Några utdrag från Vägverkets hemsida (
www.vv.se)
Dock står det inget om i fall man måste ha en viss procenthalt av dubb kvar på däcket. Om ni vill kan jag maila dem och fråga?
-------------
Mönsterdjup och ålder
Mönsterdjup på ”sommaren”
Däck ska ha ett kvarvarande mönsterdjup av minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. För att ge bra friktion vid fuktig vägbana bör mönsterdjupet vara minst 3 mm.
Mönsterdjup vid vinterväglag
Vid vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon.
Ålder
Det finns inget krav på högsta ålder för däck. Någon signifikant försämring av gamla vinterdäcks friktionsegenskaper har inte påvisats vid de undersökningar som genomförts. Det är dock viktigt att mönsterdjup och dubbutstick är bra och att däcken lagras svalt, torrt och mörkt.
Kolla lufttrycket ofta!
Fel lufttryck kan påverka bl.a.köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens livslängd.
Typ av däck
Däcken ska vara av samma typ (diagonaldäck, radialdäck, sommardäck eller vinterdäck).
Tillåtet med dubbdäck 1 oktober- 30 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober – 30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.
Om bilen har dubbdäck måste också tillkopplad släpvagn ha det vid vinterväglag.
Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.