Idag hyrde jag en kakelkap och tänkte börja kapa upp lite plattor.
Den första plattan jag försökte med gick åt fanders, den sprack som en iskaka man släpper ner i marken. Den andra jag testa kläcktes nästan på linjen men inte riktigt bra och så såg jag att vinkeln inte var 90 grader. Den tredje biten tog jag i allt vad jag kunde när jag ristade plattan och sen så knäcktes plattan perfekt
Efter det var det bara att köra på.
Jag han nästan kapa upp samtliga plattor som ska ligga på golvet idag. De enda jag lämnade var de vid garageporten och de runt en liten brunn (hålet i golvet) eftersom jag var tvungen att kapa plattor runt brunnen innan jag kunde kapa de närmast väggen.
Så jag kapade till dom plattorna och lade dem på plats med lite fix. Det var inte lätt att göra en platta 8mm bred
men skam den som ger sig!
I morgon har jag som sagt de få plattorna på golvet och samtliga halvplattor som ska upp med väggen att kapa. Ingen av plattorna efter golvets kant ligger fast, de ligger bara där för att jag ska se vart alla plattor ska ligga när jag kommer med fixet.
Edit: Just ja, kan nämna lite hur jag kapade urtagen i plattorna. Jag köpte en kapskiva menat för klinker ifrån Jula, kostade 220kr. Det var bara att kapa försiktigt med vinkelslipen så gick det bra. Kapade in 2 "sträck" och sedan tog jag kakelkapen och gjorde det sista sträcken med den. Gick väldigt lätt.
För att runda av de vassa kanterna tog jag en slipskiva för att putsa metall, den ser ut som att den har 100 st små sandpapper på sig som ligger på varandra så att säga.
För att få brunnen på exakt rätt höjd lade jag en liten träbit ovanpå plattan och tröck ner den ända tills det tog stop, då var plattan och brunnen på samma nivå. Sen tog jag två metallbitar som hade 1mm tjocklek och lade dem på brunnen och tröck till igen, nu hamnade den exakt 1mm nedanför klinkern. Vet inte om det är vanligt att den ligger på en lägre nivå men jag tyckte det kändes bäst
Nu så här i efterhand hade det nog inte spelat någon roll och för den delen kör inte 1mm någon direkt skillnad. Nu vet jag dock att med 100% säkerhet att de inte ligger ovanför klinkern.