3415
Sök

Bilen går sämre efter filterbyten och oljebyte!

4 Inlägg
23 mars 2016
Trådstartare
Hej!

Det är så att jag har känt hur bilen har börjat gå långsammare samt har en dålig acceleration efter byte av olja, oljefilter samt luftfilter och jag har ingen aning om vad det kan vara för fel. Det tar längre tid för bilen än tidigare att komma upp i fart.

Bilen är en Passat 2009 2.0 TSI 200hk.

Tack på förhand för svar!

6 110 Inlägg
23 mars 2016
Går det att sätta luftfiltret fel så bilen inte får nog med luft?

4 Inlägg
23 mars 2016
Trådstartare
Det byttes vid en vanlig verkstad, så jag antar att dom satte in det rätt smile

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
23 mars 2016
OM det är samma slags olja och filter som bytts så kan man nog inte skylla på DET.
Då måste det alltså vara något annat..
Är det BARA en känsla eller är det verkligen påtagligt?
Märkte du det direkt eller har det s a s smugit sig på?
Kan verkstan missat något eller blev det mer gjort som inte redovisats ännu?
Senast redigerat av tommen1 (23 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

5 705 Inlägg
23 mars 2016
Om dom rengjorde luftburken med tryckluft så finns det risk att verkstaden råkade skada luftmassemätaren om mekanikern inte höll för den.

Men eftersom det vart efter verkstadsbesöket så är det bara åka tillbaka till verkstaden och de dom ta en koll, detta såklart kostnadsfritt då det verkar som att dom har klantat sig.
Senast redigerat av simlar (23 mars 2016)

1 777 Inlägg
23 mars 2016
Förbrukad olja är tunnare än ny, men det verkar lite långsökt att bilen blir långsammare av ny olja.

4 154 Inlägg
23 mars 2016
undrar om det finns MAF på dessa motorer  MAP är vanligt

Eller så har meken hällt i en tjock olja

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 319 Inlägg
23 mars 2016
Dom har säkert glömt att sätta tillbaka någon givare/slang, Har för mig att dessa måste lossas för att få av luftburkens överdel för att få ut filtret, det där med tjock olja har jag svårt att tro, om det inte är "Åkes korv och olja" som bytt och haft i 80W-90 olja eller något.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

6 638 Inlägg
24 mars 2016
messias1 skrev:
Hej!

Det är så att jag har känt hur bilen har börjat gå långsammare samt har en dålig acceleration efter byte av olja, oljefilter samt luftfilter och jag har ingen aning om vad det kan vara för fel. Det tar längre tid för bilen än tidigare att komma upp i fart.

Visst är det en bensinare, men den har inte berörts utav någon avgaskampanj som dieslarna? Så du fått omprogrammerat styrdon.

De/Dem

4 154 Inlägg
24 mars 2016
Volvofarfar skrev:
Dom har säkert glömt att sätta tillbaka någon givare/slang, Har för mig att dessa måste lossas för att få av luftburkens överdel för att få ut filtret, det där med tjock olja har jag svårt att tro, om det inte är "Åkes korv och olja" som bytt och haft i 80W-90 olja eller något.

80w-90 motsvarar motorolja 20W-40 > 20w-50
vilket meken skulle kunna ha hällt i,  även en 5w-50 olja kan ge trög gång i en kall motor

lämplig viskositet är 5w-40  med 502.00 klassning
smile

sen kan man läsa av felkoder på motorn

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

5 705 Inlägg
24 mars 2016
Malheus skrev:
messias1 skrev:
Hej!

Visst är det en bensinare, men den har inte berörts utav någon avgaskampanj som dieslarna? Så du fått omprogrammerat styrdon.

Nej dom är inte berörda av någon aktion som innebär omprogrammering av styrdon.

Sök