3301
Sök

Hjälp! Bilen startar inte!

36 Inlägg
20 april 2016
Trådstartare
#61
fax110 skrev:
Provade du med en startkabel mellan batteri och generator? Kabeln med stift kontakt tror jag är rätt då jag hittade nån bild på internet där det var likadant, ring kontakten var på den bilden skruvad på ett annat ställe dock. Därför tycker jag du ska göra jordnings testet!
http://i61.photobucket.com/albums/h66/m … r40001.jpg

Imorgon får jag låna startkablar av en kompis, runt lunch. Men kan gå ner och byta plats på jordkabeln redan nu också, eftersom det verkar som att jag kopplat den fel (enligt bilden du skickade) *plockar fram ficklampan* Hehe

796 Inlägg
21 april 2016
#62
Hemskt vad alla babblar om batteri spänning osv..

Din bil laddar inte.

1: Har du rem på generatorn? Alltså snurrar den när bilen är igång?
2: Lyser en röd lampa med typ ett batteri på instrumentpanelen när bilen är igång? (Samma lampa ska lysa när tändningen är på och sen slockna när du startat bilen)
3: Kolla eldragningen på generatorn.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

796 Inlägg
21 april 2016
#63
4: Flytta den röda lilla kabeln till kontakten med två poler i. Kolla om det funkar då och mät med multimeter över batteriet.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

6 117 Inlägg
21 april 2016
#64
Hej!
Classic motor  hade en artikel i nr 2 2016 om generatorer!
Köp den tidningen så kan du se hur kablarna till generatorn ska kopplas.
Men här följer hur de flesta generatorer med inbyggt laddningsrelä ska kopplas.
Jag antar att du har inbyggt laddningsrelä om bilen är någorlunda ung (30-40 år eller yngre)

Det finns tre anslutningar baktill på generatorn.
Dessa har beteckningen
B+
D+
D-

B+ ansluts direkt till + på batteriet.
D+ ansluts till ladningslampa sen till tändningslås och sedan via tändningslås till + på batteriet.
D-  ansluts till jord (eller direkt till - på batteriet).

När du kör motorn ska spänningen över batteripolerna vara ca 14,2V...om generatorn laddar som den ska!
Senast redigerat av jaka54 (21 april 2016)


344 Inlägg
21 april 2016
#65
Hasselstrom skrev:
4: Flytta den röda lilla kabeln till kontakten med två poler i. Kolla om det funkar då och mät med multimeter över batteriet.

titta på alla hans bilder så ser du att den redan är flyttad.

jaka54 skrev:
Hej!
Classic motor  hade en artikel i nr 2 2016 om generartorer!
Köp den tidningen så kan du se hur kablarna till generatorn ska kopplas.
Men här följer hur de flesta generatorer med inbyggt laddningsrelä ska kopplas.
Jag antar att du har inbyggt laddningsrelä om bilen är någorlunda ung (30-40 år eller yngre)

Det finns tre anslutningar baktill på generatorn.
Dessa har beteckningen
B+
D+
D-

B+ ansluts direkt till + på batteriet.
D+ ansluts till ladningslampa sen till tändningslås och sedan via tändningslås till + på batteriet.
D-  ansluts till jord (eller direkt till - på batteriet).

När du kör motorn ska spänningen över batteripolerna vara ca 14,2V...om generatorn laddar som den ska!

Jag har tittat på några bilder på baksidan av denna generator och jag tror helt ärligt inte det finns några märkningar. förresten du glömde W som finns på dom flesta generatorer även om det är specifikt för dieslar, det var i W han kopplat "D+" från början.

2 250 Inlägg
23 april 2016
#66
Och W är till för bl a varvräknare på dieslar.

Laddlampan måste lysa när motorn inte går, men tändningen på. Detta för att generatorn ska kunna börja ladda.

I min båt har jag en bilgenerator, som plötsligt en dag inte laddade. Det visade sig vara dålig kontakt i lampfattningen,  så att den bara glödde. Såg helt ok ut. Men inte!
Nyputsad så gick det utmärkt.

Med det menar jag att lampan måste vara av rätt sort. Rätt effekt! Typ 2 w i mitt exempel.
Dålig kontakt och effekten blir för låg.

Vissa bilars instrumentpanel går sönder i o f s om sätter i en för kraftig lampa (bl a gamla Saab 900). Och då blir det ingen laddning...

2 250 Inlägg
23 april 2016
#67
Spännande spänning. Spänning, spänning o åter spännande...


Sök