3357
Sök

Byta oljetråg på passat 3b 1.8t

PFP Crew
220 Inlägg
19 februari 2016
Trådstartare
#1
Tjenare har då köpt mig en passat 3b 1.8t med sprucket oljetråg och tänkte då fråga er hur man går till väga för att byta? är det krångligt eller liknande första gången jag meckar med en passat! smile

Mvh Jakobsson

Pink Flesh Pullers Familia

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
19 februari 2016
#2
Det kan väl inte vara så svårt..
En bra packning är väl det enda som ska till förutom tråget  du ska byta med..
Oljan ska väl också  tömmas om det finns något kvar..
Är det inte såhär?
Byta något är lätt, men laga något är svårare..
Senast redigerat av tommen1 (19 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

PFP Crew
220 Inlägg
19 februari 2016
Trådstartare
#3
tommen1 skrev:
Det kan väl inte vara så svårt..
En bra packning är väl det enda som ska till förutom tråget  du ska byta med..
Oljan ska väl också  tömmas om det finns något kvar..
Är det inte såhär?
Byta något är lätt, men laga något är svårare..

jo absolut men tänker mer på om det är krångligt och komma åt på passat
om man måste lyfta motorn eller så

Pink Flesh Pullers Familia

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
19 februari 2016
#4
Jag hade fronten borta (pga kamremsbyte samtidigt) på min 3bg 1.8T när jag hade ner tråget på den. Släppte dom främre motorfästena o hissade motorn för att få ur tråget. Sitter 2st skruvar vid svänghjulet som inte var så roliga att komma åt att släppa på.
Tråget var limmat på min så ett bra packningsklister är att föredra.


84 Inlägg
20 februari 2016
#5
Min gubbe gjorde detta på våran Passat för 2 veckor sen, man får hänga upp motorn i tex en trä regel så den hänger kvar där den sitter, lossa subframe helt i framkant, och släppa den lite i bakkant, sen är det bara skruva loss alla skruvar på tråget och det främre fästet, dom skruvar som sitter i bakkant på tråget är lite pilliga att komma åt, finns hål upp i sprängkåpan man får ta dem genom, men då måste man vrida lite på svänghjulet för att se varje bult. Det man bör byta med är oljesilen, kostar 134 kr på VW ny samt o-ringen till den och ny packning till oljereturen från turbon. Sen bör man använda VWs sillicone till tråget med, den tuben var dyrast, och sen är renlighet A och O! Tog min gubbe ca 5 timmar att göra detta med rengörning av tråg och motor. Lycka till! smile

avund följer människan, som rost följer järn.

11 Inlägg
18 april 2017
#6
g-man skrev:
Jag hade fronten borta (pga kamremsbyte samtidigt) på min 3bg 1.8T när jag hade ner tråget på den. Släppte dom främre motorfästena o hissade motorn för att få ur tråget. Sitter 2st skruvar vid svänghjulet som inte var så roliga att komma åt att släppa på.
Tråget var limmat på min så ett bra packningsklister är att föredra.

Ja dom två vid svänghjulet kan vara luriga. Enkelt fixat med en insexnyckel, "kulsidan" så de går vinkla in lite.

*Jag har noterat att denna tråd är lite gammal men den dyker upp högt på Googles sökflöde och tänkte att detta tips kanske kan hjälpa till.


Sök