4275
Sök

Köpråd: Bil för max 30k

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
29 december 2015
CHEEVA skrev:
DiwraZ skrev:
CHEEVA skrev:

en bil med partikelfilter ligger väl närmare 2000kr i verkligheten tex en bmw 320d från 08 och nyare, men då snackar vi också helt andra pengar

Nu pratade jag förvisso om bilar och inte svullna skokartonger för flickor. Men men... Jämför V70 D5 tex 2004 och 2007

jo så kan man ju med uttrycka sig om man vill .... säger inte mer än så smile

forumet håller en härligt "hög" nivå !

V70 D5 manuell -06 4898kr
V70 D5 manuell -04 7375kr

Där har du en fingervisning om skillnaden i skatt på "samma" bil med eller utan partikelfilter. Detta är iaf ett försök att hålla någon form av nivå... Jag refererar till Volvo då det är enklast för mig.

Men vill du ha samma jämförelse på tyska vagnar så kan jag göra det oxå.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 december 2015
"Nivån" syftade nog mer på kommentaren "Nu pratade jag förvisso om bilar och inte svullna skokartonger för flickor"... Lustigt att man kallar andra märken för "skokartonger" när det är främst ett visst märke som tidigare förknippades med skokartonger i allmänhet o kantighet i synnerhet big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Evildan
29 december 2015
FyoDisco skrev:
Evildan skrev:
Du som kör så få mil på ett år har inget att tjäna på att köra en äldre personbil driven utav "satans fuel" då skatten äter upp skillnaden i bränslekostnad.
[...]

Hur menar du att jag inte har något att tjäna på att köra en äldre personbil? En äldre bil drar ju oftast mer men är skatten också högre? Det beror väl på hur gammal bilen är.

Alfa Romeo 156 är enligt mig långt ifrån vacker men det är en lite udda och säkert en bra bil som verkar gå att hitta till bra priser. Den kan mycket väl vara ett alternativ.

Jag vet fortfarande inte exakt vad det är jag vill ha men lite klokare har jag nog blivit och tack vare era tips och råd så vet jag nu på ett ungefär vad jag ska rikta mig in på. Kommer garanterat återkomma med mer frågor. smile

http://memegenerator.net/instance/33488055 wink

Skatten på en gammal oljebrännare är så mycket högre än på en bensindriven dito modell att den lilla besparingen på bränslet äts upp i skatt.

En modern miljödiesel (hur man nu kan få en diesel miljövänlig?) är lågskattad, min Avensis exempelvis när den skall börjas skattas om några år kostar då 1572kr/helår pga att den klassar in med sina CO2 119,0 g/km som miljöbil.

Evildan
29 december 2015
dawwe skrev:
Cheeva: Det kommer komma nya forumregler den 1 januari 2016. Bland dessa kan nämnas:

* Den som kritiserar eller inte rekommenderar en Volvo (oavsett modell) i en tråd om köpråd kommer att bli varnad
* Volvo ägaren har alltid rätt. Vid meningsskiljaktighet med en ägare av ett annat bilmärke blir ägaren till det andra märket avstängd i 1 månad. Efter den andra avstängningen vid meningsskiljaktighet blir ägaren av de andra märket bannad.
* Det är förbjudet att publicera  eller länka till videoklipp där en Volvo blir frånåkt, eller förminskad på annat sätt.
* Samtliga Volvo ägare kommer att få fullständiga admin-rättigheter, dvs kunna redigera/radera inlägg i enighet med de nya reglerna.
* Varje användare måste ha minst en Volvo "favorit markerad" i sin profil.
* Förbjudet att lämna lägre omdöme än 4 på en Volvo. Lämnar man en 4 i betyg krävs det motivering

HAHAHAHA!! Den var fanemig bra Dawwe, tack för det skrattet.

Ryktet du har snappat upp stämmer till viss del, men det inkluderar fler märken då behovet är stort. tongue
Förutom bönderna skall även kokainsläde och wokivrare inkluderas ihop med Dyna folket som alltid är högljudda och håller hög profil.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
29 december 2015
dawwe skrev:
"Nivån" syftade nog mer på kommentaren "Nu pratade jag förvisso om bilar och inte svullna skokartonger för flickor"... Lustigt att man kallar andra märken för "skokartonger" när det är främst ett visst märke som tidigare förknippades med skokartonger i allmänhet o kantighet i synnerhet big_smile

Storleken var det jag syftade på. Att tala om 3-serie som en fullstor bil tycker jag är felaktigt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

7 441 Inlägg
29 december 2015
lol
DiwraZ skrev:
dawwe skrev:

Storleken var det jag syftade på. Att tala om 3-serie som en fullstor bil tycker jag är felaktigt

Är väl vanligast hos pizzabud och överåriga damfrissor.lol

847 Inlägg
29 december 2015
FyoDisco skrev:
Har Ford några vettiga bilar också?

Läste du min rekommendation? Ford Focus DA3

223 Inlägg
29 december 2015
Trådstartare
Jungmar skrev:

Ja jag såg att du länkade till någon Ford Focus på blocket men länken fungerade inte, antagligen såld, så jag kunde inte se vad för Focus det var. Men en DA3:a alltså? Vilken årsmodell?
Senast redigerat av FyoDisco (30 december 2015)

223 Inlägg
29 december 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Cheeva: Det kommer komma nya forumregler den 1 januari 2016. Bland dessa kan nämnas:

* Den som kritiserar eller inte rekommenderar en Volvo (oavsett modell) i en tråd om köpråd kommer att bli varnad
* Volvo ägaren har alltid rätt. Vid meningsskiljaktighet med en ägare av ett annat bilmärke blir ägaren till det andra märket avstängd i 1 månad. Efter den andra avstängningen vid meningsskiljaktighet blir ägaren av de andra märket bannad.
* Det är förbjudet att publicera  eller länka till videoklipp där en Volvo blir frånåkt, eller förminskad på annat sätt.
* Samtliga Volvo ägare kommer att få fullständiga admin-rättigheter, dvs kunna redigera/radera inlägg i enighet med de nya reglerna.
* Varje användare måste ha minst en Volvo "favorit markerad" i sin profil.
* Förbjudet att lämna lägre omdöme än 4 på en Volvo. Lämnar man en 4 i betyg krävs det motivering

Hahahaha bäst att jag köper mig en Volvo då om jag ska vara välkommen här. lol

223 Inlägg
29 december 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
http://memegenerator.net/instance/33488055 wink

Skatten på en gammal oljebrännare är så mycket högre än på en bensindriven dito modell att den lilla besparingen på bränslet äts upp i skatt.

En modern miljödiesel (hur man nu kan få en diesel miljövänlig?) är lågskattad, min Avensis exempelvis när den skall börjas skattas om några år kostar då 1572kr/helår pga att den klassar in med sina CO2 119,0 g/km som miljöbil.

Jahaa, förstod inte att "satans fuel" är diesel, men nu förstår jag helt klart vad du menar. Då är äldre dieselbilar inget alternativ alltså.

847 Inlägg
29 december 2015
FyoDisco skrev:
Jungmar skrev:

Ja jag såg att du länkade till någon Ford Focus på blocket men länked fungerade inte, antagligen såld, så jag kunde inte se vad för Focus det var. Men en DA3:a alltså? Vilken årsmodell?

http://www.blocket.se/stockholm/bilar?q … =1&w=2

Här är en sökning, DA3 är modellen som kom 2006, besläktad med Mazda 3 och Volvo P1 (V50, S40, C30, C70)

Forummoderator
26 349 Inlägg
29 december 2015
Och så är det på vippen att det spåras ur totalt i den här tråden..inkluderar även hos en del moderatorer - fyyy på er! - så håll er i hatten och håll er på banan, tack.

Ser inte att det skall behövas raderas något i tråden, men det är nära.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
29 december 2015
Mack skrev:
Och så är det på vippen att det spåras ur totalt i den här tråden..inkluderar även hos en del moderatorer - fyyy på er! - så håll er i hatten och håll er på banan, tack.

Typiskt Pingvinprofeter att spåra ur och skriva Citroën. wink

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
29 december 2015
Evildan skrev:
Mack skrev:

måste bara fråga varför du kör dieselbil och inte en prius ? Blev smått förvånad när den försvann från din profil smile

Evildan
29 december 2015
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
Mack skrev:

måste bara fråga varför du kör dieselbil och inte en prius ? Blev smått förvånad när den försvann från din profil smile

Du är inte ensam att blivit förvånad, folk har besviket tittat mot himlen och inte skådat några flygande grisar efter att den såldes.
Fler orsaker:
Behövde ett större bagageutrymme.
Fick rätt pengar för den.
Köpte Avensisen för ännu mer rätt pengar.
Tyckte att 270000kr upplåst i tre bilar när nu behovet är ett fordon var lite onödigt. (Mondeon skall också avyttras.)
Saknade faktiskt farthållare.
Saknade även bränslevärmare.
18 månader med en och samma bruksbil var läääänge.

Befogad fråga anser jag. Nog OT i denna tråd, men du är ytterst välkommen till gästboken.

223 Inlägg
30 december 2015
Trådstartare
Jungmar skrev:
FyoDisco skrev:
Jungmar skrev:

Ja jag såg att du länkade till någon Ford Focus på blocket men länked fungerade inte, antagligen såld, så jag kunde inte se vad för Focus det var. Men en DA3:a alltså? Vilken årsmodell?

http://www.blocket.se/stockholm/bilar?q … =1&w=2

Här är en sökning, DA3 är modellen som kom 2006, besläktad med Mazda 3 och Volvo P1 (V50, S40, C30, C70)

Tack! Verkar inte vara en helt dum bil. Håller just på att spana in flera olika bilar och jämför dem alla med varandra för att slutligen kunna kora en vinnare. Vi får se vad det i slutändan blir men jag tackar så mycket för alla förslag, all hjälp och för att tråden spårade flertalet gånger. Det var undehållande i alla fall. Vem vet, jag kanske återgår till att åka buss igen och sitta där som en själlös människa med noll hopp om framtiden.

Nädå, det kommer aldrig ske.

223 Inlägg
1 januari 2016
Trådstartare
Jag har tittat lite närmare på Ford Focus nu och de har ju såna här FlexiFuel-bilar. Innebär FlexiFuel bara att man kan köra på både bensin och etanol men det är inga problem att köra på bara bensin om man så vill? De har väldigt billig skatt har jag sett. Hur kommer det sig? Är skatten alltid så billig eller blir det dyrare efter några år?
Senast redigerat av FyoDisco (1 januari 2016)

1 192 Inlägg
1 januari 2016
FyoDisco skrev:
Jag har tittat lite närmare på Ford Focus nu och de har ju såna här FlexiFuel-bilar. Innebär FlexiFuel bara att man kan köra på både bensin och etanol men det är inga problem att köra på bara bensin om man så vill? De har väldigt billig skatt har jag sett. Hur kommer det sig? Är skatten alltid så billig eller blir det dyrare efter några år?

De är miljöklassade när de kan drivas med etanol. Frågan har ju dock dykt upp på senare tid om detta kommer tas bort. Gillar du Ford Focus flexifuel så ska du absolut titta närmare på dem för det är bra bilar. Men billigare skatt är inte helt säkert att man kommer få ha så länge till.

6 632 Inlägg
1 januari 2016
FyoDisco skrev:

När du tankar och byter från etanol till bensin eller tvärtom behöver du köra 1 mil för att motorstyrdonet ska anpassa sig.

Annars på Focusen så är det bra att kolla om ABS-enheten är bytt (Om du har ESP, de tidigare modellerna hade problem med det men de flesta har redan bytts) och att knappen till bagageluckan funkar smile

De/Dem

Evildan
1 januari 2016
FyoDisco skrev:

Missförstå mig inte, Focus är absolut inte en dålig bil på något vis ska jag för sakens skull förtydliga. Jag uppskattade den inte fast det är en i regel väl fungerande transportör.
Skatten kommer hålla den nivån tills våra folkvalda bestämmer sig för att justera den.
Anledningen att en spritbil är lågskattad beror just på bränslet som ger lägre utsläpp.

Sök