Vilken vecka..
Började med bromsning och mappning i tisdags.
Efter lite små strul fick vi ordning på gången i motorn och efftkten började komma..
660hk vid ca 2bars ladd sen höjde vi till 2,5 och då bara spann det på rullarna så uppskattar att motorn borde lämna ca 700hk.
sista draget i bänken så ryker kamdrevet sönder på
"agregatoraxlen".. river bort ventilkåpan när jag kommer hem och kollar så att alla lyftare går upp imot kammen dom de ska så inte ventilerna krökt sig.. verkar ok och tänker att de inte är några problem då..
jobbar länge hela onsdagen och hinner inte skruva..
Torsdag plockar jag bort grenröret och svetsar det efter det hade spruckit vid mappningan och fixar grejer som behövdes till Mantorp.
Sätter ihop grenrör kamrem och allt vi 18tiden på kvällen och vrider på nycklen.. PANIK!! inget komp i motorn..
River bort toppen och konstaterar att alla ventiler var krökta..
Kommer på att det bytts veniler i toppen efter som de gått som sugmotor innan så efter mycket runt ringande får jag itag på han som jag köpt toppen av så jag fick de gamla ventilerna..
Skruvar som en idiot hela natten och är klar vid 7,30 med allt och hummern kom 8,00 för att lasta och avfärd till Mantorp..
Rätt häftigt ekipage blev det med kompressormatad hummer med 24" Fälgar..
Kommer upp till Mantorp lastar av och besiktigar utan problem..
Kör premiär repa med grejerna.. väldigt premiär då jag aldrig ens testat köra alls sen den mappades.. Spinner bra i starten trycker på bra men sen jätte rökmåln i slutet på rakan.. motorn dör och jag stannar i banslut..
startar ej misstänkt kolv eller toppackning..
drar ner bilen i depån och plockar bort stiften ser helt ok ut.. sätter i stiften och provstartar.. då går den riktigt och inga problem..
Var antagligen en misständning som gjorde att det tryckte ut massa olja ur vevhus venten.. sen upptäckte jag att det glappade rejält mellan sprängkåpan och växel lådan.. så fredags kvälls nöjet blev att riva ner lådan och dra fast skruvarna som vibrerat loss..
Lördagen inleddes med väntan på att få köra efter att Saabar rasade en efter en annan med sanering som följd..
Sen vad det dax.. Spann till lite på ettan i starten, kastade i 2an aen drog det iväg ordentligt!! vilken adrenalin kick!! Var de häftigaste 10sec i mitt liv.. kom ner i depån och får reda på att det gick på
10,54sec 209km/hVilken härlig känska efter allt slit och jävelskap..
Reporna efter det ville sig inte riktigt, Tappade ladd i starten och slet av växel spaken mm.. Borde vara lite högre slutfart men fick till bra tid iallafall..
Depå bilder ifrån "Ljungbyhörnan":
Även en liten film på 10an:
http://www.gatbilar.se/moviesView.php?i … 605574ffa5Mycket nöjd med denna helg och tiden på bilen efter allt slit så uppnidde jag mitt mål med bilen all köra en mitten 10a..
Mvh/Öhman