2536
Sök

Besikta 240 med annan motor än original

32 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
#1
Tjena hej! Har kollat runt på alla möjliga sidor om hur man ska lyckas ta sig igenom besiktningen med en turbomotor i en bil som original har sugmotor. Det verkar som att det numera är omöjligt. Då är frågan, kan man stoppa i en t.ex. B234F i en 240 som original har B230A motor och få den igenom besiktningen utan större problem? Med tanke på effektskillnaden mellan sugmotor och överladdad motor.

Bike
23 januari 2016
#2
Det dom hänger upp sig på är oftast bromsar och att bilen orkar med dom nya hästarna
så om du jämför en 240 mot en 240 turbo
med bromsar och liknande så bör det inte vara någon fara.

32 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
#3
Bike skrev:
Det dom hänger upp sig på är oftast bromsar och att bilen orkar med dom nya hästarna
så om du jämför en 240 mot en 240 turbo
med bromsar och liknande så bör det inte vara någon fara.

så det kan vara bromsar, fjädring, stag osv då eller?

8 250 Inlägg
23 januari 2016
#4
I en 240 får du ha max 220 hk / 275 Nm om du har ventilerade skivor fram och en 1031-bakaxel.


32 Inlägg
24 januari 2016
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
I en 240 får du ha max 220 hk / 275 Nm om du har ventilerade skivor fram och en 1031-bakaxel.

och när man har det så ska det inte vara något problem att få den igenom besiktningen utan massa tjafs om vikt och avgasvärden osv?

SKÅNING
1 215 Inlägg
24 januari 2016
#6
karrholm skrev:
Marlboroman skrev:
I en 240 får du ha max 220 hk / 275 Nm om du har ventilerade skivor fram och en 1031-bakaxel.

och när man har det så ska det inte vara något problem att få den igenom besiktningen utan massa tjafs om vikt och avgasvärden osv?

vikten är skit samma, avgasvärden måste givetvis uppfylla dom kraven den nya motorn har, det ända som är viktigt är att bilen måste ha varit i bruk innan 1/1 1993. enklast för dig om du har frågor är att ringa bilprovningen och prata med deras tekniska avdelning, eller så kan du också läsa massor på sfro.com där finns massor med info

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Volvoskadad
6 017 Inlägg
24 januari 2016
#7
B230FK ligger inom gränsvärdena för en 240. Dock måste du ju motorn vara original och med katalysatorn.
Det som är omöjligt är att regga en 76 eller nyare med B21ET som satt i 240 Turbo eftersom de saknar katalysator.

Jonas


Sök