagsfall kan det funka med vitt eller silver oxå big_smile

1 450 Inlägg
27 december 2015
DiwraZ skrev:
dawwe skrev:
Nä...Blocket va e de för nåt? Lär mig big_smile Vi kan slå fast att 500 bagis räcker inte långt, inte ens om man har en tra...förlåt, Volvo 940.

500 räcker inte långt till vad?

Ska man köpa begagnade delar till en gammal volvo kan man glömma bildelsbasen.. en del grejer dom säljer där kostar mer än vad dom gör nya.. folk skänker nästan bort såna växellådor, så ja skulle vilja påstå att 500 spänn räcker väldigt långt.
Har själv en m47 liggandes i garaget och jag skulle bli väldigt glad om ja fick 500 spänn för den.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 december 2015
Tråden handlar visst om hur och var man köper begagnade växellådor till sin Volvo? Varför inte köpa en Toyota eller Honda så man slipper byta? Jag fattar inte logiken?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

223 Inlägg
27 december 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Till TS: Jag rekommenderar dig att köpa en röd, blå eller svart bil. I undantagsfall kan det funka med vitt eller silver oxå big_smile

Jasså, tack! Nu är jag på det klara med vad för bil jag ska ha. Köper mig nog en blå bil tror jag. Den kommer rulla fint. big_smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
27 december 2015
caromania skrev:
Tråden handlar visst om hur och var man köper begagnade växellådor till sin Volvo? Varför inte köpa en Toyota eller Honda så man slipper byta? Jag fattar inte logiken?

Det va inte jag som började...

Har aldrig rasat någon låda på nån av min Volvovagnar...

223 Inlägg
28 december 2015
Trådstartare
Nä men nu släpper vi Volvo 940 och allt som har med den att göra innan det spårar (har verkligen inte gjort det redan wink) Volvo må ha billigare reservdelare än många andra bilar men hur billiga spelar ingen roll.

Tummen mitt i handen har jag inte, och ingen annanstans heller. Jag må inte ha alla kunskaper och verktyg som krävs för att laga en bil men jag har absolut intresset och vill gärna göra lite själv för att kunna lära mig. Hur lär man sig om man skickar in bilen till en verkstad varje gång en lampa behöver bytas? En del verktyg har jag och kan köpa fler, men jag har inga stora grejer som till exempel lyft. Det med "en rostig gammal skiftnyckel och några skruvmejslar" var ironi. Har mer än så men poängen med det uttalandet av mig var att jag inte badar i verktyg och molijoxer.

Storlek på bilen spelar ingen större roll, behöver inte vara en bjässe men inte heller pytteliten. Bilar med bara två dörrar går bort. Jag ska inte släpa med mig plankor, gödsel och gjutjärn varje dag men medelstora grejer ska kunna pressar in i bilen vid behov och fyra personer ska kunna få plats utan att de får kapa av benen på sig själva eller vara dvärgar. Nu är det inte en familjebil jag är ute efter utan det är mest bara jag som kommer vara i bilen men det händer att andra vill åka med.

Jag är möjligtvis lite kräsen. Tänker inte köra vad som helst. Jag betalar gärna någon slant extra för en bil som jag tycker om mer. Prius och Yaris bland annant kan dra åt pipsvängen men Corolla kan jag möjligtvis tänka mig.

Just nu är jag inne på om någon Golf diesel skulle kunna vara något? Eller bensin om diesel går bort. Passat funkar också. Vad säger ni? Ingen TSI skulle det vara i Golfen va? Har Ford några vettiga bilar också?

Citroën är det ingen som nämner. Är det förbjudet att tala om Citroën på detta forum eller tycker alla bara att det är skitbilar? En Citroën C3 diesel, är det en okej bil?

Nu kanske det låter som om jag inte tar till mig det ni säger alls, men det gör jag. Har bara ingen brådska med att köpa bil så jag kan bollla runt lite innan jag vet precis vad jag vill ha.
Senast redigerat av FyoDisco (28 december 2015)

4 474 Inlägg
28 december 2015
FSI var det du helst inte skulle ha...VAG (Skoda,Seat,VW,Audi) diesel är ett förnuftigt val, sitter ofta likadana motorer i de olika märkena så länge de är ungefär från samma år, har motorerna dessutom lika mycket effekt kan du nästan vara 100% big_smile. I regel snåla o rätt pigga rackare, 90-100 diesel-hästar räcker gott! Kolla så kamremmen inte är bytesmogen, den är inte helt enkel att byta på en diesel generellt, men klart det går om man vill. Misslyckas man blir det antingen snordyrt, eller i det mer lyckosamma fallet att bilen endast går kasst...

4 474 Inlägg
28 december 2015
Har bara inte "vågat" nämna fransoserna, det brukar inte gillas att man tar upp de som alternativ. Citroen, Renault o Peugeot är mycket bil för pengarna! Jag tror till o med att man får en Peugeot 207 för runt de 30' med lite tur? Eller nån Renå? Inte så tokiga alls, men de är franska o kanske inte de mest "mek vänliga" alla gånger...

4 474 Inlägg
28 december 2015
Om inte annat så är dessa snygga bilar!
Senast redigerat av dawwe (28 december 2015)

223 Inlägg
28 december 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Har bara inte "vågat" nämna fransoserna, det brukar inte gillas att man tar upp de som alternativ. Citroen, Renault o Peugeot är mycket bil för pengarna! Jag tror till o med att man får en Peugeot 207 för runt de 30' med lite tur? Eller nån Renå? Inte så tokiga alls, men de är franska o kanske inte de mest "mek vänliga" alla gånger...

Franska bilar är välkomna hos mig! Nästan allt europeiskt går hem hos mig och några bilar borta i Asien samt Amerika. Kom med alla möjliga förslag som ni tror kan passa och har jag att välja mellan.

Att franska bilar inte vill att man ska meka med dem, jo tack. Det vet jag. Har just nu en Citroën C3 bensinare med en hästkraft eller två. Det går inte ens att byta lampa i framlyktan utan att man behöver riva bort hela framskärmen plus lite till. Slö som satan är den också så jag är van med seg bil. Ställer inga krav på att det ska vara en räsermaskin till bil jag ska ha men om den har något bättre drag än min nuvarande bil så är jag nöjd.

Justja, FSI var det. Inte TSI haha. Men okej, FSI är ajabaja. Ska kika närmare på Golf och se vad jag kommer fram till.

4 474 Inlägg
28 december 2015
Men då så...Då har du ju redan testat franskt, kanske dax o testa nåt nytt i form av tyskt eller kanske till o med spanskt big_smile ? Med italienskt som en outsider kanske?

Sök