Adder skrev:
Vettemannen skrev:
Adder skrev:
Kanske mer som en fundering än nått som skulle vara aktuellt
Säg att man köper en "miljonbil" typ Porsche, MB S-klass/AMG eller dyl som inte längre är ämnat åt dem som köpte en än gång i världen (hade råd) och nu har gått ett varv runt jorden.
Om något större motorhaveri skulle uppstå som kostar mer än bilen är värd. Och man istället skulle slänga i nått billigare nån 2lit snurra
rent krasst vad skulle "hända"? Bilprovningen skulle slå bakut? Spansk flagg? För att få den laglig är de ombyggt fordon som gäller? Ens genomförbart?
Visst är det en fundering av dig men visst skulle det se fjantigt med en 2-litersmotor i såna bilar du skriver om. Men vadå, ett varv runt jorden är väl inte så mycket bara drygt 4000 mil.
/Benny
De finns S klassare ute idag för ca 20-30k kr. Såg en 996a i höstas för 89k kr. En nyrenoverade motor kostar 120k kr.
Mest en tankte att ha en frän/lyxig bil för små pengar och om olyckan skulle vara framme fortfarande ha en bil som ändå går framåt.
Skulle stå ett antal varv. Ni måste ju fatta att jag menar att bilarna gått 20-30k+ mil?
simlar skrev:
Dr_struts skrev:
Som sagt regbes som gäller men med tanke på att du byter till en mindre motor med mindre effekt och så tror jag du ska klara dig med en vanlig regbes och slipper ombyggt/amatörbyggt! ^^
Beror på årsmodell, alla bilar reggade efter 1/1 -93 är så gott som omöjliga att regga med endast utbytt motor.
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
...
Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!
http://sfro.com/bil/avgasregler-mmDäremot ombyggt fordon så ska det vara möjligt, men det kräver mer ombyggnationer än bara motorbyte.
Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.
Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning. Observera dock undantagsregler för ombyggt fordon som samtidigt E85-konverteras, prata med din besiktningsman om den saken.
Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)
Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!
Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
http://sfro.com/bil/avgasregler-mmSen att få motorn att funka i vad jag antar är en relativt ny lyxbil kan ju också innebära problem om man vill att all utrustning i bilen ska fungera som det är tänkt.
Håller även med Vettemannen, ett varv runt jorden är inte långt när det gäller en bil då jordens omkrets bara är 40075km/4007,5mil runt ekvatorn.
Så då kostar den 350 kr extra i månaden för att förlänga besiktningen
?
Missa att skriva ett antal varv. Ni måste ju fatta att jag menade en bil som är runt 00 och 20-30k+ mil på mätaren.
996:a? Är det en bilmodell eller vad?
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!