4496
Sök

Vw golf 1.6tdi -13 dieselvärmaren värmer ej kupén

276 Inlägg
23 februari 2016
#21
Hur har du det med spänning i batteriet? På min Superb gick värmaren men inte kupefläkten när jag hade för "lite" kräm i batteriet. Bensinvärmare ska tillägas


Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
64 Inlägg
26 februari 2016
Trådstartare
#22
Ingen aning faktiskt men verkstaden hittade inga fysiska fel på bilen och vw i solna har tydligen kollat upp lite staristik och 9/10 fel på dieselvärmaren så är det programvaran. Frågan är nu detta borde ju inte jag behöva betala för va? Programvaran är ju inget jag berör..

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!

276 Inlägg
27 februari 2016
#23
Har du garantier på bilen så ska du inte behöva betala nej


5 686 Inlägg
27 februari 2016
#24
Kolla så din bil inte är en av dom med en ventil så den bara värmer motorn och inte kupén. Finns tydligen originalvärmare som är kopplade på det idiotiska sättet för att "prioritera" uppvärmning av motorn.


2 174 Inlägg
27 februari 2016
#25
Eftersom jag jobbar med montera värmare borde jag kunna hjälpa lite här.

Häflten av er som skriver full värme även admin har FEL. Då värmaren inte producerar tillräckligt om man har fläkten på fullt gör den av med mer kyla och värmer ej tillräckligt, man ska ha på 2/3 delar fläkt.

När du startar värmaren, efter några minuter borde fläktarna i bilen gå igång, gör dom inte det blir det såklart kallt. Det går en canbus styrning som sätter igång fläktarna, det är inte så avancerat , men många bilar måste man ändå ställa in värme på rutan och 75% blås typ, Dom ändrar inte spjällen elektroniskt,  Värmaren och tillbehör har ingenting med bilens el och göra, den tar lite bränsle från tanken och man säger åt fläkten gå igång.



Om cirkulationspumpen är paj, skulle brännaren stänga av sig inom 10 min pga överhettning.

Det är enkelt och felsöka med dator, men 99% i fallen är det handhavande fel.

Det är flera års garanti från firman som monterade webasto, kolla när den monterades..


Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
64 Inlägg
1 mars 2016
Trådstartare
#26
Okej för kollade med en firma och dom fick inga felkoder när dom läste av. Jag har testat ha fläkten på 2/4 och på rutan samt på rutan och fötterna samtidigt men fläkten går inte igång.. Inte ens efter 45 min igång tid. Men såfort man startar bilen så går fläktarna igång..

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!

2 174 Inlägg
1 mars 2016
#27
Bonden_91 skrev:
Okej för kollade med en firma och dom fick inga felkoder när dom läste av. Jag har testat ha fläkten på 2/4 och på rutan samt på rutan och fötterna samtidigt men fläkten går inte igång.. Inte ens efter 45 min igång tid. Men såfort man startar bilen så går fläktarna igång..

Okej då är felet väldigt enkelt. Från värmaren går det in 2 feta kablar och  typ 4-5 tunna. Dom tunna går till tidur eller gsm enhet, Men dom tjocka ska gå till fläktmoståndet, Det sitter säkringar under vid ratten och ett relä som ska slå till, där någonstans är felet det är inte svårt hitta om man gör komponenttest  eller går början till slut.


Evildan
3 mars 2016
#28
hangman skrev:
Eftersom jag jobbar med montera värmare borde jag kunna hjälpa lite här.

Häflten av er som skriver full värme även admin har FEL. Då värmaren inte producerar tillräckligt om man har fläkten på fullt gör den av med mer kyla och värmer ej tillräckligt, man ska ha på 2/3 delar fläkt.

När du startar värmaren, efter några minuter borde fläktarna i bilen gå igång, gör dom inte det blir det såklart kallt. Det går en canbus styrning som sätter igång fläktarna, det är inte så avancerat , men många bilar måste man ändå ställa in värme på rutan och 75% blås typ, Dom ändrar inte spjällen elektroniskt,  Värmaren och tillbehör har ingenting med bilens el och göra, den tar lite bränsle från tanken och man säger åt fläkten gå igång.



Om cirkulationspumpen är paj, skulle brännaren stänga av sig inom 10 min pga överhettning.

Det är enkelt och felsöka med dator, men 99% i fallen är det handhavande fel.

Det är flera års garanti från firman som monterade webasto, kolla när den monterades..

Full värme är inte samma sak som fullt på fläkten.
Värmereglaget skall vara på full värme och fläktreglaget på som du skrev 2/3 cirka, beroende på antal steg såklart.
Den värmaren han beskriver i Golfen är en integrerad värmare som använder bilens display bla för att ställa tiduret, alltså är den inbegripen i bilens elsystem på ett annat vis än den eftermonterad simpla värmaren som du beskrev med separat tidur som monteras på lämplig plats på instrumentbrädan eller var som passar bäst.

Ingen admin som skrivit i den här tråden. wink

Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
64 Inlägg
4 mars 2016
Trådstartare
#29
Okej tack ska kolla säkringar! Men borde inte det synnas när dom kollar med datorn? Om säkringarna är paj alltså

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!

2 174 Inlägg
6 mars 2016
#30
Bonden_91 skrev:
Okej tack ska kolla säkringar! Men borde inte det synnas när dom kollar med datorn? Om säkringarna är paj alltså

Nej. Den testar fläkt I värmaren,vattenpump, glödstift och andra funktioner. men startar inte fläkten inne i bilen är det ju busenkelt. Hitta säkringarna vid fötterna 99% och mät på kablarna, kolla skarvar till fläktmotståndet.



Sök