4377
Sök

Vw golf 1.6tdi -13 dieselvärmaren värmer ej kupén

Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
64 Inlägg
15 januari 2016
Trådstartare
#1
Hej! Har precis införskaffat mig en vw golf 1.6 tdi bluemotion. Jag har dieselvärmare ( webasto tror jag) med fjärrkontroll samt tidur. Jag har märkt att motorn är varm nu på vintern när jag startar bilen men kupén är iskall..

Är det något jag gör fel? Man ska väl ha fläkten på cirka 2 (1-4 steg)?

Tack på förhand!

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!

Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
64 Inlägg
15 januari 2016
Trådstartare
#2
Att tillägga! Jag har inte climatronic eller va det heter. Alltså klimatanläggningen.. Om det är till någon hjälp

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!

Evildan
15 januari 2016
#3
Värmereglaget på max.
Luften mot vindrutan.
Fläkten på läge två eller tre.

Funkar det inte då kan din cirkulationspump vara trasig, om det nu är en sådan variant av Webasto.

Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
64 Inlägg
15 januari 2016
Trådstartare
#4
Okej ska testa det tack för svaret och hoppas det funkar annars blir de tråkigt

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
15 januari 2016
#5
Evildan skrev:
Värmereglaget på max.
Luften mot vindrutan.
Fläkten på läge två eller tre.

Funkar det inte då kan din cirkulationspump vara trasig, om det nu är en sådan variant av Webasto.

fast utan cirkulationspumpen så skulle värmaren stanna långt innan motorn blivit varm.


skulle börja med att kolla att verkligen fläkten i bilen startar när värmaren är igång.

har en sån värmare i våran pjukalott och den värmer inte kupen speciellt mycket  rent av pissdåligt enligt mig..  den tinar framrutan lite bara.  iövrigt är motorn skapligt varm och brummar igång fint osv.
så dom gör inga mirakel dom där små värmarna.  antar att vi har samma modell även om min bil är från 05

Kör fort så hinner inget hända...

Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
64 Inlägg
15 januari 2016
Trådstartare
#6
Growe skrev:
Evildan skrev:
Värmereglaget på max.
Luften mot vindrutan.
Fläkten på läge två eller tre.

Funkar det inte då kan din cirkulationspump vara trasig, om det nu är en sådan variant av Webasto.

fast utan cirkulationspumpen så skulle värmaren stanna långt innan motorn blivit varm.


skulle börja med att kolla att verkligen fläkten i bilen startar när värmaren är igång.

har en sån värmare i våran pjukalott och den värmer inte kupen speciellt mycket  rent av pissdåligt enligt mig..  den tinar framrutan lite bara.  iövrigt är motorn skapligt varm och brummar igång fint osv.
så dom gör inga mirakel dom där små värmarna.  antar att vi har samma modell även om min bil är från 05

Aa tanken slog att jag ska kolla det imorgon!

Okej för har en v70 2012 1.6D. Den dieselvärmaren sprutar in luft automatiskt..

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!

Evildan
15 januari 2016
#7
Growe skrev:
Evildan skrev:
Värmereglaget på max.
Luften mot vindrutan.
Fläkten på läge två eller tre.

Funkar det inte då kan din cirkulationspump vara trasig, om det nu är en sådan variant av Webasto.

fast utan cirkulationspumpen så skulle värmaren stanna långt innan motorn blivit varm.


skulle börja med att kolla att verkligen fläkten i bilen startar när värmaren är igång.

har en sån värmare i våran pjukalott och den värmer inte kupen speciellt mycket  rent av pissdåligt enligt mig..  den tinar framrutan lite bara.  iövrigt är motorn skapligt varm och brummar igång fint osv.
så dom gör inga mirakel dom där små värmarna.  antar att vi har samma modell även om min bil är från 05

Värmaren kan gå inställd tid fullt ut även om pumpen inte fungerar.

Värmer din dåligt så är det säkerligen något som inte är riktigt, jag har en Webastokabelsats till Eberspächern i min oljebrännande Toylåda och det blir bastu i bilen när den är korrekt monterad och inställd dvs.
Men den jag har kan givetvis ha en högre effekt än dom i VAG eller PSA koncernernas ovan nämnda bilar.

Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
64 Inlägg
15 januari 2016
Trådstartare
#8
Evildan skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:
Värmereglaget på max.
Luften mot vindrutan.
Fläkten på läge två eller tre.

Funkar det inte då kan din cirkulationspump vara trasig, om det nu är en sådan variant av Webasto.

fast utan cirkulationspumpen så skulle värmaren stanna långt innan motorn blivit varm.


skulle börja med att kolla att verkligen fläkten i bilen startar när värmaren är igång.

har en sån värmare i våran pjukalott och den värmer inte kupen speciellt mycket  rent av pissdåligt enligt mig..  den tinar framrutan lite bara.  iövrigt är motorn skapligt varm och brummar igång fint osv.
så dom gör inga mirakel dom där små värmarna.  antar att vi har samma modell även om min bil är från 05

Värmaren kan gå inställd tid fullt ut även om pumpen inte fungerar.

Värmer din dåligt så är det säkerligen något som inte är riktigt, jag har en Webastokabelsats till Eberspächern i min oljebrännande Toylåda och det blir bastu i bilen när den är korrekt monterad och inställd dvs.
Men den jag har kan givetvis ha en högre effekt än dom i VAG eller PSA koncernernas ovan nämnda bilar.

I volvon är de en psa motor och det blir en bastu wink

Men i min vw så man man väl ställa in värmen manuellt åt värmaren? Alltså fläkten occh det i kupén

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!

1 271 Inlägg
16 januari 2016
#9
Bonden_91 skrev:
Att tillägga! Jag har inte climatronic eller va det heter. Alltså klimatanläggningen.. Om det är till någon hjälp

Det ska stå i din instruktionsbok hur du ska ställa in reglagen för kupeluften. Kommer du inte framåt kan jag felsöka åt dig. Skicka PM.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
16 januari 2016
#10
Evildan skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:
Värmereglaget på max.
Luften mot vindrutan.
Fläkten på läge två eller tre.

Funkar det inte då kan din cirkulationspump vara trasig, om det nu är en sådan variant av Webasto.

fast utan cirkulationspumpen så skulle värmaren stanna långt innan motorn blivit varm.


skulle börja med att kolla att verkligen fläkten i bilen startar när värmaren är igång.

har en sån värmare i våran pjukalott och den värmer inte kupen speciellt mycket  rent av pissdåligt enligt mig..  den tinar framrutan lite bara.  iövrigt är motorn skapligt varm och brummar igång fint osv.
så dom gör inga mirakel dom där små värmarna.  antar att vi har samma modell även om min bil är från 05

Värmaren kan gå inställd tid fullt ut även om pumpen inte fungerar.

Värmer din dåligt så är det säkerligen något som inte är riktigt, jag har en Webastokabelsats till Eberspächern i min oljebrännande Toylåda och det blir bastu i bilen när den är korrekt monterad och inställd dvs.
Men den jag har kan givetvis ha en högre effekt än dom i VAG eller PSA koncernernas ovan nämnda bilar.

man kan hoppas.. för du har väll aningen taskig motorvärme i din antar jag..smile eller ja den går ju så klart ibland oxå men endå.

att det är taskig värme i våran 407a är nog mest spjällen som är av till värmeregleringen 40K jobb på deras märkesverkstad ;-)      men får ingen vidare motortemp heller fast den tuffar och går som den ska så inget fel så.   Men när motor är igång så är tempen stadigt på 90grader och aldrig problem så.
men hur som helst utan cirkulationspump så fungerar inte värmaren mer än en liten stund..  hade problem i min v70n  den hade jag dock en större värmare i men den hade jag luftproblem på som la sig vid pumpen ett helvete att få bort =/

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
16 januari 2016
#11
Growe skrev:
Evildan skrev:
Growe skrev:
fast utan cirkulationspumpen så skulle värmaren stanna långt innan motorn blivit varm.


skulle börja med att kolla att verkligen fläkten i bilen startar när värmaren är igång.

har en sån värmare i våran pjukalott och den värmer inte kupen speciellt mycket  rent av pissdåligt enligt mig..  den tinar framrutan lite bara.  iövrigt är motorn skapligt varm och brummar igång fint osv.
så dom gör inga mirakel dom där små värmarna.  antar att vi har samma modell även om min bil är från 05

Värmaren kan gå inställd tid fullt ut även om pumpen inte fungerar.

Värmer din dåligt så är det säkerligen något som inte är riktigt, jag har en Webastokabelsats till Eberspächern i min oljebrännande Toylåda och det blir bastu i bilen när den är korrekt monterad och inställd dvs.
Men den jag har kan givetvis ha en högre effekt än dom i VAG eller PSA koncernernas ovan nämnda bilar.

man kan hoppas.. för du har väll aningen taskig motorvärme i din antar jag..smile eller ja den går ju så klart ibland oxå men endå.

att det är taskig värme i våran 407a är nog mest spjällen som är av till värmeregleringen 40K jobb på deras märkesverkstad ;-)      men får ingen vidare motortemp heller fast den tuffar och går som den ska så inget fel så.   Men när motor är igång så är tempen stadigt på 90grader och aldrig problem så.
men hur som helst utan cirkulationspump så fungerar inte värmaren mer än en liten stund..  hade problem i min v70n  den hade jag dock en större värmare i men den hade jag luftproblem på som la sig vid pumpen ett helvete att få bort =/

Jag misstänker att du inte noterat att jag bytt transportmedel. wink
Men Priusen hade bra värme som kom snabbt även i låga temperaturer runt -20, mkt tack vare att elektroniken hjälper till med värmen, luftåtervinning via värmekammare såsom på en VW 1200 och även att bränslemotorn startas om temperaturen blir för låg.

Avensisens originalmonterade värmare gör sitt jobb alldeles utmärkt och i kombination med den av mig monterade tidursstyrningen är den rejält uppvärmd både i kupé och motor efter 30 minuter.

Då har du alltså inte strul med din värmare utan det är kliman som delvis havererat.

Återigen, en värmare kan gå hela tiden ut även om cirkulationspumpen slutat fungera.
Hur vågar jag så bestämt påstå det? Jo jag är auktoriserad att montera sådana, samt felsöka och reparera. wink

Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
64 Inlägg
16 januari 2016
Trådstartare
#12
Evildan skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:
Värmaren kan gå inställd tid fullt ut även om pumpen inte fungerar.

Värmer din dåligt så är det säkerligen något som inte är riktigt, jag har en Webasto i min oljebrännande Toylåda och det blir bastu i bilen när den är korrekt monterad och inställd dvs.
Men den jag har kan givetvis ha en högre effekt än dom i VAG eller PSA koncernernas ovan nämnda bilar.

man kan hoppas.. för du har väll aningen taskig motorvärme i din antar jag..smile eller ja den går ju så klart ibland oxå men endå.

att det är taskig värme i våran 407a är nog mest spjällen som är av till värmeregleringen 40K jobb på deras märkesverkstad ;-)      men får ingen vidare motortemp heller fast den tuffar och går som den ska så inget fel så.   Men när motor är igång så är tempen stadigt på 90grader och aldrig problem så.
men hur som helst utan cirkulationspump så fungerar inte värmaren mer än en liten stund..  hade problem i min v70n  den hade jag dock en större värmare i men den hade jag luftproblem på som la sig vid pumpen ett helvete att få bort =/

Jag misstänker att du inte noterat att jag bytt transportmedel. wink
Men Priusen hade bra värme som kom snabbt även i låga temperaturer runt -20, mkt tack vare att elektroniken hjälper till med värmen, luftåtervinning via värmekammare såsom på en VW 1200 och även att bränslemotorn startas om temperaturen blir för låg.

Avensisens originalmonterade värmare gör sitt jobb alldeles utmärkt och i kombination med den av mig monterade tidursstyrningen är den rejält uppvärmd både i kupé och motor efter 30minuter.

Då har du alltså inte strul med din värmare utan det är kliman som delvis havererat.

Återigen, en värmare kan gå hela tiden ut även om cirkulationspumpen slutat fungera.
Hur vågar jag så bestämt påstå det? Jo jag är auktoriserad att montera sådana, samt felsöka och reparera. wink

Okej! Nu körde jag såhär!
Drifttid 30min!
Motorvärmen låg på 90grader när jag startade bilen (sjönk fort när jag startade men antsgligen för att den snodde till kupén när fläkten startade)
Fläkten stod på steg 4 och värmereglaget stod på max!
Ändå ingen blåst!

Så du menar att jag ska ringa företaget och säga att det är något fel på köimat utrustningen?

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!

Evildan
16 januari 2016
#13
Bonden_91 skrev:
Evildan skrev:
Growe skrev:
man kan hoppas.. för du har väll aningen taskig motorvärme i din antar jag..smile eller ja den går ju så klart ibland oxå men endå.

att det är taskig värme i våran 407a är nog mest spjällen som är av till värmeregleringen 40K jobb på deras märkesverkstad ;-)      men får ingen vidare motortemp heller fast den tuffar och går som den ska så inget fel så.   Men när motor är igång så är tempen stadigt på 90grader och aldrig problem så.
men hur som helst utan cirkulationspump så fungerar inte värmaren mer än en liten stund..  hade problem i min v70n  den hade jag dock en större värmare i men den hade jag luftproblem på som la sig vid pumpen ett helvete att få bort =/

Jag misstänker att du inte noterat att jag bytt transportmedel. wink
Men Priusen hade bra värme som kom snabbt även i låga temperaturer runt -20, mkt tack vare att elektroniken hjälper till med värmen, luftåtervinning via värmekammare såsom på en VW 1200 och även att bränslemotorn startas om temperaturen blir för låg.

Avensisens originalmonterade värmare gör sitt jobb alldeles utmärkt och i kombination med den av mig monterade tidursstyrningen är den rejält uppvärmd både i kupé och motor efter 30minuter.

Då har du alltså inte strul med din värmare utan det är kliman som delvis havererat.

Återigen, en värmare kan gå hela tiden ut även om cirkulationspumpen slutat fungera.
Hur vågar jag så bestämt påstå det? Jo jag är auktoriserad att montera sådana, samt felsöka och reparera. wink

Okej! Nu körde jag såhär!
Drifttid 30min!
Motorvärmen låg på 90grader när jag startade bilen (sjönk fort när jag startade men antsgligen för att den snodde till kupén när fläkten startade)
Fläkten stod på steg 4 och värmereglaget stod på max!
Ändå ingen blåst!

Så du menar att jag ska ringa företaget och säga att det är något fel på köimat utrustningen?

Då kan du ha ett kabelbrott där montören klippte sig in i kabelhärvan för att bygla in sig på den kabeln som styr matningen till fläkten.
Jag antar att fläkt och värme fungerar normalt när bilen körs?
Om du kör systemet på direktstart och lyssnar, startar kupèfläkten då?
En säkring som är gömd någonstans utmed kabelhärvan kan ha gått sönder, den är i regel monterad nära reläna som montören har skruvat fast på något dolt ställe bakom instrumentbrädan, handskfacket, pedalställ.
Om du följer kablaget från tiduret så kommer du förr eller senare att hitta relän och säkringar, jag kan tyvärr inte svara på var dessa finns då det finns olika kabelhärvor och olika montörer gör olika och följer inte alltid den av Webasto tilltänkta placeringen.

Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
64 Inlägg
16 januari 2016
Trådstartare
#14
Evildan skrev:
Bonden_91 skrev:
Evildan skrev:
Jag misstänker att du inte noterat att jag bytt transportmedel. wink
Men Priusen hade bra värme som kom snabbt även i låga temperaturer runt -20, mkt tack vare att elektroniken hjälper till med värmen, luftåtervinning via värmekammare såsom på en VW 1200 och även att bränslemotorn startas om temperaturen blir för låg.

Avensisens originalmonterade värmare gör sitt jobb alldeles utmärkt och i kombination med den av mig monterade tidursstyrningen är den rejält uppvärmd både i kupé och motor efter 30minuter.

Då har du alltså inte strul med din värmare utan det är kliman som delvis havererat.

Återigen, en värmare kan gå hela tiden ut även om cirkulationspumpen slutat fungera.
Hur vågar jag så bestämt påstå det? Jo jag är auktoriserad att montera sådana, samt felsöka och reparera. wink

Okej! Nu körde jag såhär!
Drifttid 30min!
Motorvärmen låg på 90grader när jag startade bilen (sjönk fort när jag startade men antsgligen för att den snodde till kupén när fläkten startade)
Fläkten stod på steg 4 och värmereglaget stod på max!
Ändå ingen blåst!

Så du menar att jag ska ringa företaget och säga att det är något fel på köimat utrustningen?

Då kan du ha ett kabelbrott där montören klippte sig in i kabelhärvan för att bygla in sig på den kabeln som styr matningen till fläkten.
Jag antar att fläkt och värme fungerar normalt när bilen körs?
Om du kör systemet på direktstart och lyssnar, startar kupèfläkten då?
En säkring som är gömd någonstans utmed kabelhärvan kan ha gått sönder, den är i regel monterad nära reläna som montören har skruvat fast på något dolt ställe bakom instrumentbrädan, handskfacket, pedalställ.
Om du följer kablaget från tiduret så kommer du förr eller senare att hitta relän och säkringar, jag kan tyvärr inte svara på var dessa finns då det finns olika kabelhärvor och olika montörer gör olika och följer inte alltid den av Webasto tilltänkta placeringen.

Ja värmen funkar ju när bilen är igång!
Alltså det är ju en orginal monterad värmare så den är integrerad med systemet! Alltså jag kan bläddra till den i menyvalet vid hastighetsmätaren.

Alltså trycker jag på direktstart när bilen är igång så funkar ju fläkten men när bara värmaren är igång så är inte fläkten igång

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!

Evildan
16 januari 2016
#15
Bonden_91 skrev:
Evildan skrev:
Bonden_91 skrev:

Okej! Nu körde jag såhär!
Drifttid 30min!
Motorvärmen låg på 90grader när jag startade bilen (sjönk fort när jag startade men antsgligen för att den snodde till kupén när fläkten startade)
Fläkten stod på steg 4 och värmereglaget stod på max!
Ändå ingen blåst!

Så du menar att jag ska ringa företaget och säga att det är något fel på köimat utrustningen?

Då kan du ha ett kabelbrott där montören klippte sig in i kabelhärvan för att bygla in sig på den kabeln som styr matningen till fläkten.
Jag antar att fläkt och värme fungerar normalt när bilen körs?
Om du kör systemet på direktstart och lyssnar, startar kupèfläkten då?
En säkring som är gömd någonstans utmed kabelhärvan kan ha gått sönder, den är i regel monterad nära reläna som montören har skruvat fast på något dolt ställe bakom instrumentbrädan, handskfacket, pedalställ.
Om du följer kablaget från tiduret så kommer du förr eller senare att hitta relän och säkringar, jag kan tyvärr inte svara på var dessa finns då det finns olika kabelhärvor och olika montörer gör olika och följer inte alltid den av Webasto tilltänkta placeringen.

Ja värmen funkar ju när bilen är igång!
Alltså det är ju en orginal monterad värmare så den är integrerad med systemet! Alltså jag kan bläddra till den i menyvalet vid hastighetsmätaren.

Alltså trycker jag på direktstart när bilen är igång så funkar ju fläkten men när bara värmaren är igång så är inte fläkten igång

Aha, en sådan där.
Då ligger säkerligen felet i mjukvaran, VAGs mjukvara är inte något jag är någon expert på.
Du får nog köra bilen till antingen en Webastoåterförsäljare så kan dom mäta eller till VAG. tyvärr.

Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
64 Inlägg
16 januari 2016
Trådstartare
#16
Evildan skrev:
Bonden_91 skrev:
Evildan skrev:

Då kan du ha ett kabelbrott där montören klippte sig in i kabelhärvan för att bygla in sig på den kabeln som styr matningen till fläkten.
Jag antar att fläkt och värme fungerar normalt när bilen körs?
Om du kör systemet på direktstart och lyssnar, startar kupèfläkten då?
En säkring som är gömd någonstans utmed kabelhärvan kan ha gått sönder, den är i regel monterad nära reläna som montören har skruvat fast på något dolt ställe bakom instrumentbrädan, handskfacket, pedalställ.
Om du följer kablaget från tiduret så kommer du förr eller senare att hitta relän och säkringar, jag kan tyvärr inte svara på var dessa finns då det finns olika kabelhärvor och olika montörer gör olika och följer inte alltid den av Webasto tilltänkta placeringen.

Ja värmen funkar ju när bilen är igång!
Alltså det är ju en orginal monterad värmare så den är integrerad med systemet! Alltså jag kan bläddra till den i menyvalet vid hastighetsmätaren.

Alltså trycker jag på direktstart när bilen är igång så funkar ju fläkten men när bara värmaren är igång så är inte fläkten igång

Aha, en sådan där.
Då ligger säkerligen felet i mjukvaran, VAGs mjukvara är inte något jag är någon expert på.
Du får nog köra bilen till antingen en Webastoåterförsäljare så kan dom mäta eller till VAG. tyvärr.

Okej tack för hjälpen i alla fall! Ska kolla med företaget jag köpte bilen av nu på måndag!

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!

Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
64 Inlägg
17 januari 2016
Trådstartare
#17
Testade att göra en felkodsläsning men kom inga felkoder! Så något är ju skumt! sad

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!

1 271 Inlägg
17 januari 2016
#18
Vad använde du för felsökningsverktyg?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

9 Inlägg
17 januari 2016
#19
Tyckte Bonden nämnde att värmaren blåser in värme tidigare i tråden.
Finns ju minst 2 typer av värmare,de vanligaste är:
1.De som arbetar med att värma kupén med varmluft och där avgaserna går genom en värmeväxlare till att värma kylsystemet.Detta är ett äldre system som var mest vanligt på 60-80 talet.
2.De som bara värmer vattnet i kylsystemet och låter kupefläkten värmer kupén.Oftast riktigt små brännare med ett enkelt avgas.
System 1 är det troligast att den inbyggda fläkten är paj eller utblåset i bilen är igensatt.
System 2 kan det vara cirkulationspumpen eller nåt med de vakuumstyrda luftsjällen som inte öppnar..Är ju lätt kollat om pumpen är def då blir ju inte båda slangarna till värmepaketet varma.

Raggen går,foer faan!Keep on cruisin.

Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
64 Inlägg
17 januari 2016
Trådstartare
#20
Alltså dieselvärmaren värmee ju motorn i alla fall! Så när jag startar bilen så är motorn varm och fläkten går igång(när jag startar tändningen/bilen) men fläkten borde gå igång när dieselvärmaren värmer... Så gör den på andra vw modeller som kompisar haft (samma årsmdll men inte samma bil)

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!


Sök