Tänkte ge en liten update om hur läget är.
Dräneringen är nu avklarad dock inte helt eftersom hela gården är nu en gjytjepark. Till våren blir det att köra hit några lass med matjord för att sedan odla gräsmatta på.
Det jag har gjort de senaste dagarna är att fixa hålet i huset jag grävde upp för dräneringen. Som ni sett tidigare så hade jag fixerat golvbrunnen och förberett en hel del, lite visste jag att det återstod en hel del innan jag kunde gjuta igen golvet.
Jag penslade på en primer på alla ytor där betongen skulle fästas med befintlig betong. Jag najade ihop 4 armeringsjärn järn till en fyrkant och lade den runt golvbrunnen för extra förstärkning.
Det lustiga är att jag inte har en enda aning vart armeringsjärnet kom ifrån... men har man ett liggandes på gården så varför inte använda det? JO NU kom jag på!!! Det användes för att hålla fast en fiberduk under altanen
ÄNTLIGEN kom jag på det! Tror det var "liggandes på gården" som fick mig att minnas.
Jag sökta runt på nätet på en köp och sälj site här i övik efter en lite tjockare metallskiva som jag kunde använda som ett lock till spolbrunnen för dräneringen inomhus. Det var en trevlig snubbe som hade några bitar över. Plåten kapade jag ditt en cirkel för det matchade med golvbrunnen.
Ok så nu till den kluriga biten, betongen... Betongbil? Nej för klumpig, Köpa färdig betong på fat? När för slaskigt och bökigt. Blanda själv? Ok sounds goooood. Så jag ritade upp på ett rutat papper golvet som skulle gjutas igen å sen var det bara att räkna antal små rutor som representerade 10*10*10 cm. Fick fram till att det behövdes lite drygt 28 säckar grovbetongmix men jag köpte 30 för att vara säker. Det gick åt 27 säckar på grund av fallet mot golvbrunnen
Så hur blandade jag detta då? Jo det fick bli med betongblandare. Så då dök nästa fråga upp, köpa eller hyra? Kommer jag behöva det till fler saker? Jo men visst kommer jag det! Hela garaget ska få ny puts på väggarna, tänker inte blanda det för hand! Fasaden på huset behöver ny puts även den och lika så tvättstugan som ska fixas. Det är inte skoj att släpa den där maskinen fram å tillbaka för att bara tjäna igen några hundringar och dessutom kan jag sälja den vidare om jag inte behöver det något mer.
Så jag åkte iväg till Jula och köpte deras 120 liters. WOW vilken skitkvalitet på vissa områden. Manualen sugen och lika så monteringsanvisningarna. Skruvarna man fick måste vara gjort av det billigaste materialet för på två an skruvarna (M8!!!) gick gängen sönder. Metalldelen som ska hålla fast hjulen var dåligt monterad så fick bara dit ena hjulen, fick byta den delen. Den stora metallcirkeln man tippar ut betongen med var så skev att den måste vara gjort på ett gymnasium, fy fan! Men annars så när allt var åtgärdat, fungerade den? Jo faktiskt bättre än väntat. Kunde blanda 2-3 säckar åt gången som motsvarar ca 26-39 liter betong. Jag blandade betongen en bit ifrån hålet, tippade ut den i en skottkärra och sedan tippade ut det i hålet. Vibrostaven hyrde jag, 175+moms, kostar tydligt 12000 ny, hujja
Jag vibrerade betongen och planade ut den medan betongen blandades och på så sätt råkar man inte göra för mycket betong. Det tog lite grovt 4 timmar att blanda och portionera ut den. Jag väntade sedan drygt 2 timmar innan jag påbörjade finliret med att riva och glätta betongen och sist av allt försökte jag få övergången mellan den nya och gamla betongen att bli så fin som möjligt.
Jag är riktigt nöjd med hur det blev. Det nya golvet kommer vara finare än allt golv runt om det
Om man får slut på saker att göra kommer detta golv flytspacklas i framtiden och lägga klinkers sedan på det.
Yuki hälsar att hon mår toppen nu, tack för allt stöd!