3491
Sök

Motorbyte "dyr bil"

Adder
972 Inlägg
6 mars 2016
Trådstartare
#1
Kanske mer som en fundering än nått som skulle vara aktuellt smile

Säg att man köper en "miljonbil" typ Porsche, MB S-klass/AMG eller dyl som inte längre är ämnat åt dem som köpte en än gång i världen (hade råd) och nu har gått ett antal varv runt jorden.

Om något större motorhaveri skulle uppstå som kostar mer än bilen är värd. Och man istället skulle slänga i nått billigare nån 2lit snurra smile rent krasst vad skulle "hända"? Bilprovningen skulle slå bakut? Spansk flagg? För att få den laglig är de ombyggt fordon som gäller? Ens genomförbart?
Senast redigerat av Adder (6 mars 2016)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

7 274 Inlägg
6 mars 2016
#2
Är precis samma regler där vad gäller motorbyten som på vanliga bilar.
Mest troligen måste du reggae som ombyggt fordon.


1 861 Inlägg
6 mars 2016
#3
Som sagt regbes som gäller men med tanke på att du byter till en mindre motor med mindre effekt och så tror jag du ska klara dig med en vanlig regbes och slipper ombyggt/amatörbyggt! ^^


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
6 mars 2016
#4
Adder skrev:
Kanske mer som en fundering än nått som skulle vara aktuellt smile

Säg att man köper en "miljonbil" typ Porsche, MB S-klass/AMG eller dyl som inte längre är ämnat åt dem som köpte en än gång i världen (hade råd) och nu har gått ett varv runt jorden.

Om något större motorhaveri skulle uppstå som kostar mer än bilen är värd. Och man istället skulle slänga i nått billigare nån 2lit snurra smile rent krasst vad skulle "hända"? Bilprovningen skulle slå bakut? Spansk flagg? För att få den laglig är de ombyggt fordon som gäller? Ens genomförbart?

Visst är det en fundering av dig men visst skulle det se fjantigt med en 2-litersmotor i såna bilar du skriver om. Men vadå, ett varv runt jorden är väl inte så mycket bara drygt 4000 mil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 685 Inlägg
6 mars 2016
#5
Dr_struts skrev:
Som sagt regbes som gäller men med tanke på att du byter till en mindre motor med mindre effekt och så tror jag du ska klara dig med en vanlig regbes och slipper ombyggt/amatörbyggt! ^^

Beror på årsmodell, alla bilar reggade efter 1/1 -93 är så gott som omöjliga att regga med endast utbytt motor.
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

...

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare

Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

http://sfro.com/bil/avgasregler-mm

Däremot ombyggt fordon så ska det vara möjligt, men det kräver mer ombyggnationer än bara motorbyte.
Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning. Observera dock undantagsregler för ombyggt fordon som samtidigt E85-konverteras, prata med din besiktningsman om den saken.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.


Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)

Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

http://sfro.com/bil/avgasregler-mm


Sen att få motorn att funka i vad jag antar är en relativt ny lyxbil kan ju också innebära problem om man vill att all utrustning i bilen ska fungera som det är tänkt.


Håller även med Vettemannen, ett varv runt jorden är inte långt när det gäller en bil då jordens omkrets bara är 40075km/4007,5mil runt ekvatorn.


Adder
972 Inlägg
6 mars 2016
Trådstartare
#6
Vettemannen skrev:
Adder skrev:
Kanske mer som en fundering än nått som skulle vara aktuellt smile

Säg att man köper en "miljonbil" typ Porsche, MB S-klass/AMG eller dyl som inte längre är ämnat åt dem som köpte en än gång i världen (hade råd) och nu har gått ett varv runt jorden.

Om något större motorhaveri skulle uppstå som kostar mer än bilen är värd. Och man istället skulle slänga i nått billigare nån 2lit snurra smile rent krasst vad skulle "hända"? Bilprovningen skulle slå bakut? Spansk flagg? För att få den laglig är de ombyggt fordon som gäller? Ens genomförbart?

Visst är det en fundering av dig men visst skulle det se fjantigt med en 2-litersmotor i såna bilar du skriver om. Men vadå, ett varv runt jorden är väl inte så mycket bara drygt 4000 mil.

/Benny

De finns S klassare ute idag för ca 20-30k kr. Såg en 996a i höstas för 89k kr. En nyrenoverade motor kostar 120k kr.
Mest en tankte att ha en frän/lyxig bil för små pengar och om olyckan skulle vara framme fortfarande ha en bil som ändå går framåt.

Skulle stå ett antal varv. Ni måste ju fatta att jag menar att bilarna gått 20-30k+ mil?

simlar skrev:
Dr_struts skrev:
Som sagt regbes som gäller men med tanke på att du byter till en mindre motor med mindre effekt och så tror jag du ska klara dig med en vanlig regbes och slipper ombyggt/amatörbyggt! ^^

Beror på årsmodell, alla bilar reggade efter 1/1 -93 är så gott som omöjliga att regga med endast utbytt motor.
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

...

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare

Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

http://sfro.com/bil/avgasregler-mm

Däremot ombyggt fordon så ska det vara möjligt, men det kräver mer ombyggnationer än bara motorbyte.
Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning. Observera dock undantagsregler för ombyggt fordon som samtidigt E85-konverteras, prata med din besiktningsman om den saken.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.


Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)

Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

http://sfro.com/bil/avgasregler-mm


Sen att få motorn att funka i vad jag antar är en relativt ny lyxbil kan ju också innebära problem om man vill att all utrustning i bilen ska fungera som det är tänkt.


Håller även med Vettemannen, ett varv runt jorden är inte långt när det gäller en bil då jordens omkrets bara är 40075km/4007,5mil runt ekvatorn.

Så då kostar den 350 kr extra i månaden för att förlänga besiktningen smile ?

Missa att skriva ett antal varv. Ni måste ju fatta att jag menade en bil som är runt 00 och 20-30k+ mil på mätaren.
Senast redigerat av Adder (6 mars 2016)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
6 mars 2016
#7
Adder skrev:
Vettemannen skrev:
Adder skrev:
Kanske mer som en fundering än nått som skulle vara aktuellt smile

Säg att man köper en "miljonbil" typ Porsche, MB S-klass/AMG eller dyl som inte längre är ämnat åt dem som köpte en än gång i världen (hade råd) och nu har gått ett varv runt jorden.

Om något större motorhaveri skulle uppstå som kostar mer än bilen är värd. Och man istället skulle slänga i nått billigare nån 2lit snurra smile rent krasst vad skulle "hända"? Bilprovningen skulle slå bakut? Spansk flagg? För att få den laglig är de ombyggt fordon som gäller? Ens genomförbart?

Visst är det en fundering av dig men visst skulle det se fjantigt med en 2-litersmotor i såna bilar du skriver om. Men vadå, ett varv runt jorden är väl inte så mycket bara drygt 4000 mil.

/Benny

De finns S klassare ute idag för ca 20-30k kr. Såg en 996a i höstas för 89k kr. En nyrenoverade motor kostar 120k kr.
Mest en tankte att ha en frän/lyxig bil för små pengar och om olyckan skulle vara framme fortfarande ha en bil som ändå går framåt.

Skulle stå ett antal varv. Ni måste ju fatta att jag menar att bilarna gått 20-30k+ mil?

simlar skrev:
Dr_struts skrev:
Som sagt regbes som gäller men med tanke på att du byter till en mindre motor med mindre effekt och så tror jag du ska klara dig med en vanlig regbes och slipper ombyggt/amatörbyggt! ^^

Beror på årsmodell, alla bilar reggade efter 1/1 -93 är så gott som omöjliga att regga med endast utbytt motor.
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

...

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare

Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

http://sfro.com/bil/avgasregler-mm

Däremot ombyggt fordon så ska det vara möjligt, men det kräver mer ombyggnationer än bara motorbyte.
Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning. Observera dock undantagsregler för ombyggt fordon som samtidigt E85-konverteras, prata med din besiktningsman om den saken.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.


Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)

Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

http://sfro.com/bil/avgasregler-mm


Sen att få motorn att funka i vad jag antar är en relativt ny lyxbil kan ju också innebära problem om man vill att all utrustning i bilen ska fungera som det är tänkt.


Håller även med Vettemannen, ett varv runt jorden är inte långt när det gäller en bil då jordens omkrets bara är 40075km/4007,5mil runt ekvatorn.

Så då kostar den 350 kr extra i månaden för att förlänga besiktningen smile ?

Missa att skriva ett antal varv. Ni måste ju fatta att jag menade en bil som är runt 00 och 20-30k+ mil på mätaren.

996:a? Är det en bilmodell eller vad?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 685 Inlägg
6 mars 2016
#8
Adder skrev:
Så då kostar den 350 kr extra i månaden för att förlänga besiktningen smile ?

Missa att skriva ett antal varv. Ni måste ju fatta att jag menade en bil som är runt 00 och 20-30k+ mil på mätaren.

Du tänker inte regga med motorn alltså?
Då kan du lika gärna skita i att besikta och köra med körförbud.

Hur ska vi fatta att du menar en bil runt 00 med 20-30k+ på mätaren med den informationen du givit?



Vettemannen:
Ja en 996a är en Porsche.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Porsche_996


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
6 mars 2016
#9
simlar skrev:
Adder skrev:
Så då kostar den 350 kr extra i månaden för att förlänga besiktningen smile ?

Missa att skriva ett antal varv. Ni måste ju fatta att jag menade en bil som är runt 00 och 20-30k+ mil på mätaren.

Du tänker inte regga med motorn alltså?
Då kan du lika gärna skita i att besikta och köra med körförbud.

Hur ska vi fatta att du menar en bil runt 00 med 20-30k+ på mätaren med den informationen du givit?



Vettemannen:
Ja en 996a är en Porsche.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Porsche_996

Okay, jag är skitdålig på sådana sportbilar men alltid lär man sig nåt nytt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Adder
972 Inlägg
6 mars 2016
Trådstartare
#10
simlar skrev:
Adder skrev:
Så då kostar den 350 kr extra i månaden för att förlänga besiktningen smile ?

Missa att skriva ett antal varv. Ni måste ju fatta att jag menade en bil som är runt 00 och 20-30k+ mil på mätaren.

Du tänker inte regga med motorn alltså?
Då kan du lika gärna skita i att besikta och köra med körförbud.

Hur ska vi fatta att du menar en bil runt 00 med 20-30k+ på mätaren med den informationen du givit?



Vettemannen:
Ja en 996a är en Porsche.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Porsche_996

Tänker å tänker. Om de inte går och/eller kostar multum så faller ju de alt. Och 350 kr är billigare än att åka med körförbud?

Vilket år ler 996an ifrån t ex ? Varför skulle man lägga en kvarts mille på en bil och sen hinka ur motorn för en 2 liters smile ? Mena mer en bil som gått så långt att motorn kan sjunga på sista versen. Ta Top gear. Clarkson köpte en S klass efter 1mån? Gick en tändspole. 12 papp eller va en ny kosta.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
6 mars 2016
#11
Allt går om man vill, men finns det någon mening ?  Tex en 996 utan just en boxer 6a är totalt värdelös och ine speciellt rolig att varken köra eller äga


Adder
972 Inlägg
6 mars 2016
Trådstartare
#12
CHEEVA skrev:
Allt går om man vill, men finns det någon mening ?  Tex en 996 utan just en boxer 6a är totalt värdelös och ine speciellt rolig att varken köra eller äga

Anledning till tråden är ju att man inte har obegränsat kapital som de som än gång köpte en 996 t ex. Köper man då en för 80 papp så kan den ju likagärna hålla men nått kan ju gå väldigt fel också och kosta dubbelskjortan men de är ju en risk man tar.
Då kan man ju bygga banbil eller få den att rulla och iaf kunna glida runt i en Porsche smile

Köpa en bil för 80 om de värsta skulle hända behöva slanta upp 120 kr för att få en bil som är värd 80 igen. Vad är meningen med de? De finns väl en anledningen att folk köper Boxter och t ex Z3 1.8 ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
6 mars 2016
#13
Adder skrev:
CHEEVA skrev:
Allt går om man vill, men finns det någon mening ?  Tex en 996 utan just en boxer 6a är totalt värdelös och ine speciellt rolig att varken köra eller äga

Anledning till tråden är ju att man inte har obegränsat kapital som de som än gång köpte en 996 t ex. Köper man då en för 80 papp så kan den ju likagärna hålla men nått kan ju gå väldigt fel också och kosta dubbelskjortan men de är ju en risk man tar.
Då kan man ju bygga banbil eller få den att rulla och iaf kunna glida runt i en Porsche smile

Köpa en bil för 80 om de värsta skulle hända behöva slanta upp 120 kr för att få en bil som är värd 80 igen. Vad är meningen med de? De finns väl en anledningen att folk köper Boxter och t ex Z3 1.8 ?

Delar är inte så förbannat dyrt smile det gäller att leta lite bara och inte springa till närmsta porsche center

Köper man en 996 för 80 så är det ett ras, för en som är i bra skick får man ge runt 200 000

Anledningen till att folk köper tex boxster är väl för att de gillar modellen då det faktiskt är en bil med ett fantastiskt chassie och en boxster s är ganska pigg smile

Att bygga om på det viset du snackar om hade kostat en massa pengar och det hade endast försämrat bilen, så jag ser faktiskt ingen större mening


3 120 Inlägg
6 mars 2016
#14
Det mesta går att laga och bilar som är snart 20 år gamla kostar mindre att byta motor i än de som garantin precis gått ut på.


Adder
972 Inlägg
6 mars 2016
Trådstartare
#15
CHEEVA skrev:
Adder skrev:
CHEEVA skrev:
Allt går om man vill, men finns det någon mening ?  Tex en 996 utan just en boxer 6a är totalt värdelös och ine speciellt rolig att varken köra eller äga

Anledning till tråden är ju att man inte har obegränsat kapital som de som än gång köpte en 996 t ex. Köper man då en för 80 papp så kan den ju likagärna hålla men nått kan ju gå väldigt fel också och kosta dubbelskjortan men de är ju en risk man tar.
Då kan man ju bygga banbil eller få den att rulla och iaf kunna glida runt i en Porsche smile

Köpa en bil för 80 om de värsta skulle hända behöva slanta upp 120 kr för att få en bil som är värd 80 igen. Vad är meningen med de? De finns väl en anledningen att folk köper Boxter och t ex Z3 1.8 ?

Delar är inte så förbannat dyrt smile det gäller att leta lite bara och inte springa till närmsta porsche center

Köper man en 996 för 80 så är det ett ras, för en som är i bra skick får man ge runt 200 000

Anledningen till att folk köper tex boxster är väl för att de gillar modellen då det faktiskt är en bil med ett fantastiskt chassie och en boxster s är ganska pigg smile

Att bygga om på det viset du snackar om hade kostat en massa pengar och det hade endast försämrat bilen, så jag ser faktiskt ingen större mening

Här t ex http://m.ebay.com/itm/172116318886

996orna har sjunkit som stenar. Vem ska köpa dem?
För gamla för bratsen, ingen samlar/entusiast bil och för dyra för average joe smile

Hitta flera för runt 100 förra året.

Bygga om visst kostar även de men ändå kommer man nog en bra bit ifrån en ny snurra landar på känns de som rent spontant att de blir sämre är ju en bieffekt. Du betalar väl inte för 1a klass för att de ska vara sämre? Är valet att lägga 100-200k kr så hade jag nog iallafall gjort nån variant.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
6 mars 2016
Trådstartare
#16
viccoA skrev:
Det mesta går att laga och bilar som är snart 20 år gamla kostar mindre att byta motor i än de som garantin precis gått ut på.

Visst men kostar galet mkt ändå.

http://m.ebay.com/itm/172116318886

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

5 685 Inlägg
7 mars 2016
#17
Adder skrev:
Här t ex http://m.ebay.com/itm/172116318886

996orna har sjunkit som stenar. Vem ska köpa dem?
För gamla för bratsen, ingen samlar/entusiast bil och för dyra för average joe smile

Hitta flera för runt 100 förra året.

Bygga om visst kostar även de men ändå kommer man nog en bra bit ifrån en ny snurra landar på känns de som rent spontant att de blir sämre är ju en bieffekt. Du betalar väl inte för 1a klass för att de ska vara sämre? Är valet att lägga 100-200k kr så hade jag nog iallafall gjort nån variant.

Du ser det inte på rätt sätt, om motorn går sönder så köper man inte en ny utan man renoverar den som sitter i.
Ytterst sällan en otrimmat motor totalhavererar, ofta räcker det att bara byta vevlager och ramlager och eventuellt renovering av topplocket/topplocken.
Kostar bra mycket mindre än 100k, rimliga priser för en renovering av en motor är runt 10-20k och dom kostnaderna kommer man snabbt upp om man tänkt registrera med annan motor i en bil från millenieskiftet.


1 861 Inlägg
7 mars 2016
#18
Adder skrev:
CHEEVA skrev:
Adder skrev:

Anledning till tråden är ju att man inte har obegränsat kapital som de som än gång köpte en 996 t ex. Köper man då en för 80 papp så kan den ju likagärna hålla men nått kan ju gå väldigt fel också och kosta dubbelskjortan men de är ju en risk man tar.
Då kan man ju bygga banbil eller få den att rulla och iaf kunna glida runt i en Porsche smile

Köpa en bil för 80 om de värsta skulle hända behöva slanta upp 120 kr för att få en bil som är värd 80 igen. Vad är meningen med de? De finns väl en anledningen att folk köper Boxter och t ex Z3 1.8 ?

Delar är inte så förbannat dyrt smile det gäller att leta lite bara och inte springa till närmsta porsche center

Köper man en 996 för 80 så är det ett ras, för en som är i bra skick får man ge runt 200 000

Anledningen till att folk köper tex boxster är väl för att de gillar modellen då det faktiskt är en bil med ett fantastiskt chassie och en boxster s är ganska pigg smile

Att bygga om på det viset du snackar om hade kostat en massa pengar och det hade endast försämrat bilen, så jag ser faktiskt ingen större mening

Här t ex http://m.ebay.com/itm/172116318886

996orna har sjunkit som stenar. Vem ska köpa dem?
För gamla för bratsen, ingen samlar/entusiast bil och för dyra för average joe smile

Hitta flera för runt 100 förra året.

Bygga om visst kostar även de men ändå kommer man nog en bra bit ifrån en ny snurra landar på känns de som rent spontant att de blir sämre är ju en bieffekt. Du betalar väl inte för 1a klass för att de ska vara sämre? Är valet att lägga 100-200k kr så hade jag nog iallafall gjort nån variant.

Notera att det där är vanliga 996 motorn, ska du ha motor till en turbo lär det gå på ett par kronor till... ;p


Adder
972 Inlägg
7 mars 2016
Trådstartare
#19
simlar skrev:
Adder skrev:
Här t ex http://m.ebay.com/itm/172116318886

996orna har sjunkit som stenar. Vem ska köpa dem?
För gamla för bratsen, ingen samlar/entusiast bil och för dyra för average joe smile

Hitta flera för runt 100 förra året.

Bygga om visst kostar även de men ändå kommer man nog en bra bit ifrån en ny snurra landar på känns de som rent spontant att de blir sämre är ju en bieffekt. Du betalar väl inte för 1a klass för att de ska vara sämre? Är valet att lägga 100-200k kr så hade jag nog iallafall gjort nån variant.

Du ser det inte på rätt sätt, om motorn går sönder så köper man inte en ny utan man renoverar den som sitter i.
Ytterst sällan en otrimmat motor totalhavererar, ofta räcker det att bara byta vevlager och ramlager och eventuellt renovering av topplocket/topplocken.
Kostar bra mycket mindre än 100k, rimliga priser för en renovering av en motor är runt 10-20k och dom kostnaderna kommer man snabbt upp om man tänkt registrera med annan motor i en bil från millenieskiftet.

De är nog snarare du som inte förstår min tanke smile
Skulle nått mindre hända då tar man ju och fixar de men om olyckan skulle vara framme.
Att göra nån variant då. För skulle du lägga 80-100 på en bil och sen 50-60 på en bil som fortfarande är värd samma peng och de inte blir någon skillnad?
Läste lite och att regga är inte aktuellt. Som även någon skrev att byta motor eller chippa rent krasst är de lika förbjudet/olagligt. De handlar om 350 kr i ombesiktning wink

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
7 mars 2016
Trådstartare
#20
Dr_struts skrev:
Adder skrev:
CHEEVA skrev:

Delar är inte så förbannat dyrt smile det gäller att leta lite bara och inte springa till närmsta porsche center

Köper man en 996 för 80 så är det ett ras, för en som är i bra skick får man ge runt 200 000

Anledningen till att folk köper tex boxster är väl för att de gillar modellen då det faktiskt är en bil med ett fantastiskt chassie och en boxster s är ganska pigg smile

Att bygga om på det viset du snackar om hade kostat en massa pengar och det hade endast försämrat bilen, så jag ser faktiskt ingen större mening

Här t ex http://m.ebay.com/itm/172116318886

996orna har sjunkit som stenar. Vem ska köpa dem?
För gamla för bratsen, ingen samlar/entusiast bil och för dyra för average joe smile

Hitta flera för runt 100 förra året.

Bygga om visst kostar även de men ändå kommer man nog en bra bit ifrån en ny snurra landar på känns de som rent spontant att de blir sämre är ju en bieffekt. Du betalar väl inte för 1a klass för att de ska vara sämre? Är valet att lägga 100-200k kr så hade jag nog iallafall gjort nån variant.

Notera att det där är vanliga 996 motorn, ska du ha motor till en turbo lär det gå på ett par kronor till... ;p

Den är ju en Carrera sugis som detta handlar smile

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\


Sök