Hejsan!
Efter en hel del bilbyten, började med en 940, och nu har jag tillslut skaffat mig en BMW 645, hade stora förväntningar på denna bilen och dem blev helt klart uppfyllda, jag är mycket nöjd med bilen trots de problem som jag haft med den, den finns mycket att nämna som är problem på denna bil modellen, och det verkar vara problem som inte är helt ovanliga på just 6-serien.
Syftet med denna tråden är för er som är i tankar av att skaffa en BMW av e63 chassit, jag gick in och köpte en efter en provkörning, fick den billigt, och det kom problem därefter, men sånt är livet
* Ventiltätningar - Tätningarna i topparna som skall hålla borta olja från att kunna tryckas ned i förbränningen, dessa lider av att dem blir dåliga på just dessa motorer ( BMW N62 V8 ), en dyr reperation om man inte kan göra det själv, jag har varit i kontakt med flera verkstäder och vissa nekar att ens vilja göra jobbet, andra kan göra det, men vill då lyfta ur motor och renovera topparna på bilen, vilket blir en kostnad över 50-60 000 kr + ( uppskattat ).
Hur vet man om dem är dåliga? kontrollera om bilen ryker mycket vid tomgång och varning, annars provkör bilen och motorbromsa i nedförsbacke genom att bara släppa gaspedalen och leta bilen bromsa med växel, efter nedbromsningen så ger du gas som vanligt, om bilen då ger ifrån sig ett ordentligt blåröksmoln bakom bilen så lider bilen ofta av just problem med ventiltätningarna.
Det kan självklart vara mer fel än just ventiltätningarna, men dessa är väldigt vanliga att dem blir dåliga, kan man göra det själv eller hitta någon med rätt verktyg så kan man tjäna mycket på denna reperation.
Special verktyg behövs för att inte behöva lyfta ur topparna ut motorn och få en hel del mer jobb än vad som behövs.
Jobbet tar uppskattat ca 2 hel dagar, jag kommer skapa en guide om när jag gör det, så vet vi exakt
Och för den som undrar, jag har ett gediget motor intresse, har köpt hem alla verktyg och skall själv utföra denna reperation på min BMW.
* Aktiv Styrning - BMWn drivs med aktiv styrning, så viktigt att se så att bilen inte läcker olja underifrån, det kan bli en dyr reperation om man inte kontrollerar det.
När du provkör, känn efter "klonkanden" i själva styrningen, känns typ som glapp, om du inte känner något, lyssna efter vinande ljud, eller kontrollera så att inte bilen har felkods lampan igång för styrningen.
* Vatten i baksätes fotutrymme, eller annan plats i kupén, - Kontrollera noga vart det är blött , och om det är mycket blött, det finns vatten ledare som skall leda vattnet att rinna bort ifrån bilen vid t.ex. hjulhusen.
Dessa är inte alls ovanligt att dem sätter sig och inte leder något, vilket resulterar i att vattnen kommer in i Kupén istället.
* Adaptiva strålkastare - när du sitter förarsätet, till vänster av ratten så har du din "ljusväljare" där du kan växla mellan auto - av - parkeringsljus - Halvljus, precis jämnte symbolen för auto så finns det en liten grön LED, om denna blinkar så indekerar detta problem med strålkastarna, och väldigt ofta den Adaptiva strålkastar funktionen.
Värt att nämna med är att kontrollera fukt i lyktorna, inte heller ovanligt på dessa modeller.
Dyrt att byta, om man nu känner att man behöver detta
* Däcktrycks sensorer - Behöver jag förklara dessa? verkar krångla på de flesta bilar, dem kan varna random att något är fel, trots att allt är OK.
* Pixel fel i Navigatorn pro - Leta efter pixlar som har en fast färg, inte heller ovanligt.
* Parkerings sensorer (PDC) - Inte heller ovanligt på en bil som är 10+ år gammal, nästan att räkna med att dem krånglar.
* Slangar motorutrymme - Lätt för mig att säga att man ska kontrollera slangar, men jag gjorde inte det, och efter ca 1 vecka så sa det pang, och all glycol rann ur, visade sig att någon limmat ett slangfäste på en färdig-pressad BMW slang, var inte roligare än att ställa bilen och vänta på att slangen skulle komma på posten. så kontrollera gärna sprickor, slitage, läckage, eller liknande, för de flesta slangar måste man ha just de BMW gjorda för denna bilmodell.
* Dåligt batteri - Kan medföra mycket olika felkoder, bilen kräver ett ordentligt batteri för sin ordentliga motor, jag själv köpte ett 100 aH nytt batteri för att vara säker att bilen får den ström den behöver för alla dess system.
Innan med dåligt batteri varnade bilen för Airbags och bältes system, efter bytet så har den aldrig varnat igen.
* Ojämn tomgång - Detta indikerar läckage i vakuum slang, eller att något kan vara fel, jag själv hade problem med att värmen tog tid för bilen att gå upp, bytt termostat och det hjälpte även att tomgången gick lite bättre. men helt klart värt att gå igenom slangar för att se om man hittar någon spricka som skapar problem
* Automatlåda - Finns bara ett tips, Provkör! känner du att bilen slirar länge på en växel, hugger i växlarna, eller är orolig till att växla upp /ned så bör du vara vaksam, problem med automat lådan kan resultera i en hel del kostnader, och ofta reperation som man inte kan genomföra själv.
* Felkoder - OM du har möjlighet, läs av bilen på felkoder, efter provkörning är det bästa, alla koder lagras så länge inte minnes töms, då för man reda på allt, och tyska bilar är kända för att lagra och varna för precis allt.
* Klämskydd rutor - Vanligt problem, rutorna har problem att gå upp, varnar för klämskydd, behöver ordentlig smörjning i systemet för upp och ned gång för rutan, och smörjning av motorn.
Finns säkert mer problem med dessa bilar, och lägger gärna till mer om folk vet mer fel som är vanliga.
Utöver detta så var noga med att du tänker dig för innan ett köp, provkör alltid, och kolla alltid bilen ordentligt.
Hade gott!
//LostMyMind
Efter en hel del bilbyten, började med en 940, och nu har jag tillslut skaffat mig en BMW 645, hade stora förväntningar på denna bilen och dem blev helt klart uppfyllda, jag är mycket nöjd med bilen trots de problem som jag haft med den, den finns mycket att nämna som är problem på denna bil modellen, och det verkar vara problem som inte är helt ovanliga på just 6-serien.
Syftet med denna tråden är för er som är i tankar av att skaffa en BMW av e63 chassit, jag gick in och köpte en efter en provkörning, fick den billigt, och det kom problem därefter, men sånt är livet
* Ventiltätningar - Tätningarna i topparna som skall hålla borta olja från att kunna tryckas ned i förbränningen, dessa lider av att dem blir dåliga på just dessa motorer ( BMW N62 V8 ), en dyr reperation om man inte kan göra det själv, jag har varit i kontakt med flera verkstäder och vissa nekar att ens vilja göra jobbet, andra kan göra det, men vill då lyfta ur motor och renovera topparna på bilen, vilket blir en kostnad över 50-60 000 kr + ( uppskattat ).
Hur vet man om dem är dåliga? kontrollera om bilen ryker mycket vid tomgång och varning, annars provkör bilen och motorbromsa i nedförsbacke genom att bara släppa gaspedalen och leta bilen bromsa med växel, efter nedbromsningen så ger du gas som vanligt, om bilen då ger ifrån sig ett ordentligt blåröksmoln bakom bilen så lider bilen ofta av just problem med ventiltätningarna.
Det kan självklart vara mer fel än just ventiltätningarna, men dessa är väldigt vanliga att dem blir dåliga, kan man göra det själv eller hitta någon med rätt verktyg så kan man tjäna mycket på denna reperation.
Special verktyg behövs för att inte behöva lyfta ur topparna ut motorn och få en hel del mer jobb än vad som behövs.
Jobbet tar uppskattat ca 2 hel dagar, jag kommer skapa en guide om när jag gör det, så vet vi exakt
Och för den som undrar, jag har ett gediget motor intresse, har köpt hem alla verktyg och skall själv utföra denna reperation på min BMW.
* Aktiv Styrning - BMWn drivs med aktiv styrning, så viktigt att se så att bilen inte läcker olja underifrån, det kan bli en dyr reperation om man inte kontrollerar det.
När du provkör, känn efter "klonkanden" i själva styrningen, känns typ som glapp, om du inte känner något, lyssna efter vinande ljud, eller kontrollera så att inte bilen har felkods lampan igång för styrningen.
* Vatten i baksätes fotutrymme, eller annan plats i kupén, - Kontrollera noga vart det är blött , och om det är mycket blött, det finns vatten ledare som skall leda vattnet att rinna bort ifrån bilen vid t.ex. hjulhusen.
Dessa är inte alls ovanligt att dem sätter sig och inte leder något, vilket resulterar i att vattnen kommer in i Kupén istället.
* Adaptiva strålkastare - när du sitter förarsätet, till vänster av ratten så har du din "ljusväljare" där du kan växla mellan auto - av - parkeringsljus - Halvljus, precis jämnte symbolen för auto så finns det en liten grön LED, om denna blinkar så indekerar detta problem med strålkastarna, och väldigt ofta den Adaptiva strålkastar funktionen.
Värt att nämna med är att kontrollera fukt i lyktorna, inte heller ovanligt på dessa modeller.
Dyrt att byta, om man nu känner att man behöver detta
* Däcktrycks sensorer - Behöver jag förklara dessa? verkar krångla på de flesta bilar, dem kan varna random att något är fel, trots att allt är OK.
* Pixel fel i Navigatorn pro - Leta efter pixlar som har en fast färg, inte heller ovanligt.
* Parkerings sensorer (PDC) - Inte heller ovanligt på en bil som är 10+ år gammal, nästan att räkna med att dem krånglar.
* Slangar motorutrymme - Lätt för mig att säga att man ska kontrollera slangar, men jag gjorde inte det, och efter ca 1 vecka så sa det pang, och all glycol rann ur, visade sig att någon limmat ett slangfäste på en färdig-pressad BMW slang, var inte roligare än att ställa bilen och vänta på att slangen skulle komma på posten. så kontrollera gärna sprickor, slitage, läckage, eller liknande, för de flesta slangar måste man ha just de BMW gjorda för denna bilmodell.
* Dåligt batteri - Kan medföra mycket olika felkoder, bilen kräver ett ordentligt batteri för sin ordentliga motor, jag själv köpte ett 100 aH nytt batteri för att vara säker att bilen får den ström den behöver för alla dess system.
Innan med dåligt batteri varnade bilen för Airbags och bältes system, efter bytet så har den aldrig varnat igen.
* Ojämn tomgång - Detta indikerar läckage i vakuum slang, eller att något kan vara fel, jag själv hade problem med att värmen tog tid för bilen att gå upp, bytt termostat och det hjälpte även att tomgången gick lite bättre. men helt klart värt att gå igenom slangar för att se om man hittar någon spricka som skapar problem
* Automatlåda - Finns bara ett tips, Provkör! känner du att bilen slirar länge på en växel, hugger i växlarna, eller är orolig till att växla upp /ned så bör du vara vaksam, problem med automat lådan kan resultera i en hel del kostnader, och ofta reperation som man inte kan genomföra själv.
* Felkoder - OM du har möjlighet, läs av bilen på felkoder, efter provkörning är det bästa, alla koder lagras så länge inte minnes töms, då för man reda på allt, och tyska bilar är kända för att lagra och varna för precis allt.
* Klämskydd rutor - Vanligt problem, rutorna har problem att gå upp, varnar för klämskydd, behöver ordentlig smörjning i systemet för upp och ned gång för rutan, och smörjning av motorn.
Finns säkert mer problem med dessa bilar, och lägger gärna till mer om folk vet mer fel som är vanliga.
Utöver detta så var noga med att du tänker dig för innan ett köp, provkör alltid, och kolla alltid bilen ordentligt.
Hade gott!
//LostMyMind
0
0
0
0