2727
Sök

Nedslag på bes, läckage avgas, hjälp!

346 Inlägg
17 januari 2016
Trådstartare
Hej. Har en gammal Toyota carina som tyvärr inte gick igenom bes. fick nedslag på bromsrör fram, bromsslang bak och läckage avgassystem. Tänkte först sälja bilen, men den är så pålitlig rent maskinellt så ändrade mig. Den används som extrabil.
Bromsdelen är inga problem så det har jag fixat, eller snart klar.
Men läckaget... rev bort skyddsplåten för att kunna se vart det läcker. Måste va något litet då man varken ser eller hör nåt läckage, mer än att det puffar ut rök.
Problemet är att det är precis där mellanrör är infäst i upphängning det läcker, antar i nån svets. Kommer inte åt att täta på vettigt sätt har köpt diverse smet men lyckas inte täta.
Det är alltså mellandelen innan katalysator det läcker vid.
Hittar inga begagnade delar, och undrar därför hur man ska göra.
Kräver bes att det sitter två dämpare, eller kan man köra ett rakt rör på mellandelen fram till katten? Hur mkt kommer det låta isåfall?
Vad föe alt finns?
Bilen köptes för två år sen för 6000kr så orkar o vill inte lägga ner massa pengar som man inte får tbx, men säljer jag den som den står nu,får man inget...,

Kom på att det sket sig då lambdasonden sitter där
Senast redigerat av Stahre87 (17 januari 2016)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
17 januari 2016
Stahre87 skrev:
Hej. Har en gammal Toyota carina som tyvärr inte gick igenom bes. fick nedslag på bromsrör fram, bromsslang bak och läckage avgassystem. Tänkte först sälja bilen, men den är så pålitlig rent maskinellt så ändrade mig. Den används som extrabil.
Bromsdelen är inga problem så det har jag fixat, eller snart klar.
Men läckaget... rev bort skyddsplåten för att kunna se vart det läcker. Måste va något litet då man varken ser eller hör nåt läckage, mer än att det puffar ut rök.
Problemet är att det är precis där mellanrör är infäst i upphängning det läcker, antar i nån svets. Kommer inte åt att täta på vettigt sätt har köpt diverse smet men lyckas inte täta.
Det är alltså mellandelen innan katalysator det läcker vid.
Hittar inga begagnade delar, och undrar därför hur man ska göra.
Kräver bes att det sitter två dämpare, eller kan man köra ett rakt rör på mellandelen fram till katten? Hur mkt kommer det låta isåfall?
Vad föe alt finns?
Bilen köptes för två år sen för 6000kr så orkar o vill inte lägga ner massa pengar som man inte får tbx, men säljer jag den som den står nu,får man inget...,

Har du kollat vad en ny del kostar?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

346 Inlägg
17 januari 2016
Trådstartare
Hittar ingen del ny, antingen komplett eller främre

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 januari 2016
Puffar rök? Vilken färg? Normalt hörs läckage tydligare när bilen är kall, ställ ut den i kylan en natt om den står i varmgarage!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
17 januari 2016
Stahre87 skrev:
Hittar ingen del ny, antingen komplett eller främre

Om du får bort delen så kan du ju svetsa läckan om det är så pass mycket material kvar att det går att svetsa i det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 467 Inlägg
17 januari 2016
"Kräver bes att det sitter två dämpare, eller kan man köra ett rakt rör på mellandelen fram till katten?"hur menar du nu,sitter väl inga ljuddämpare före katten,eller menar du bakifrån?
finns inget krav på antal dämpare,bara att den inte brölar för mycket,katten måste du ha kvar

346 Inlägg
17 januari 2016
Trådstartare
Det kommer små puffar grå/normal rök. Står i garage men ingen värme på när jag inte mekar

346 Inlägg
17 januari 2016
Trådstartare
Mellandämpare? Röret blir bredare innan katt, där lambdasonden sitter på. Mellan delen på hela systemet
Senast redigerat av Stahre87 (17 januari 2016)

346 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
Om jag skulle plocka ner mellandelen och försöka svetsa , hur stor är sannolikheten att skarvarna sen när jag monterar tillbaka blir otäta?

311 Inlägg
18 januari 2016
Om du har någorlunda svetskunskaper, blir det tätt. Men det måste finnas material och svetsa i smile alternativt lägga på nytt material ( plåtbit) där det fattas.
Men du måste plocka ner röret för att kunna svetsa ordentligt / se var det läcker.

346 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
Jo det är lugnt är helt o fint resterande system, lite ytlig rost bara så svetsa går. Det jag tänkte på va hur det blir med skarven mellan första delen av systemet till det mellersta och,sen det mellersta till sista när man sätter tillbaka? Det är ju så ihoprostat, sen 1993 så man får nog kämpa med att få isär det

2 250 Inlägg
18 januari 2016
Hur det blir?

Du får väl plocka ned.

Min Passat TDI har turbo. Satte i ett rör i stället för den upprostade bakre platta ljuddämparen. Har besiktat så minst 5 ggr. Aldrig haft problem.

346 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
Ja hur stor chansen är att det inte börjar läcka i skarvarna istället

Sir
935 Inlägg
18 januari 2016
När du återmonterar så är det ny monteringspasta på skarvarna. Precis som du hade fått gjort om du köpt nytt system.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

346 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
Ok nu är det nerplockat, men kan fortfarande inte se vart läckan är. Något tips på vad jag kan göra för att se? Tänker mig trycka in någon form av gas eller vätska för att se?
Länkar till två bilder , det är där upphängningen är det läcker nån stans..http://www.ladda-upp.se/m/upload.php
Senast redigerat av Stahre87 (18 januari 2016)

311 Inlägg
19 januari 2016
Lys med ficklampa inifrån ( rikta ficklampan in i avgasröret, släck all belysning. Där det är hål ser du lite ljus glimta ut). Brukar även vara svart med sot, där det har läckt.

346 Inlägg
19 januari 2016
Trådstartare
Har provat utan framgång, omöjligt att se ändå. Måste va så sjukt litet, säkert i håligheten i upphängningen. Funderar på stt smeta i så mkt tätning som bara går och sen linda skiten med bandage

4 137 Inlägg
19 januari 2016
Ebay är en guldgruva för nya delar:
http://www.ebay.de/sch/Auspuffanlagen-T … ota+carina

gäller att bara veta vad man behöver

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

346 Inlägg
19 januari 2016
Trådstartare
Ja och jag behövde delen helst igår, dessutom vill jag helst laga, då jag känner att kag inte vill lägga ner så mycket pengar på bilen som i sog inte är värd massa.

311 Inlägg
20 januari 2016
Vet du var det läcker ( på ett ungefär), svetsa dit en skarvmuff över röret. Glömde fråga: har du kollat så det inte är flänspackningen som läcker? ( mellan grenrör / avgasrör) Det var bekymret med min Carina...
Senast redigerat av kajc (20 januari 2016)

Sök