Köpte bilen billigt med rasad motor. Byta motor, fräscha till den och utrusta den igen som den polisbil den troligen varit en gång i tiden! Lite roligt är bilen har rullat i tjänst i Jönköping!
Ännu en "polisbil" men denna gången civilare! Bilen har tidigare gått som målad hundbil i Jönköping, sedan blivit ner plockad till civil och brukats en tid som civil hos polisen.
När jag köpte bilen så trodde ägaren att en stake hade tittat ut från blocket, till min förvåning så var det inte så utan troligen så har den börjat läcka olja någonstans och gått tom på olja... såååå... Iväg till skroten och hämta motor! Hittade rätt motorkod... Men de jag inte såg var att bilen den togs från var en 2004 eller liknande så det var en helmassa som inte stämde mot den gamla motorn.... men men.. lite bilder!!
Motorn på g ur..typ.. en massa att plocka bort...
Tada!! Jäkla krångel men det gick! Lite svårare med vinkelväxel och låda fortfarande monterat men det går med lite vilja!!
Som sagt tidigare så var det en del på den nya motorn som inte stämde så det blev en del över flyttande av saker och givare från den gamla motorn.. tyvärr inga bilder på de..
Motorn på väg in i bilen igen!
Nya fästen köptes in då de gamla var helt slut...
Och tada!! Startad!... Men tro inte att det gick så lätt...
Första provturen så lossnade insugsröret.. Sen fick jag upp meddelandet: "Elsystem, service erfordras".... Detta visade sig vara ett HELVETE att leta rätt på... Letade efter säkringar, hittade några som var brända, bytte dom, funkade inte.. Nähe.. Byta generator då, iom att felkoden säger att generatorn inte laddar.. Byter.. Flyttar med det JÄTTE fina kolet.. Funkar inte.. Nähe.. Pröva en TREDJE generator.. Flyttar med kolet.. (ser ni den gemensamma nämnaren?) funkar inte... Kollar efter säkringar igen.. Hittar fler som är kassa.. Byter.. Funkar inte... En vän kör in till laddningsstationen i stan och kollar två av de andra generatorerna.. Funkar hur fint som helst.. Byter generator igen men denna gången ett sämre kol (!) och vips.. Funkar! Så boven här var KOLET! Vilket orsakade en hel del svordomar...
Men nu funkade den att köra iaf och jag körde hem den till mitt egna garage!
Fick hem bilen till mitt egna garage där det blev sista montering, koll och fix av saker! Bilden visar liten skillnad på hur ren den blev efter lite snabb tvätt
Köpte extraljus från jula som hade kampanj, tyvärr inte EXAKT samma som polisen har men nära nog!
Före bild på invändig städ.
Efter...
Extraljus på plats.
Fick byta hela hjulspindeln då jag lyckades dra av bulten till abs givaren... Som tur var fick jag med rätt sida, rätt modell av förra ägaren så det vart bara att byta!
Fin lösning av någon före gående ägare till att spänna handbromsen
Sedan hade jag problem med att bagageluckan inte alltid låste upp.. Till slut så kom jag fram till att när jag tryckte på rutvärmaren så låste den upp bagaget... Ringde en vän som sa kolla kablaget i vänstra gångjärnet.. mycket riktigt... Inte en kabel hel nästan och det går gått redigt varmt Blir att åka till skroten och plocka en ny matta...
Allt för denna gången! Mer har hänt och mer kommer!!
Gamla Polisbilar brukar innehålla "intressanta"kopplingar och kabeldragningar, framförallt rester av utrusning och kablar som fortfarande har ena änden inkopplad någonstans