Nausea skrev:
AreeZ skrev:
Nausea skrev:
Så bas och midbasar i en och samma bil är uteslutet? Jag tänkte faktiskt fråga varför han ska ha flera olika subbar. Bättre att bygga en låda med 1 sub och 2 feta 8 eller 10" som midbas. I varsin kammare förstås.
För att bas och middbas spelar olika register och sitter på olika placeringar i bilen.
Varför ska du ha middbasar i bakluckan då dom kommer gå upp i register så röster blir hörbara.
Du ska inte blanda olika storlekar i skuffen så enkelt är det.
Det blir inte bra.
Till TS:
Du har kollat på en riktigt bra bas från början.
Digital Designs 35-serien spelar både högt och riktigt snyggt !
Kolla DD's Redline serier också, det är väldigt prisvärda basar.
Mitt tips är att du kontaktar LW Audio så kommer du få kanonhjälp.
http://www.lw-audio.com/sv/start.html
De spelar helt olika frekvenser med väldigt branta filter. Det kan vara en kombi eller halvkombi också. Inte ovanligt i ett land där den mest sålda bilen är V70. Hur som helst är det många som har midbas (6x9) nånstans bak i bilen. Har du testat? Frågan var om han kunde ha alla 3 i en och samma låda. Svar: nej, men ja om det är olika kammare. Därmed inte sagt att jag rekommenderar det. Om han bygger lådan rätt kan han dessutom låta midbasen spela genom skidluckan så han slipper bygga om dörrar och annat som bara är sååå jobbigt och det blir svårare att sälja bilen. En annan fördel är ju att man då kan kapa bort basfrekvenser i dörrarna som bara låter illa utan dämpning. Med rätt inställd tidskomp kan du få bort mycket av känslan att ljudet kommer bakifrån.
Har du en bas så nej, och åter nej.
Blanda inte i skuffen ändå.
Ja jag har sett vad som händer med högtalare som sitter i hatthyllan, eller där mindre basar sitter i skuffen
och får ta emot luften från de större.
Utsläckning är ett problem du kan få när du mixar.
Spelar sönder de mindre är också något som kan hända.
Anledningen till att man ser flera bilar med 6x9" i skuffen är pga att dom inte vet bättre
Jag säger då hellre att lägga krut på ett framsystem i antingen originalhål. Vilket du kan få sjukt bra
utan att "förstöra" dörrsidorna.
Ja jag har testat, ser du någon ute på tävlingsbanorna som kör med blandat i skuffen ?
Vilken återförsäljare av bilstereo rekommenderar detta ?
Du kanske ska ta och lyssna lite på folk som kan något, kom gärna ut och kolla på lite EMMA/db-drag och lär
dig av folk som kan.
Detta tips kan jag ge till alla, finns så sjukt mycket kunskap som folk gärna delar med sig av.
http://www.bilstereoforbundet.com/Kolla, prova på eller vad som. Det är lärorikt