3828
Sök

Startproblem mercedes 190e ej startad på 20 år

94 Inlägg
29 mars 2016
Trådstartare
#1
jag har fått överta en mercedes 190e 2.0 1985 insprut utan katalysator den har stått ostartat i 20 år jag har gått igenom tändsystemet och läckor och jag har fått igång bilen men den är svårstartad det är helt ny bensin i den så det finns inget gammalt kvar i den .när jag försöker starta den så är den väldigt svårstartad och när den väl går igång är tomgången på säkert 1500 varv sen dalar motorn och slocknar men ju mer man håller på så går bilen längre och längre innan den stängs av när man har hållt på ett bra tag så går bilen men med högt varvtal inte kul när det är automat i bilen sen när bilen är varm så går bilen riktigt bra men med förhöjd tomgång och då startar bilen direkt men inte kall,jag är inte så hemma på mercedes så jag lägger mina förhoppningar att det finns någon som kan ge mig tips på vad jag ska kolla?


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
29 mars 2016
#2
Att den går längre efterhand kan man ju tänka sig att det är bränslerelaterat..
Släng i lite fuelinjectioncleaner för att se om det hjälper..
Men risken finns ju att det kan bli värre förstås..
MEN å andra sidan så vet du ju varför..cool
Tänk så mycket avlagringar det måste finnas på insidan av bränslerör och dylikt som måste bort efter alla dessa år..
Senast redigerat av tommen1 (30 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Herr
1 722 Inlägg
29 mars 2016
#3
En service med allt vad det innebär hade du gjort det? Eller har du bara okulärbesiktat allt?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

94 Inlägg
29 mars 2016
Trådstartare
#4
ja det är ju en ide att prova :)men jag tror att det är något annat galet nån givare eller något
tommen1 skrev:
Att den går längre efterhand kan man ju tänka sig att det är bränslerelaterat..
Släng i lite fuelinjectioncleaner för att se om det hjälper..
Men risken finns ju att det kan bli värre förstås..
MEN å andra sidan så vet du ju varför..cool


94 Inlägg
29 mars 2016
Trådstartare
#5
jag har gott igenom det mesta som man kan göra gått igenom fördelare fördelarlock rotor kablar tändstift bilen går inte att gasa med när den är kall utan man får ha bilen igång så han blir varmare då kan jag köra med den.funderar på kallstartsventil eller nått dyligt....
LocKtar skrev:
En service med allt vad det innebär hade du gjort det? Eller har du bara okulärbesiktat allt?


14 Inlägg
29 mars 2016
#6
Kolla kallstarts reläet  det sitter bakom batteriet ett silvrigt med en säkring uppe på


94 Inlägg
29 mars 2016
Trådstartare
#7
blir att kolla imorgon bra tips
fredrikmercedes skrev:
Kolla kallstarts reläet  det sitter bakom batteriet ett silvrigt med en säkring uppe på


94 Inlägg
29 mars 2016
Trådstartare
#8
jag tror också att det är bränslerelaterat ..men att tomgången är så hög både kall och varm? sitter det en tomgångsmotor på den här bilen eller hur funkar tomgången finns det någon justering till den? det borde väl vara nånting som kompenserar tomgången när man lägger i en växel så bilen inte ska dö.som sagt har ingen koll på merca


688 Inlägg
30 mars 2016
#9
Kollat vacuum läckor? Spraya startgas över slangar när motorn är igång. Kan finnas sprickor i dom som man inte ser.


31 Inlägg
30 mars 2016
#10
Rent spontant låter det som tomgångsmotorn / ventilen som kärvar.


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
30 mars 2016
#11
Mycket att gå över då tidens tand gnagt i hela kärran !

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
17 969 Inlägg
30 mars 2016
#12
Jo, jag tänkte också på kallstartsventil men som skrevs ovan: Det kan vara mycket små fel som samverkar. Hade en själv som var lite tjurig men det var en förgasare så inte relevant.

Spraya startgas runt diverse anslutningar/slangar kan ge en indikation om var problemet är.

Gasspjället är väl mekaniskt? Bör väl kunna manövreras manuellt? Bara spånar nu...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 088 Inlägg
30 mars 2016
#13
Hej!
Börja med att göra rent tomgåmngsmotorn med brakekleen, för en sån borde du ha. En rund grej ca 150mm lång med två/tre luftslangar anslutna.


94 Inlägg
30 mars 2016
Trådstartare
#14
jag får kolla det men det är inget som syns alla slangar ser fina ut..
Curse skrev:
Kollat vacuum läckor? Spraya startgas över slangar när motorn är igång. Kan finnas sprickor i dom som man inte ser.


94 Inlägg
30 mars 2016
Trådstartare
#15
jag får riva bort den för rengöring det är inte helt omöjligt att den har något med tomgången att göra.
iz0r skrev:
Rent spontant låter det som tomgångsmotorn / ventilen som kärvar.


94 Inlägg
30 mars 2016
Trådstartare
#16
jo det är därför det är så svårt att redogöra vad som är felet .kan ju vara vad som helst som kan vara fel.
tommen1 skrev:
Mycket att gå över då tidens tand gnagt i hela kärran !


94 Inlägg
30 mars 2016
Trådstartare
#17
kallstartsventilen är ju lite svår att kolla men får väl ta det som sista alternativ när inget annat fungerar får fixa en annan och sätta dit
Hybridsmurfen skrev:
Jo, jag tänkte också på kallstartsventil men som skrevs ovan: Det kan vara mycket små fel som samverkar. Hade en själv som var lite tjurig men det var en förgasare så inte relevant.

Spraya startgas runt diverse anslutningar/slangar kan ge en indikation om var problemet är.

Gasspjället är väl mekaniskt? Bör väl kunna manövreras manuellt? Bara spånar nu...


94 Inlägg
30 mars 2016
Trådstartare
#18
var och fixade reparationshandbok till bilen idag så jag får ta och läsa den som kvällslektyr och kolla om det finns något som ger mig tips
Hybridsmurfen skrev:
Jo, jag tänkte också på kallstartsventil men som skrevs ovan: Det kan vara mycket små fel som samverkar. Hade en själv som var lite tjurig men det var en förgasare så inte relevant.

Spraya startgas runt diverse anslutningar/slangar kan ge en indikation om var problemet är.

Gasspjället är väl mekaniskt? Bör väl kunna manövreras manuellt? Bara spånar nu...


94 Inlägg
30 mars 2016
Trådstartare
#19
jag kommer att börja med tomgångsmotorn.
jaka54 skrev:
Hej!
Börja med att göra rent tomgåmngsmotorn med brakekleen, för en sån borde du ha. En rund grej ca 150mm lång med två/tre luftslangar anslutna.


688 Inlägg
31 mars 2016
#20
akevolvo740 skrev:
jag får kolla det men det är inget som syns alla slangar ser fina ut..
Curse skrev:
Kollat vacuum läckor? Spraya startgas över slangar när motorn är igång. Kan finnas sprickor i dom som man inte ser.


Skenet bedrar ofta när det kommer till slangar. En slang kan se fin ut. Men tar man bort den o kollar närmare på den, kan den likväl vara full av sprickor. Gummi är färskvara. Torkar med tiden.



Sök