22 mars 2016
Trådstartare
Hej. Jag har lite strul med min Skoda superb årsmodell 2011.
Vad är problemet?: Airbaglampan lyser och inga av knapparna på ratten fungerar (dom till stereon och färddatorn). Färddatorn visar bara en form av trippmätare som visar hur långt jag har kört under senaste körsessionen (resa med kortare stopp).
När uppstod problemet?: När jag startade bilen efter en pissepaus så tändes Airbaglampan och visade meddelandet srs:error och då märkte jag att inte knapparna på ratten fungerade när jag försökte ändra volymen på stereon.
Vad har jag gjort för felsökning?: Jag kopplade upp mig med farsans obd2 elm327 bluetoth adapter och sökte felkoder. Koderna jag hittade var :00588 Driver airbag igniter -n95 och U108E00 Operating unit in the steering wheel No communication. Det är det jag har hunnit med idag. Jag tänkte kolla närmare på kablaget till ratten imorgon och se om jag kan hitta någon glapp kontakt eller något annat skummt.
Vad behöver jag hjälp med?: Jag vill hitta en lösning på felet så att jag kan använda färddatorn och rattknapparna. Löser det även felet med airbagen så misstänker jag att felkoderna behöver raderas för att lampan ska slockna (vilket inte är ett problem då bilen snart behöver in på service). Har någon haft samma fel eller har tips på något jag borde kolla när jag ska fortsätta med felsökningen imorgon?
//MVH Mattias
Mvh// Mattias