Tjena är nu så att både jag och min vapendragare fredster (BKRacing) här på garaget började prata med oscar (0rr3) om att bygga v8a, då han hade hittat någon piss v8a på blocket. Så tog blocket till jobbet mätte upp den och såg att det var en 305a.
Men ett par dagar senare fick han tag i en 350 2 bultat med smidda kolvar o I profil stakar men såg snabbt att veven inte var något att ha och sen började det spåra om att köra rakt fram så tankarna började snurra med olika ider om 383a med kompressor/turbo så vi får se vart motorn slutar någon stans vi byter fortfarande riktning medans projektet går. Men varför vi valt en volvo är för att orre har alt till 350/740 kardan fästen osv osv så blir den lätta vägen att gå
Vill även säga att vi inte kommer ösa ner pengar i bygget och försöka göra så mkt så möjligt själva
Här är första bilden tagen till projektet 350in som orre hämtat plockas isär
Honar ut blocket för se hur mkt som går att rädda men kommer ej gå att bara hona behöver minst borras 0.40 för vändkanter och repor
Fredde målar blocket efter tvätt och slipning
Här är start projektet en pissig äckel 40i som skall göras om rätt mkt för att åka rakt fram
Börjar med att plocka ur alt i inredning och motor väg samt inspektera hur mkt rost det är överallt
Börjar riva ner bromsar runt om för att renovera upp alt
Börjar laga en del rost som vi hittar på vägen
Man börjar ju undra varför han sätter kapen i golvet för
O varför är halva golvet borta ?
Jo tanken är att bygga rakt fram bil så behöver ju något att få ner arslet med så blir 4 links kitt från snowbal
Med tanke på att vi inte har i närheten av alla verktyg för att göra metall arbeten på våran verksta så åkte vi ner till Anton (ac-anton) här på garaget för att börja bygga en vagga/bur för bilen
Fick även för mig att bilen inte skulle ha någon tank lucka för att tanken ska ändå vara i bagage luckan
Johan (Rodnica) han som tittade upp genom golvet för er som undra och även orre bygger in fler 4 kants profil för vaggan
Börjar ta sin form
Vatten kyld gör sitt jobb !
Satt asfalts skrapningen på sami en polare till oss tog runt 6 timmar med värme pistol
Fick även buren hämtad från ett seriöst förtag men tänker inte nämna några namn
Så här såg ett av dom längre rören ut......
Men det är lungt när man är på antons jobb och fixar då dom har mängder med 4 kants profil/rör o olika diametrar
Så buren är helsvetsad och klar för montering
Även en bra anledning och få vara på hans jobb är detta
Anton framför stansen programmerar in programmet han skrev för att köra ut bitarna för 4 linket
Var lugna nu inget händer då det sitter infraröda sensorer så om man går in framför maskinen så stängs den av
Suger ur dom gamla asfalts mattorna sami har skrapat av
Fredde fortsätter med vaggan
Och anton börjar måtta in så alt hamnar i linje med bakaxel och kaross
Fredde fick äran att steka fast plattorna på axeln
Även börjat fästa buren i vaggan för att få en mer stadig konstruktion av det hela
Börjar ta form
Sne ribbor på plats
Även punktat fast plattorna i karossen
Mätt så karossen står rakt med axel med hjälp av laser samt mkt mkt mätning
Dålig bild men men
Orre fick ett par coilovers som vi har så länge för att få bort original dämpningen kommer troligen bytas i framtiden men får sitta på så länge. Det är även det här anton körde ur i stansen själva öronen för att fästa dämparna i ovan kant
Fick tag i en gammal framvagn med unibals (stavas så ?) Så satte mig i svarven för att göra hylsor som skulle passa i 33rör och sedan kapa av en del av framvagnen som har gängorna för unibalen så vi kunde bygga ett V stag som kommer hålla axeln i sidled.
Så färdig tog runt 4-5 timmar att svarva då vi bara hade tappar som var 48mm tjocka så var en del material att bli av med. Dom 2 långa bitarna är till för 4 linken om dom skulle bli för korta så vi kan slå in i rören och sedan svetsa längd för detta, vi vet att den rätta längden skall vara 55cm men men det får bli som de blir, de röda på bilden är dom av kapade bitarna från framvagnen som blir till V staget
Fick även en liten beställning till motor bygget från USA men kommer bygga motor senare så lägger upp allt vi har beställt och har då
Började sedan pressa in tapparna jag har gjort till rörena med fredde o anton, men skruvstädet sa upp sig så gick till en av pressarna för att köra in dom gick lite lättare när man kör riktigt maskiner
Fredde fick tigga dit svetsändarna till V staget samt 4 linket
Början på V staget kommer funka så att ett utanpå liggande rör som passar i kaross röret kommer kunna flytta sig men inte åt sidan så bakvagnen kan åka upp och ner samt åt varsitt håll men inte åt sidorna ! så håller bakvagnen på plats. Även här använder vi bitarna vi har stansat ut ur maskinen för att fästa unibalen i karossen i 5mm plåt
Gjorde fäst öron för V staget till 4 links plattorna
Samt stekte fast plattorna ordentligt till stötdämparna
Toppen av dämparen Fredde som kört tigg master
Börjar måtta upp alt för V staget samt punkta det med svets loppor
Måttar ut ett mothåll som röret skall ligga i
Lite offtopic fick även en liten historia av anton om att hans farfars far gjort dessa för att kunna borra centrerat flertal gånger. Någon annan som har sätt sådan här borrar förut ?
Så då var V staget klart
Kapade av det sista som bar upp bilen
Gjort klart Kryss stag till buren
Så nu börjar alt bli klart
Börjar slipa av alla svets fogar för lackering
Len som freddes röv som orre brukar säga
Fredde har alltid velat ha ett lack bås så han började bygga ett
Även börjat lackera hela bilen invändigt då tiden hos anton snart är klar
orre som drar på lite fin färg
Fredde
Så alt lackerat o klart
Färgen torkat och alla saker börjar packas in i bilen för färd mot annan ort !
Troligen nu till helgen så kommer bilen bli folieras av en nära vän till oss samt fixa klart all rost i golvet och främre balkar och kanske även hämta lite fler motor delar v8an.
Båda orre och fredde kommer att lägga upp bilder i denna tråd men så länge vi hörs !
Men ett par dagar senare fick han tag i en 350 2 bultat med smidda kolvar o I profil stakar men såg snabbt att veven inte var något att ha och sen började det spåra om att köra rakt fram så tankarna började snurra med olika ider om 383a med kompressor/turbo så vi får se vart motorn slutar någon stans vi byter fortfarande riktning medans projektet går. Men varför vi valt en volvo är för att orre har alt till 350/740 kardan fästen osv osv så blir den lätta vägen att gå
Vill även säga att vi inte kommer ösa ner pengar i bygget och försöka göra så mkt så möjligt själva
Här är första bilden tagen till projektet 350in som orre hämtat plockas isär
Honar ut blocket för se hur mkt som går att rädda men kommer ej gå att bara hona behöver minst borras 0.40 för vändkanter och repor
Fredde målar blocket efter tvätt och slipning
Här är start projektet en pissig äckel 40i som skall göras om rätt mkt för att åka rakt fram
Börjar med att plocka ur alt i inredning och motor väg samt inspektera hur mkt rost det är överallt
Börjar riva ner bromsar runt om för att renovera upp alt
Börjar laga en del rost som vi hittar på vägen
Man börjar ju undra varför han sätter kapen i golvet för
O varför är halva golvet borta ?
Jo tanken är att bygga rakt fram bil så behöver ju något att få ner arslet med så blir 4 links kitt från snowbal
Med tanke på att vi inte har i närheten av alla verktyg för att göra metall arbeten på våran verksta så åkte vi ner till Anton (ac-anton) här på garaget för att börja bygga en vagga/bur för bilen
Fick även för mig att bilen inte skulle ha någon tank lucka för att tanken ska ändå vara i bagage luckan
Johan (Rodnica) han som tittade upp genom golvet för er som undra och även orre bygger in fler 4 kants profil för vaggan
Börjar ta sin form
Vatten kyld gör sitt jobb !
Satt asfalts skrapningen på sami en polare till oss tog runt 6 timmar med värme pistol
Fick även buren hämtad från ett seriöst förtag men tänker inte nämna några namn
Så här såg ett av dom längre rören ut......
Men det är lungt när man är på antons jobb och fixar då dom har mängder med 4 kants profil/rör o olika diametrar
Så buren är helsvetsad och klar för montering
Även en bra anledning och få vara på hans jobb är detta
Anton framför stansen programmerar in programmet han skrev för att köra ut bitarna för 4 linket
Var lugna nu inget händer då det sitter infraröda sensorer så om man går in framför maskinen så stängs den av
Suger ur dom gamla asfalts mattorna sami har skrapat av
Fredde fortsätter med vaggan
Och anton börjar måtta in så alt hamnar i linje med bakaxel och kaross
Fredde fick äran att steka fast plattorna på axeln
Även börjat fästa buren i vaggan för att få en mer stadig konstruktion av det hela
Börjar ta form
Sne ribbor på plats
Även punktat fast plattorna i karossen
Mätt så karossen står rakt med axel med hjälp av laser samt mkt mkt mätning
Dålig bild men men
Orre fick ett par coilovers som vi har så länge för att få bort original dämpningen kommer troligen bytas i framtiden men får sitta på så länge. Det är även det här anton körde ur i stansen själva öronen för att fästa dämparna i ovan kant
Fick tag i en gammal framvagn med unibals (stavas så ?) Så satte mig i svarven för att göra hylsor som skulle passa i 33rör och sedan kapa av en del av framvagnen som har gängorna för unibalen så vi kunde bygga ett V stag som kommer hålla axeln i sidled.
Så färdig tog runt 4-5 timmar att svarva då vi bara hade tappar som var 48mm tjocka så var en del material att bli av med. Dom 2 långa bitarna är till för 4 linken om dom skulle bli för korta så vi kan slå in i rören och sedan svetsa längd för detta, vi vet att den rätta längden skall vara 55cm men men det får bli som de blir, de röda på bilden är dom av kapade bitarna från framvagnen som blir till V staget
Fick även en liten beställning till motor bygget från USA men kommer bygga motor senare så lägger upp allt vi har beställt och har då
Började sedan pressa in tapparna jag har gjort till rörena med fredde o anton, men skruvstädet sa upp sig så gick till en av pressarna för att köra in dom gick lite lättare när man kör riktigt maskiner
Fredde fick tigga dit svetsändarna till V staget samt 4 linket
Början på V staget kommer funka så att ett utanpå liggande rör som passar i kaross röret kommer kunna flytta sig men inte åt sidan så bakvagnen kan åka upp och ner samt åt varsitt håll men inte åt sidorna ! så håller bakvagnen på plats. Även här använder vi bitarna vi har stansat ut ur maskinen för att fästa unibalen i karossen i 5mm plåt
Gjorde fäst öron för V staget till 4 links plattorna
Samt stekte fast plattorna ordentligt till stötdämparna
Toppen av dämparen Fredde som kört tigg master
Börjar måtta upp alt för V staget samt punkta det med svets loppor
Måttar ut ett mothåll som röret skall ligga i
Lite offtopic fick även en liten historia av anton om att hans farfars far gjort dessa för att kunna borra centrerat flertal gånger. Någon annan som har sätt sådan här borrar förut ?
Så då var V staget klart
Kapade av det sista som bar upp bilen
Gjort klart Kryss stag till buren
Så nu börjar alt bli klart
Börjar slipa av alla svets fogar för lackering
Len som freddes röv som orre brukar säga
Fredde har alltid velat ha ett lack bås så han började bygga ett
Även börjat lackera hela bilen invändigt då tiden hos anton snart är klar
orre som drar på lite fin färg
Fredde
Så alt lackerat o klart
Färgen torkat och alla saker börjar packas in i bilen för färd mot annan ort !
Troligen nu till helgen så kommer bilen bli folieras av en nära vän till oss samt fixa klart all rost i golvet och främre balkar och kanske även hämta lite fler motor delar v8an.
Båda orre och fredde kommer att lägga upp bilder i denna tråd men så länge vi hörs !
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
its only illegal if you get caught!
0
0
0
0