3267
Sök

Soppatorsk för tidigt????

(none)
1 725 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
#1
Gällande en Saab 9-3 SE år 01..
Hade 23km  kvar på reserven och bilen började hacka. JAg vet att jag varit med om det innan och då har jag märkt att jag var tvungen att tanka bilen, även då var det ca 23 km kvar till tom tank. Men denna gång så började den hacka och sen så började "motor lampan" blinka på panelen. Och då började jag bli nervös.. Den sluta ganska snabbt igen. Men efter en stund igen så lös den igen..inte blinka denna gången--och sen så dog bilen helt.
Frågan är: Varför började motorlampan lysa/blinka och varför tar bensinen slut innan SID mätaren står på noll? (Innan har jag kunnat köra då mätan stått på noll i minst 3 km)

Tack på förhand!

// Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

Kettunen
27 december 2006
#2
Antadligen för att flotören i bränsletanken inte sitter rätt.  Samma princip som med bensinmätare. Sitter den fel så visar ju mätarn hel fel

(none)
1 725 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
#3
Kettunen skrev:
Antadligen för att flotören i bränsletanken inte sitter rätt.  Samma princip som med bensinmätare. Sitter den fel så visar ju mätarn hel fel

På ren svenska då? big_smile hehe.. Vad gör man åt detta då om det skulle vara så? Är det svårt ?

--Lev i går som det vore i morgon--

2 911 Inlägg
28 december 2006
#4
Jag har samma problem, fast dock på 5km, beror på en buckla i tanken.

1 453 Inlägg
28 december 2006
#5
Braather skrev:
Hade 23km  kvar på reserven och bilen började hacka. JAg vet att jag varit med om det innan och då har jag märkt att jag var tvungen att tanka bilen, även då var det ca 23 km kvar till tom tank.

// Jonas

Varför inte bara tanka när det fortfarande finns marginal - verkar helt onödigt att köra på ångorna. Dessutom inte bra för bilen =/


44 Inlägg
28 december 2006
#6
Hm, jag har också en 93a och vågar definitivt inte lita på att jag kan köra så långt på tanken som färddatorn säger. Jag antar att den beräknar körsträckan efter den angivna bränsleförbrukningen. När jag kontrollräknar på förbrukningen vid tankning så blir den snittförbrukningen alltid lite högre än vad färddatorn visar. Stämmer dessa siffror för din bil eller får du en diff också?

Hur mäts och beräknas snittförbrukningen av färddatorn?

Wallraff
319 Inlägg
28 december 2006
#7
sveddan skrev:
Braather skrev:
Hade 23km  kvar på reserven och bilen började hacka. JAg vet att jag varit med om det innan och då har jag märkt att jag var tvungen att tanka bilen, även då var det ca 23 km kvar till tom tank.

// Jonas

Varför inte bara tanka när det fortfarande finns marginal - verkar helt onödigt att köra på ångorna. Dessutom inte bra för bilen =/

Är det inte bra att köra på ångorna?
jag är så fattig så det gör jag jämt..tongue
Vad är det som händer när man gör så då?


Fartdåre!
592 Inlägg
28 december 2006
#8
Går de inte o kallibrera tankmätaren på dom?
Går de så gör de!

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

1 453 Inlägg
28 december 2006
#9
Muz skrev:
sveddan skrev:
Braather skrev:
Hade 23km  kvar på reserven och bilen började hacka. JAg vet att jag varit med om det innan och då har jag märkt att jag var tvungen att tanka bilen, även då var det ca 23 km kvar till tom tank.

// Jonas

Varför inte bara tanka när det fortfarande finns marginal - verkar helt onödigt att köra på ångorna. Dessutom inte bra för bilen =/

Är det inte bra att köra på ångorna?
jag är så fattig så det gör jag jämt..tongue
Vad är det som händer när man gör så då?

Därför att när bensinen tar slut så försöker motorn gå runt ändå och utan soppa så får den för mycket luft vilket resulterar i oren gång.


Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
28 december 2006
#10
sveddan skrev:
Muz skrev:
sveddan skrev:

Varför inte bara tanka när det fortfarande finns marginal - verkar helt onödigt att köra på ångorna. Dessutom inte bra för bilen =/

Är det inte bra att köra på ångorna?
jag är så fattig så det gör jag jämt..tongue
Vad är det som händer när man gör så då?

Därför att när bensinen tar slut så försöker motorn gå runt ändå och utan soppa så får den för mycket luft vilket resulterar i oren gång.

?!? ja om man bara har en halv liter kvar i tanken ja

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

1 453 Inlägg
28 december 2006
#11
Turbo_Power_86 skrev:
?!? ja om man bara har en halv liter kvar i tanken ja

Ja exakt.


Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
28 december 2006
#12
Troligtvis färddatron som visar fel, på våran 95:a tog bensinen slut inann den tog slut.... enligt färddatorn då.
Angående att motorlampan lyser/lös kan bero på att motorn tappade bränsletrycket när pumpen inte fick bensin.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

(none)
1 725 Inlägg
29 december 2006
Trådstartare
#13
_TiNcO_ skrev:
Troligtvis färddatron som visar fel, på våran 95:a tog bensinen slut inann den tog slut.... enligt färddatorn då.
Angående att motorlampan lyser/lös kan bero på att motorn tappade bränsletrycket när pumpen inte fick bensin.

Det låter precis som min gjorde innan..Jag kunde göra en bit då färrdatan stod på 0 km.
Därför bara på en helvändning så går det inte längre. Jag jämförde med både färrdatan och själva bensinmätaren under turbomätaren och de stod på ca: lika mycket. Så jag vill gärna få tillbaka det som det var innan..Som denna gången är det inte en garanti att man hittar en bensinmack då man själv vill det.
Men en sak är klar..Ska fasiken alltid ha en reservdunk i bagaget.
Men något måste det ju vara som inte stämmer. Ska göra min 11 000 mil service på Speedparts, så får väll växla några ord med dom om detta då.

--Lev i går som det vore i morgon--

1 256 Inlägg
29 december 2006
#14
jag körde 5mil med min Mercedes när den stod på 0km på  wink den hostade till precis när jag svängde in vid pumpen på tappen! wink så dom kan vara galet felvisande ;D


(none)
1 725 Inlägg
29 december 2006
Trådstartare
#15
Jonni skrev:
jag körde 5mil med min Mercedes när den stod på 0km på  wink den hostade till precis när jag svängde in vid pumpen på tappen! wink så dom kan vara galet felvisande ;D

MEn ändras det med åren/milen ?? Konstigt..Men det borde ju kunna lösas i allfall

--Lev i går som det vore i morgon--

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 december 2006
#16
Det ska väl inte ändras med åren, det är ju en elektronisk sak.. Däremot kan det vara en kontakt eller så.
Aldrig haft en bil med sån mätare, bara kört med en. Brukar tanka den när bensinlampan börjar lysa, bara för att vara säker.

Ju mer elektronik, desto mer som kan gå sönder wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.


Sök